Родители и ученици искат упражнения и по-прости учебници
Всеки трети търси вина в учителите и плаща за частни уроци
/ брой: 126
От твърде сложен изказ в учебниците, от учебен материал, който не е съобразен с възрастта на децата, и от малко време за упражнения се оплакват родители и ученици. Това показва национално изследване на "Галъп интернешънъл Болкан", проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката. В интервюта с родители и деца от I до Х клас социолозите са питали за проблеми в учебните програми по отделните предмети и в конкретните учебници и са събирали препоръки за улесняване на процеса на учене.
Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях - 37%, определят онлайн обучението като основна причина, всеки трети обвинява учителите, толкова смятат езика в учебниците за неясен, а материала - за прекалено обемен.
Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове според родителите. Голяма част от тях са убедени, че учебен материал по математика е "свален" от по-горните класове в по-долни. Те се оплакват и от липса на достатъчно време за упражнения. Майки и бащи на по-големите ученици препоръчват да се учи повече национална история и повече българска литература.
Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът им достига до 84%. В същото време всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, а всяко пето дете ходи на урроци по два или повече предмета.
Две от всеки пет деца между I и IV клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап, където над половината от учениците не разбират написаното в учебниците. В този етап най-мъчни са учебниците по история.
Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното. Много от запитаните ученици искат учебници на по-достъпен език, повече време за упражнения и по-интерактивно преподаване на материала - с повече илюстрации, графики и примери.