29 Март 2024петък17:17 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Критика

"Споделено" и "В кадър"

Книгите на Благовеста Касабова представляват интерес за всеки буден българин

/ брой: 205

visibility 1176

Георги Драмбозов

За да напиша този отзив, просто трябваше да препрочета двете нови публицистични книги на литературния критик Благовеста Касабова по реда на тяхното излизане през настоящата 2019 година. Първата е "Споделено" (ИК "Българска книжница") с редактор Трендафил Василев. Представлява разговори и малко повече от разговори - интервюта с български творци, събрани в един период от 2004 до 2017 година. Втората е "В кадър" (издателство "Захарий Стоянов") с редактор Иван Гранитски. Тя има подзаглавие "Размисли за автори и книги, за празнодумието и словоблудството". На страниците на тези неголеми по обем, но големи и неповторими по съдържание произведения на литературната критика и публицистиката намерих поводи за размисъл, открития или твърдения, които другаде не можеш да срещнеш. В непринудени разговори съждения се раждат приятните или неприятните отговори на многобройните въпроси, които тревожат ума и съвестта на съвременния духовен българин, независимо дали е творческа личност или просто е ценител на изкуството... Повечето от интервютата в "Споделено" са публикувани в периода от 2005 до 2013 г. Някои от интервюираните творци не са вече между нас, но "споделеното от тях остави ярки следи в най-новото ни културно наследство". Особено характерен за автора е нейният задълбочен подход, предварителната подготовка и познаването на творчеството на нейните събеседници. Всяко едно от имената на големите творци - своеобразни герои на книгата "Споделено", които сега ще спомена и които си отидоха от този свят, са незабравими и неповторими, всеки по своему: Евтим Евтимов, Стефан Поптонев, Тончо Русев, Николай Петев, Наташа Манолова, Петко Братинов, Божидар Божилов, Ана Александрова, Воймир Асенов, Дончо Цончев, Никола Радев... Останалите, които са сред нас, продължават и дай Боже дълги години да продължават да са вътре в процесите, да ги правят тези процеси, които съпътстват нашия духовен живот и да го обогатяват с творческите си постижения. Такива "персонажи" в книгата "Споделено" са Симеон Хаджикосев, Петър Андасаров, Елка Няголова, Кольо Георгиев, Надя Попова, Иван Есенски, Валентин Караманчев, Никола Инджов, Атанас Звездинов, Драгомир Шопов, Боян Ангелов, Трендафил Василев, Йордан Антов... Завършвам с бележките по книгата "Споделено" от Благовеста Касабова и считам, че тази книга би представлявала интерес не само за литературния изследовател, но и за всеки буден съвременен българин, който е влюбен в българското слово, в литературата и в изкуството.  

Втората книга условно е разделена на три части: "Критика", "Публицистика" и "Интервюта", има и подзаглавие "Размисли за автори и книги, за празнодумието и словоблудството". Автор на предговора е талантливият поет, писател и публицист Драгомир Шопов, когото с чиста съвест цитирам и подкрепям: "Чест прави на Касабова, че вярна на себе си и уважавайки думата, пише смело за събития и хора, без да се влияе от тяхната партийна обвързаност и от висотата в йерархическата стълбица, до която са стигнали с цената на различни компромиси. Ръководен принцип при нея е по какъв начин се помага или пречи на България..." Да, ръководният принцип в творчеството на тази жена - критик, писател и публицист, това, към което тя се стреми непрекъснато, е: Да не превърнем родината си в територия, хората, надарени с някаква дарба от всички поколения, да не се затварят в собствените си орбити, да не отминаваме с безразличие тоталното опростачване на народа, а чрез сътвореното и казаното на висок глас да даваме отпор на бездуховността, на първосигналните възприятия и мислене. 

Не бих искал да прозвучи лаически, но определено считам, че без стойностна литературна критика не би имало стойностна художествена литература. И обратното, разбира се. В тази своя книга, онасловена "В кадър", Благовеста Касабова убедително и както беше модерно да се казва още "по тоталитарно време" - с гражданска смелост, разнищва не само чисто литературни проблеми, а засяга и все по-задълбочаващите се проблеми пред обществено-политическия ни живот. "Литературата се раздели на червена - тоталитарна, и синя - постоталитарна" - казва тя. "Сегашните вестници и списания - в по-голямата си част - не се интересуват от литература, а в културните им отдели, доколкото ги има, работят журналисти без никаква литературна подготовка. "В кадър" е талантливо написано публицистично произведение за автори и книги, за празнодумието и словоблудството, а в него "главните герои" не са за завиждане. Не дай Боже да попаднеш "в кадъра" на Благовеста! Невесели са мислите на Благовеста за съвременната ни българска литература. В първата статия  от раздела "Критика" тя говори за изненадващия "бум" в книгоиздаването, за липсата на взискателната намеса на редактора, за графоманията и пренебрегването на елементарни художествени критерии и в писането, и в книгоиздаването. В други статии авторката предупреждава за "кресливото и бездарно изстъпление" на посредствеността, което продължава вече повече от четвърт век... Не мога да не отбележа, че това, което навремето наричахме "оперативна" критика, никак не е чуждо на перото на г-жа Касабова. 

Бих искал вече да приключа с моите бележки по двете публицистични книги на Благовеста, но с нейните заключителни въпроси и съждения в края на критичната й статия "Тенденциозно, манипулативно, безотговорно": "Не е ли крайно време да престанем да се правим на други хора, а да се върнем към себе си - упорити, можещи, знаещи, нетърпящи чуждопоклонничеството и привнасяната отвън псевдокултура. Да не приемаме да ни манипулират посредствени интелектуалци, а да се върнем отново към себе си и да изгоним търговците от храма." 

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ