28 Март 2024четвъртък16:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

С колело в града - удоволствие или риск

София е на опашката по велоинфраструктура сред европейските столици

/ брой: 190

автор:Деси Велева

visibility 757

Да си велосипедист в България все още е опасно занимание. В парковете пречиш на разхождащите се и на играещите деца. По тротоарите си неудобен за минувачите, а по улиците си опасен за шофьорите на автомобили. Въпреки това през последните години любителите на този вид транспорт успешно се промъкват между неудобствата и правят придвижването с колело в градски условия все по-популярно. Те се борят с неуредения и хаотичен трафик в големите градове, с недостатъчен брой велоалеи, които често са очертани по невъзможни маршрути.
Най-големият град у нас, с вероятно най-много велосипедисти, отново се нарежда на опашката сред европейските столици по развитие на велоинфраструктурата, обобщава с горчивина Иво Делин, председател на неправителствената организация "Велоеволюция". Доказателство за това според него е и, че София е начело на столиците по отделяне на вредни газове от автомобилите. Въпреки това сред колоездачите се промъква и оптимистична нотка и те признават, че проблемите с велоалеите в София се решават, макар и бавно, през последните 2-3 години, както и, че се вижда желание за работа от страна на Столичната община. Успоредно с това и в други големи градове в България личи по-активно мислене над проблемите с велосипедния трафик и инфраструктура, смята още Иво Делин.
Полагането на основите на инфраструктурата за колоездачи в София започва разпокъсано и без да се извади поука от грешките на напредналите в тази сфера европейски градове. Първоначално се появяват странни и неудобни велоалеи около НДК, които като че ли са просто

изрисувани линии без конкретна цел.

Именно експерименталната алея от 1998 г.  около НДК е едно от най-големите недоразумения в зората на велотрафика. Тя е направена по тротоарни плочки с големи луфтове, криволичи, заобикаля преместваеми обекти като реклами, билбордове и т.н. Въпреки това алеята се  премаркира няколко пъти по същия безумен начин.
Затова според любителите на велосипедите е неразумна липсата на планове и стратегии за развитие на велосипедния транспорт на национално и местно ниво. Едва ли има град у нас, който да е завършил изцяло велосипедния план. Затова от сдруженията на любителите на колелата смятат, че съществува реален риск да се направят големи инвестиции, които да не доведат до очаквания резултат и да направят инфраструктурата неизползваема или дори опасна. Първото правило при изграждането на велоалеи е да са максимално безопасни, иначе по-добре да не се правят, категоричен е председателят на "Велоеволюция". В същото време той е на мнение, че от Столичната община все още изпитват страх да отнемат част от улиците, за да очертаят велоалеи. Затова в момента се взема предимно от площта на тротоарите и зелените площи, което не е най-доброто решение. Така, от една страна, пешеходците са недоволни, от друга, велосипедите като бързодвижещи се превозни средства са опасни за тях.
Всичко вече е измислено от специалистите по света, има редица добри практики, с които се опитваме за запознаем общината, за да не се стига до

създаването на криволичещи велоалеи

по тротоарите, обяснява още Иво Делин. Засега обаче в София все още съществуват опасни велоалеи без видимост, преминаващи през кръстовищата, което пък води до инциденти.
В момента в Столичната община има работна група, която се занимава с велосипедния план на София и с текущи проблеми. На последното заседание на Столичния общински съвет дори се появи стратегия за развитие на велотранспорта до 2015 г., подготвена от съветника от ГЕРБ Зафир Зарков. Тя обаче бе оттеглена за допълнения и промени.
Докато се появи официален документ на общината, сдруженията на велосипедистите продължават да се борят за свободното си и безопасно придвижване. Те правят първата карта с приоритетни велоалеи. Успяват да убедят общината и главния архитект на столицата, че е важно от крайните квартали да се пуснат големи и бързи велолъчи към центъра. А не да се изграждат алеи, на които така или иначе може да се кара, без да има специални очертания. Според велосипедистите през следващите 2-3 години трябва да са приоритетни велолъчовете от крайните квартали към центъра. Идеята е тези лъчове от "Надежда", "Младост", "Люлин", "Студентски град"

да се свържат във велоринг около центъра.

Велосипедистите обаче не са единни в позицията си дали по обновяващата се пешеходна част на бул. "Витоша" трябва да има велоалея. От една страна, ако тя се запази и бъде направена качествено и безопасно, ще бъде удобна и ползвана. От друга страна, стои проблемът с големия трафик на пешеходци. А когато човекопотокът премине критично ниво, не се препоръчва да има велоалея, обясни още Иво Делин. Според него е възможно велосипедистите да се придвижват в пешеходната зона на "Витоша" и без инфраструктура, но трябва да бъдат ограничени в скоростта и да са предпазливи.
От сдруженията са на мнение, че ако се спазят сегашните темпове на растеж, до 3-4 години в София ще има 90 км велоалеи. Ако пък се разчита на думата на столичния кмет Йорданка Фандъкова още до края на 2013 г. ще има 100 км велоалеи. Любителите на велосипедния транспорт обаче не са оптимисти. Те виждат, че проектирането и изпълнението на процедурите по създаването на алеи върви твърде бавно. Затова и в момента изцяло изградените велопътеки са под 30 км. По Общия устройствен план на града пръвноначално са планирани 300 км. При положение че тези планове се осъществят в близките 10 години, това би довело до основите на добра велоалейна мрежа в София, коментира още Иво Делин от "Велоеволюция". Според него обаче преди алеите да станат с дължина от 150-200 км

не може да се говори за истинска мрежа.

Според последните новини от Столичната община до края на 2012 г. ще бъде изградена нова велоалея от 3,5 км по бул. "България" от пресечката с бул. "Гоце Делчев" до НДК с отклонение към музея "Земята и хората". За изграждането й ще са нужни 1,3 млн. лв. Нова велоалея се обещава и по бул. "Мария Луиза" в отсечката от надлез "Надежда" до Лъвов мост. Тя ще е дълга 2,4 км и ще струва около 2 млн. лв.
А дотогава София само може да мечтае да заприлича на Копенхаген - най-напредналия град в сферата на велосипедния трафик. В датската столица почти няма улица без велоалея, като почти половината от придвижванията в града са с велосипед. Хората зад волана отлично знаят какви са последствията, ако предизвикат инцидент с велосипедист. Всъщност там не придвижването с велосипед е трудност, а с автомобил. У нас пък сме наобратното.


Някои от по-големите велоалеи в София

Велоалея - бул. "Евлоги Георгиев"
Начало - НДК, по бул. "Евлоги Георгиев" - край - бул. "Янко Сакъзов" (парка Заимов)
Настилка: тротоарни плочки
Дължина: 2,7 км.

Велоалея - бул. "Цар Борис III"
Начало - Руски паметник, успоредна на бул. "Цар Борис III" - край - Околовръстен път.
Настилка: асфалт
Дължина: 5 км.

Велоалея - бул. "Гоце Делчев"
По бул. "Гоце Делчев" от бул. "Цар Борис III" до бул. "Петко Ю. Тодоров" (Южен парк)
 Настилка: червен асфалт
 Дължина: 2,1 км.



Когато няма велоалея, и тротоарът е подходящ


Велоалеята преминава на сантиметри от кафенето, а с две колелета е трудно да се вместиш в очертанията


Така изглежда велосипедният трафик в Европа
Снимки Мариета Томова

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ