29 Март 2024петък00:09 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Търговци и секретарки - новата вълна посланици

Проектозаконът на ГЕРБ за дипломатическата служба руши постигнатото от демократичните реформи

/ брой: 134

visibility 1883

Симеон Николов*

Проектът за допълнение и изменение на Закона за дипломатическата служба, след като бе приет от Министерския съвет, стигна до Народното събрание и днес ще бъде гледан в комисията по външна политика, а след това в комисиите по правните въпроси и по вътрешна сигурност и обществен ред. Незначителните корекции, направени след правителственото заседание, не променят същността на проекта, закононарушенията и вътрешните противоречия в него си стоят. Това се потвърждава и от мотивите за внасянето му в НС, подписани от премиера Бойко Борисов. Те са на базата на Стратегическия преглед на дипломатическата служба, със специален акцент на практиката на прилагането на закона от 2007 г., но "предложенията" за допълнение и изменение не се отнасят само до прилагането му, а коренно променят неговата същност и дух. В мотивите се твърди, че са взети предвид становища на граждани и синдикати (не се споменават неправителствени организации), но истината е, че проектът бе представен за твърде кратко време на сайта на Министерския съвет за обществено обсъждане, а в професионалните среди на българската дипломация няма информация да се е състояло. 
Появилото се на 19 май становище на Българското дипломатическо дружество на страницата на аналитичното му издание "Експерт-БДД" не бе коментирано, въпреки че беше разпространено до 28 български медии и заслужаваше да му бъде обърнато внимание. Защото то насочваше към необичайно много за един правителствен документ слабости и защото все пак БДД е един от компетентните съавтори на действащия в момента закон.
При предстоящото разглеждане на проектозакона в Народното събрание мнозинството ще трябва да утвърди куп противозаконни и абсурдни формулировки:
- Грубо нарушение на Конституцията представлява член 69, тъй като според нея президентът назначава и освобождава от длъжност ръководителите на дипломатическите представителства и постоянните представителства на страната в международните организации. Министърът не може да прекрати за 3 месеца задграничната командировка на ръководителя на дипломатическо представителство поради същата конституционна причина.
- Нарушава се Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи с постановката в член 71, според който министърът определя длъжности в задграничните представителства за служители, които не се придружават от членове на семействата.
-  Погазва се Законът за администрацията с делегирането на правомощия на заместник-министрите по изменението и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения. Те нямат право на това. Министърът няма право еднолично да утвърждава щатовете на структурните звена, защото това е правомощие на Министерския съвет. Премахва се длъжността "административен секретар", досегашните "висши", "старши" и "младши" длъжности се заменят с "ръководни", "координационни" и "експертни", което също е в противоречие със Закона за администрацията.
- Разбива се същността на досегашния Закон за дипломатическата служба от 2007 г. , който за първи път правеше опит да гаранитира професионалното развитие на кадрите и да ги предпази от въздействия на политически сили и конюнктурни процеси. С промените министърът придобива правото да назначава външни лица, без да са придобили дипломатически ранг. На практика се премахва Атестационната комисия, а министърът си присвоява правото сам да дава висшите дипломатически рангове "пълномощен министър" и "посланик". Отнема се правото на Колегиума да участва в изготвянето на Наредбата за атестиране на дипломатическите служители. Позициите на постоянния секретар, създаден чрез досегашния закон за стабилизиране на професионалната служба, също се подкопават с възможността той да бъде заменен от министъра с друг "дипломатически служител".
Всичко това премахва демократичността, прозрачността, конкурентността, стабилността в кариерното развитие, които въведе законът от 2007 г. Същността на дипломатическата служба се променя от професионална в политически зависима администрация. Новият проект ни връща години назад.
Силното занижаване на критериите и изискванията за съответните длъжности и възможността да се назначава без конкурс,  очевидно са направени с цел бързо да бъдат уредени политически верни хора на сега управляващите. Това ще доведе до нарушаване на облика на българската дипломация в чужбина и до смехотворни ситуации, познати от времето на овладяването й от СДС. Новите най-много да изкарат кратък курс в Дипломатическия институт към МВнР, какъвто вече минаха търговци на стари коли, счетоводители, секретарки и други функционери на ГЕРБ.
Предвижданата санкция при отказ да бъде издадено разрешение за достъп до класифицирана информация или при отнемането му, дава право на ДАНС да се намесва в кадровата политика и да се използва от министъра (който е политическо лице) за отстраняване на неудобни служители.
Жалко е, когато един министър си служи с лъжи, за да аргументира и защити нескопосания си проектозакон. МВнР прие много млади кадри, създаде Дипломатически институт. Само в създадения от мен Клуб на младия дипломат в МВнР преминаха към 250 студенти от 4 български университета, повечето от които се реализираха в няколко министерства. Каква ДС е пречила (по думите на министъра) да се развиват младите кадри 22 години след прехода? Та те се учеха и продължават да се учат от нас, от опитните дипломати, каквито обаче вече почти не останаха. От новоназначените генерални консули само един е професионален дипломат от МВнР! Прави впечатление и фактът, че неколкодесетки наши посолства от 1 юли т.г. ще останат без посланик, а заместниците им няма да бъдат приети дори на ниво директор в съответната страна, ако се наложи да потърсят контакт. Това министърът дори не коментира, макар всеки редови гражданин да си дава сметка, че то е срив във външнополитическата ни дейност в един изключително важен момент. Да не говорим за тъжните и смешни инциденти, които започнаха след отзоваването на първите посланици: разбита резиденция в съседна страна; закрита СИМ-карта на командирования в България посланик, без да се отчете, че е свързана с алармата на охраната; напразно търсене на акредитация и контакти за откриване на големи двустранни проекти и т.н., и т.н.
Текстовете, които препращат към Закона за достъп и разкриване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на БНА по отношение на посланици, директори и началници на отдели, са очевидно и категорично лустрационни. Искането да се извършва проверка при новоназначавани също е неоснователно. Като оспорва това, министърът нанася вреда едновременно и на дипломацията, и на разузнаването, защото те винаги и навсякъде по света са много близки и са вървели ръка за ръка. Само една страна направи пълна лустрация на разузнаването си, но не и на дипломацията си - Чехия. Затова и на международни конференции се разказат анекдоти за поетото от артисти, филолози и ветеринари разузнаване на Чехия. Всички други държави се придържаха към традиционния професионализъм в областта на дипломацията. Разбира се, задачите, особено на разузнаването, коренно се промениха. В България дипломатите първи се деполитизираха. И президентът Георги Първанов е напълно прав, когато твърди, че някои от нарочените днес за отзоваване български посланици имат сериозен принос за приемането на България в НАТО и ЕС. Освен това кадрите ни в тези сфери през последните 22 години преминаха обучение във водещи западни институции и центрове и получиха не едно признание и отличие за укрепване и развитие на сътрудничеството ни с тези две организации. Възмутителна спекулация е твърдението, лансирано включително и в мотивите на МС, подписани от премиера Бойко Борисов, че "недопустими връзки със специални служби на тоталитарния режим излагали на риск българската дипломация", че хора с такава следа в миналото си поставяли под въпрос международния авторитет на Република България. Напротив, в повечето случаи това са хора, които се ползват с уважението на нашите партньори. Няма нито едно изразено недоверие и нито един отказ за работа с такива хора. След 22 години от промените да се говори за някакъв "риск" от бивши служби е смехотворно, но пък е по-лесно и елементарно, отколкото да се говори за професионализъм във външната ни политика.
Проблемът не е в това да се търсят компромиси и начин за излизане от създалата се ситуация. Необходимо е да се инициират промени в т.нар. закон за досиетата. И да се премахне огромната несправедливост да бъдат обвинявани в доносничество и репресии хора, които нямат нищо общо с ДС - като тези от стратегическото военно разузнаване, и нищо общо с политическата полиция - като тези от външнополитическото и научно-техническото разузнаване, работили само в чужбина. При такива промени всичко ще си дойде на място. Защото дипломацията не е единствениата сфера, в която се търси сблъсък на несъществуващи сили и интереси. Макар че единствено националните интереси трябва да бъдат определящи за всяка власт, независимо от смените на политическите елити.
А когато един бивш милиционер, поставен неслучайно начело на комисията по досиетата, започне да коментира професионалните качества на нашите посланици от страниците на най-тиражния ежедневник, това е сигурен знак, че не само в проектозакона за дипломатическата служба, но и в днешното управление на държавата има нещо много сбъркано!
---------------
* Авторът е директор на Центъра за стратегически изследвания в сигурността и международните отношения
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ