26 Юни 2019сряда05:43 ч.

Счетоводители вместо педагози

Делегираните бюджети пестят пари, но създават драстични разлики в нивото на големите и малките училища

/ брой: 41

автор:Велиана Христова

visibility 1421

Завчера МОМН отчете изпълнението на проект по ОП "Човешки ресурси" за обучение на училищни директори, помощник-директори, счетоводители как да оперират ефектино с т.нар. делегирани бюджети. За проекта са отпуснати 7,8 млн. лв. Просветното министерство отчете, че вече никой у нас не отрича финансирането на училищата чрез делегирани бюджети и децентрализацията на финансовите отговорности, която е въведена вече във всичките 2700 училища в страната. Сиреч - всички се били убедили, че тя е ефективна, дисциплинираща, полезна.
Делегираните бюджети бяха въведени масово в училищата след 2007 г. Те означават, че всяко училище получава средства според броя на записаните ученици, за всяко дете държавата отпуска определена сума според т.нар. единен разходен стандарт. МОМН утвърждава формула, по която 80 на сто от общия бюджет се разпределят в самото училище, 20 на сто - от общината, но само за просветни дейности. От МОМН се похвалиха, че при въведената нова система средната заплата на педагозите се била вдигнала на 710 лв., а минималната основна заплата е 450 лв. Сериозен проблем обаче има за по-малките училища, които нямат статут на защитени чилища, но в тях учат, да речем, 100-120 деца. Средствата за такива учебни заведения са малко, а директорите не могат да намаляват до безкрай броя на учителите, за да им осигурят с наличните пари нормални заплати. Да не говорим, че в такива училища средства за подобряване на материалната база на практика не остават. Някои общини успяват да дофинансират малките училища, когато сами са решили, че за селището е по-добре да се запази училището с малко деца, отколкото изобщо да бъде закрито. По принцип допълнително финансиране за маломерни и слети паралелки може да се отпуска и от хазната, но от МОМН заявиха, че такива мерки може да бъдат взети едва идната година. От МОМН не посочиха точни данни колко училища са с маломерни паралелки у нас - били някъде около 35 %.  
Всъщност основната цел на делегираните бюджети е да се намалят средствата, изразходвани за средно образование, като с едни и същи пари се вършат повече дейности. Постигането на ефективно харчене е добро нещо, ако образованието ни по принцип е достатъчно финансирано. Защото от размера на финансиране зависи качеството на обучението - нещо, което у нас не е прието да се казва на глас. Разходите за образование като процент от БВП в България са най-ниските в ЕС и затова "ловенето на маймуни с трици" не се отразява добре на общественото здраве. Ниските резултати, които нашите ученици показват в международните сравнителни изследвания на знанията PISA и TIMSS, са доказателство за това.   
Ако проследим назад във времето въвеждането на делегираните бюджети, ще установим интересни неща. Свързани с

намесата на... Световната банка
 
В доклада си за ускоряване на конвергенцията на България през 2007 г. Световната банка критикува страната ни, защото на един учител се падали средно само 12,8 ученици (нищо, че в ЕС-15 например един педагог обучава 12,1 деца, а в новите страни членки - 12,2). Освен това, казва СБ, в 794 училища имаме до 11 ученици на един учител. Банката заключава, че у нас училищата и учителите са твърде много! Препоръчва да въведем във всички училища... делегирани бюджети. И откровено казва, че целта е не толкова да се въведе финансов ред, колкото да се намали броят на училищата. А всякакви помощи от държавата за парно, за стипендии, за транспортни разходи на учителите трябвало да се отменят. При 30% съкращения на учители щели да се спестят 39 млн. лв. годишно, а при съкращаване на 7000 души от средното образование икономиите щели да са 100 млн. лв. Така заплатите на останалите в системата можело да бъдат вдигнати. Трябва ли да напомняме, че след това в страната бяха закрити стотици учебни заведения, държавата въведе стимули за общини, които сливат и закриват училища и ги заменят със средищни, а от единния разходен стандарт за един ученик бяха изключени разходите за транспорт на пътуващите учители. Изключени са и до момента.
Изненадваща е съпоставката с друг доклад - на същата Световна банка, който бе огласен през септември 2010 г. Той де факто описва случилото се в българското средно образование през 2006-2009 г. - резултат от изпълнените препоръки на същата банка. Документът нарича "впечатляващ резултат" това, че правителството на тройната коалиция е успяло да въведе делегираните бюджети постепенно за всички училища и е оптимизирало училищната мрежа. За времето 2000-2009 г. децата в училищна възраст у нас са намалели с 30 на сто (с 327 000). Затова според СБ не е било изгодно да се поддържа "излишната" училищна мрежа - закрити са общо 495 училища, съкратени са 5000 учители, пише в доклада. При това са реализирани икономии в размер на 100 млн. лв., което е позволило заплатите на останалите да се повишат с 46%.
Нататък обаче какво четем? Четем, че закриването на училища в малките селища е довело до

съществено увеличаване на отпадащите ученици

Семействата от много села престават да пращат децата си на училище заради неуредения транспорт до средищно училище, липсата на условия за целодневно пребиваване в него, неосигуреното хранене, заради агресията в по-големите селища и пр. Делът на отпадналите ученици от закритите училища е скочил двойно - до 14,9%, а 7% от децата не тръгват дори в I клас. Препоръката на СБ е да се увеличи броят на защитените училища в малките селища, които получават по-висока издръжка, но за сметка на това в големите градове да се ликвидират училища, защото там имало транспорт и децата могат да пътуват лесно.
Делегираните бюджети са довели до подобряване на положението на училищата в едни общини и до обедняване на други, което прави училищата твърде

неравностойни в "образователните услуги"

Новият начин на финансиране обаче никъде не е  предизвикал никакво повишаване на качеството на обучението. Въвеждането на делегираните бюджети е довело до увеличаване на децата в една паралелка (в по-големите селища) и сега един учител обучава средно вече 18 деца в началния курс и 11 в горния курс. Банката препоръчва броят на децата в една паралелка да се увеличи още, за да бъде "оптимизиран" броят на учителите, сиреч - съкратен. При това банката е напълно наясно, че качеството на обучението ще спадне още, но пък икономиите ще продължат. Дали ще изпълним и тези препоръки?
Нищо от тези изводи, никакъв анализ, не чухме от МОМН завчера. В нашето образование е така - правят се експеримети, въвеждат се новости, после никой не казва как всъщност те са се отразили на системата. Участници в срещата обаче споменаха, че делегираното финансиране е довело до назначаване на повече счетоводители, защото всяко училище води свое счетоводство. И какво? Съкращаваме учители, назначаваме счетоводители. А после PISA показва, че над 40% от нашите 15-годишни ученици са под прага на образованост в четенето, математиката, природните науки.
На фона на розовите краски при отчитането на програмата за обучение преди ден шефката на Синдиката на българските учители заяви пред агенция Фокус, че делегираните бюджети са рестриктивни, с тях "училищата работят на минимума". Нямало механизъм на контрол, отчетност и прозрачност за парите - а нали уж това бе пропагандирано като огромен плюс на този начин на финансиране. Делегираните бюжети са недостатъни, категорична е Такева. 
Да добавим, че делегираните бюджети не включват финансиране на "дреболии" от типа на извънкласни дейности или свободно избираеми предмети (СИП) по желание на ученика. Какви СИПове може да предложи едно малко училище на своите 100 ученици, да речем, при положение че то едва кърпи заплатите на учителите? Естествено, че условията, които предлага образователната ни система в различните селища, са вече твърде различни и водят до големи разлики в подготовката на учениците в големия и малкия град. Впрочем PISA и това ни го каза... А в бюджет 2011 са предвидени допълнителни пари за извънкласни дейности в размер едва на 14 лв. на дете. Какво може да направи едно училище с тези стотинки? Дори в голямото училище извънкласните дейности биха изяли веднага всички налични пари, дори делегираният бюджет да се управлява идеално.
Всички тези проблеми убягват от вниманието на МОМН. Иначе сигурно е полезно училищните кадри да бъдат обучавани как правилно да управляват делегираните си бюджети.


 

Въпреки поевтиняването на газа парното ще поскъпне

автор:Дума

visibility 83

/ брой: 120

КЕВР не е готова за сделката с ЧЕЗ

автор:Дума

visibility 75

/ брой: 120

Омбудсманът предлага закон за личния фалит

автор:Дума

visibility 73

/ брой: 120

Очаква се реколтата от пшеница да е 5,4 млн. тона

автор:Дума

visibility 58

/ брой: 120

Мигрантите пак тръгнаха към Европа

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 120

Имамоглу спечели с имиджа на народен политик*

visibility 74

/ брой: 120

Страхотни жеги обхващат половин Европа

автор:Дума

visibility 67

/ брой: 120

Как мирише боклукът на София?

автор:Деси Велева

visibility 79

/ брой: 120

Байкалско - изгубено във времето

автор:Юлия Кулинска

visibility 213

/ брой: 120

Диагнозата на един народ

visibility 93

/ брой: 120

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ