25 Април 2024четвъртък14:51 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Театърът на Пабло Пикасо

Винаги правя това, което не мога, за да мога да се науча да го правя, казва художникът при първата си среща с театралната сцена

/ брой: 161

автор:Светлана Панчева

visibility 2161

За Пикасо театърът е извор на вдъхновение, поле за експерименти, място на търсения и открития, емоция, любов и забавление. Страстта и любопитството на художника към сцената, към актьорите, танцьорите, акробатите се проявява не само в много от картините и рисунките му, но и в конкретната му работа в театъра по създаването на декори и костюми за редица авангардни за времето си спектакли. А това несъмнено се отразява във всички аспекти на творчеството му. Сценичните форми като проява и празник на визуалното и подвижното са едновременно предизвикателство и подтик към нови визуални открития за художника, който в различни периоди от живота си намира своите сюжети в театъра, в цирка, в спектаклите на мюзикхола и на кабарето. Може да се каже, че в неговото съзнание живописта и театърът съществуват в своеобразен паралел, тъй като той ги възприема като два различни, но сравними начина за създаване на един въображаем свят, което помага и на театралния зрител, и на почитателя на живописта да разбере по-добре реалния свят, в който живее.

Проект за декора на "Тривърхата шапка", 1919 г.


Първата и паметна среща на Пабло Пикасо с театъра се случва през 1916 г. когато художникът се запознава с младия авангардист Жан Кокто, който го изкушава да направи декора и костюмите за балета "Парад" по музика на Ерик Сати, либрето на Кокто и хореография на Леонид Масин. Премиерата се превръща в шумен скандал, предизвикан очевидно от новите форми и визии както в музиката и танца, така и в сценографското оформление и костюмите. Пикасо се сработва идеално с всички създатели на представлението и особено с танцьорите от прочутия "Руски балет" на Сергей Дягилев, чиято продукция е "Парад". Най-интересното в това първо приключение на художника в театъра е, че той не се опитва да разруши установената концепция за сцената-кутия, а напротив - приспособява се към нея с пълното съзнание, че чрез въображението си може да съживи това пространство, да го промени до неузнаваемост, използвайки специфичните си изобразителни средства.
И така първо той създава една голяма рисувана завеса, на чийто фон се изпълнява увертюрата и на която той е нарисувал композиция, изобразяваща трупа пътуващи артисти - тази творба е сред най-нежните и романтичните в цялото му творчество. Когато завесата се разтваря, на сцената се вижда малка дървена барака, закрита в началото с пъстра завеса. А когато завесата се отваря, се появяват Арлекин (впрочем това е любимият театрален образ на Пикасо, пресъздаден в десетки рисунки и платна) и Коломбина, а после и всички фантасмагорични персонажи в представлението, облечени в невероятно ярки в цветовата си гама и много точно характеризиращи ги костюми. Декорът, разбира се, е композиран от характерните за кубизма плоскости, без използването на перспектива. След тази първа и шумна любовна история на художника с театъра следва дълготрайно и твърде плодотворно сътрудничество с "Руския балет" на Дягилев, с композиторите и хореографите, революционизирали балетната сцена, което оставя значима следа в историята на модерния театър най-вече с новаторската трактовка на сценичното пространство и разбирането за театралния костюм като важна характеристика на персонажа.
От 1919 до 1924 г. Пикасо работи активно и успешно в танцовия театър, като създава декори и костюми за хореографските постановки на Леонид Масин "Тривърхата шапка" по музика на Мануел де Файа, "Пулчинела" по музика на Игор Стравински и "Меркурий" по музика на Ерик Сати. А също и завесите за "танцовата оперета" "Синият влак" на Кокто с хореография на Бронислава Нижинска и за "Следобедът на един фавн", постановка на Вацлав Нижински.
Години по-късно интересът на художника към театъра избухва отново, но този път е насочен към драматичния театър, където го привлича отново неуморимият Жан Кокто. Резултатът е създаването на декори и костюми за съвременни адаптации на античните трагедии "Антигона", постановката на големия режисьор-новатор Шарл Дюлен по текст на Кокто, и "Едип цар" по Софокъл, постановка на Пиер Бланшар, или за оригинални пиеси като "14 юли" от Ромен Ролан и "Андромаха" от Жан Расин. Д
До края на живота си Пикасо обожава да се "смесва" с хората на театъра, да се вглежда с проникновения си поглед в своеобразните ритуали, които съпровождат сценичното творчество, да се възхищава от виртуозността на тяхната игра и така самият да стане част от театъра. А след това в живописното си творчество да постави едно въображаемо огледало, в което се отразяват тъжните лица на арлекините, бледите коломбини, уморените тела на акробатите или разпръснатите като многоцветни птици ръце на аплодиращите зрители.
 

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 262

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 259

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 240

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 204

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 296

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 250

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 259

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ