29 Март 2024петък13:16 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Сергей Станишев: Трябва да защитим нашите превозвачи

/ брой: 9

автор:Павлета Давидова

visibility 3356

- Г-н Станишев, как отхвърлените от транспортната комисия в ЕП доклади ще се отразят на българските превозвачи?

- Може да го отчетем като успех за България от гледна точка на интересите на нашите превозвачи. Два от трите доклада бяха отхвърлени от комисията, което ни дава основание да настояваме този пакет да не се гледа от настоящия Европарламент. В последните месеци от мандата на ЕП трудно се постига разумен баланс в интересите на страните от центъра на търговията на ЕС и тези, които са по-отдалечени от него. 

Сериозно постижение на българските евродепутати, успяхме да постигнем това, което правителството не успя, и то за втори път. Още през юли спечелихме неравната битка в пленарна зала и текстовете бяха върнати за преразглеждане в ресорната комисия. Сега също положихме много усилия, за да се противопоставим на големите страни членки. Но процесът далеч не е приключил, не бива да изпадаме нито в еуфория, нито да се отчайваме.

- Можеше ли българското правителство да вземе отношение по въпроса по-рано?

- Със сигурност. Най-силният орган на ЕС, където България има най-добри възможности да преговаря и отстоява своите интереси, е Съветът на ЕС. Там са нужни по-малко усилия за блокиране на неблагоприятно за нас решение. По-лесно е да се търсят коалиции и да се преговаря с правителства, отколкото в ЕП. Чисто математически евродепутатите от централните държави са много повече и изразяват други интереси.

- Как успяхте да убедите членовете на комисията в правотата си?

- Освен българските превозвачи, засегнати са и шофьори от други страни. Обяснихме, че към момента в този пакет не е постигнат разумен баланс. Разбира се, че интересите на работниците, техните условия за труд и почивка, и заплащането им трябва да бъдат защитени. Има текстове, които ще бъдат в интерес на шофьорите, но има неща, които България възприема като инструмент за прекратяване на достъпа до пазара. Предвиждат се действия, ограничаващи българската конкурентоспособност. Затова на заседанието на Бюрото на Групата на социалистите и демократите представих позицията на страната ни и благодаря за тяхното разбиране. С общи усилия ще се опитаме да отложим гласуването до намирането на работещо решение.

Като социалисти винаги опитваме да защитим интересите на работниците. Решения, които изглеждат добре на хартия, могат да се окажат неработещи и да засегнат фундаментални права. Звучи добре шофьорът да може да си почива в хотел с удобства, а не в кабината. На практика това създава затруднения - къде да оставят камионите, кой да ги охранява. 

Делегацията на евродепутатите от БСП взе предвид всички особености. Водещ бе Петър Курумбашев, който е заместващ член на транспортната комисия. Не сме против българските шофьори да имат осигурена възможност за почивка, но нека това не застрашава правото им на труд.

В гласуването в транспортната комисия участвахме Андрей Новаков, Петър Курумбашев и аз. Влязох на мястото на колега социалист от друга държава, член на комисията. В нашето политическо семейство сме солидарни и си помагаме в такива ситуации. Дори един глас имаше значение, защото всеки доклад и предложение се определяше с много малки мнозинства.

- Какво трябва да направи България оттук насетне?

- Правителството трябва да преговаря много по-активно и многопластово с всички страни. На съвета на 3 декември м.г. страни, които бяха на наша позиция, промениха мнението си в последния момент. Някои държави се споразумяха: "Подкрепяме ви за това, вие нас - за това". България очевидно не постигна нищо и сега трябва да компенсира. Съветът вече има позиция, макар тя да не е в наш интерес. След като ЕП изработи своята, надявам се в следващия мандат, двете институции, заедно с ЕК, ще трябва да преговарят, за да се постигне компромис. Едва тогава ще има решение, което да влезе в сила. Този процес ще отнеме година, година и половина. България трябва да използва това време, за да постигне резултати в полза на нашия транспортен сектор. Имаме успех, етапен, трябва да го развием.

Петър Курумбашев:
Два пъти спасяваме дузпи заради правителството



- Г-н Курумбашев, определихте развоя по пакета "Мобилност" като частична победа за българските превозвачи. Какво следва оттук нататък?

- Следва неясна от парламентарна гледна точка  процедура - дали когато водещата комисия е отхвърлила два от трите доклада, следва пакетът да влезе в пленарна зала. Според нас не би трябвало. Прие се само третият доклад, който е най-неблагоприятният за нас. Разбрали сме се, че докладите трябва да се гледат в пакет, тъй като има текстове, които кореспондират от един регламент в друг, и не е редно да бъдат приемани поотделно.

В четвъртък т.нар. Конференция на председателите в ЕП ще реши дали този пакет трябва да се гледа в зала или не.

- Отрази ли се на преговорите липсата на български синдикат, който да подкрепи вашите искания?

- Със сигурност. Когато имаше мисия на комисията по транспорт в ЕП у нас, колегите отбелязаха, че има срещи с Министерството на транспорта, с превозвачи, но липсват синдикатите. Лейбъристката Люси Андерсън поиска да остане и след края на мисията, за да говори със синдикатите. Уредих срещи в КНСБ и КТ "Подкрепа". В КНСБ има синдикат на транспортните работници, но той е по-скоро за работещи в градския транспорт и в БДЖ, но не и в сектора, засегнат от пакета. Факт е, че България няма позиция на синдикатите, това направи националната ни позиция доста по-слаба. 

Трябва откровено да отбележим и друго. Знаем за практиката един шофьор да получава примерно 4 хил. лв., само хиляда от които като заплата, а останалите като командировъчни. Така работодателят пести от осигуровки за пенсия и за здравна каса, а работникът - от данъци. Това обаче по-късно ще се отрази на лечението и пенсията му. Затова в исканията на нашите западни колеги има основания. Трябва да се помисли да има справедливо съотношение между заплата и командировъчни, например 1:1. 

- Можеше ли правителството да предприеме някакви мерки и въпросът да се реши по-рано?

- В Европарламента два пъти спасяваме дузпи. Един път през юни в пленарна зала и сега в комисия. В момента резултатът е 0:0, а ние сякаш чакаме съдията да свири края на мача. Не бива да отлагаме, България трябва да има ясна цел какво иска. На два пъти българското правителство пропусна да доведе нещата до по-добро решение. Първият бе при нашето председателство. Тактиката на кабинета бе да отлага и да не прави нищо, а трябваше да предложи компромисно предложение. Образно казано, можеше сами да си "ампутираме ръката", вместо да позволим австрийците да вкарат текстове, които ни режат през кръста. Без проблем обаче Австрия използва своето европредседателство, за да прокара това, което иска.

Съветът ми към българското правителство е да не стои безучастно в това затишие пред буря. Срещу нас има пътен алианс, в който са Франция и Германия още доста държави, ние също можем да направим такава коалиция от единомишленици. Като основа на такъв алианс виждам Полша, Румъния и България, всички държави от Централна и Източна Европа. Може да добавим Гърция, Малта и Кипър, да се водят разговори с Испания, Португалия, Финландия и Ирландия. По-резултатно ще е да преговаряме блок с блок, а не да чакаме един блок и да "пазарува" държавите от нашия лагер една по една. Това вече се случи на гласуването в съвета. Надявам се българското правителство да бъде много по-активно в следващите месеци, а не да чакаме дали следващата критична ситуация може да бъда спасена в ЕП.

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 180

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 169

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 157

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 170

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 149

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 157

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 168

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 161

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 175

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 145

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ