29 Май 2020петък16:36 ч.

Георги Александров:

Расте динамично поколение, отворено за света

Социалната роля на издателството е много важна за нас, наред с образователната и развлекателната, казва изпълнителният директор на "Егмонт България"

/ брой: 93

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 1790

Всичко започна с един мишок. Но не кой да е мишок, а Мики Маус. Нулевият брой на сп. "Мики Маус" излезе на български език в 100 000 тираж точно преди 20 години - на 24 април 1991 г. Дни след като навърши две десетилетия, на 30 април "Мики Маус" ще излезе със специален юбилеен брой. В събота от 12 до 19 ч. в Сердика център всяко дете ще може да се срещне със своите любими герои, които идват специално от Дисниленд. "Егмонт" събира двайсетте години история, издания и спомени в изложбата "Цветно на бяло", която ще бъде подредена от 23 април до 12 май на Моста на влюбените до НДК. Деца от домовете за деца, лишени от родителски грижи, от София и община Георги Дамяново ще бъдат гости на издателството за спектакъла "Мечо Пух" в Младежкия театър на 30 април от 14 ч., като всеки зрител ще си тръгне с подарък. От 9 до 11 май "Егмонт" ще участва в ХІІІ национален фестивал на детската книга в Сливен, а от 24 до 29 май ще има щанд на Пролетния базар на книгата в зала 3 на НДК в София. Числата за изминалите две десетилетия са красноречиви: 3969 издания в 39 996 204 тираж, 40 списания с общ тираж 26 266 622, 8 списания, всяко от които с над 1 млн. тираж, други 204 издателски продукта в общ тираж 1 486 409, 1499 книги в общ тираж 12 243 173 и т.н.

- Господин Александров, кое бихте откроили от всичко, случило се в историята на издателството през изминалите 20 години?
- Научихме, че трябва да сме много близо до читателите. Може да звучи много учебникарско, но когато сме успявали да разберем накъде тръгват най-вече децата - защото техните мисли и занимания, желания, начин на живот се променят много бързо, сме успявали. И ако сме получили някакъв урок, това е да бъдем колкото може по-близко до тези, за които правим книгите и списанията. И не само да четем вестници и да гледаме телевизия, а да ги каним в офиса и да отиваме при тях, да разговаряме с родители, с деца. Слава Богу, днес фейсбук и интернет общуването дават възможност за светкавични реакции. Например списание "Браво" има над 40 хиляди приятели във фейсбук. Новото ни списание "DYou", което е само на три седмици, вече има 3500 приятели. Избираме корица за следващ брой с блиц анкета за 4 часа, получаваме 200-300 мнения и решаваме каква да е корицата.
- Как се промени читателската аудитория през този период?
- Не сме от тези, които казват - мишката изяде книжката, нито от онези, които смятат, че днешните тийнейджъри само чатят в интернет, а преди много се четеше и знаехме повече. Книгата не трябва да бъде абсолютизирана като единствен източник нито на знания, нито на художествена наслада. Естествено, като издатели на хартиен продукт, ни се ще и списанията, и книгите да оцелеят. Но аз не се плаша от "електронната инвазия". Ако интернет общуването и безграничният достъп до информация се ползват от лошата им страна, тогава е зле за децата. Но както всяко друго нещо, включително и книгите, ако се използват от най-добрата - най-вече възможността за моментално общуване с десетки и стотици други хора, това е много полезно и обогатяващо. Смятам, че децата не са се променили чак толкова много. Децата са си деца - и днес по същия начин за първи път се влюбват на 12 години, и нищо, че не го издават - си лягат с плюшени играчки до големи. И разчитат на мама и татко. Но те имат много широк хоризонт и, разбира се, изкушението на един достъп до информации и общуване, които е малко трудно да бъдат обхванати от техните сетива. Но аз много вярвам, че расте едно динамично, отворено за света поколение.
- Какво се случи с пазара междувременно - с тиражите, с интереса към различните типове и видове издания?
- Пазарът не се е сринал, той просто се фрагментира, раздроби се. Времето на 100-хилядните тиражи отмина. Тиражите, които преди 15 години сме постигали с 6-7 списания, сега трябва да ги постигнем с 15-16 списания. Имахме поредици  книги за деца, които варираха между 30 и 50 хиляди, сега нормалният наш тираж е между 2000 и 4000. За съжаление голяма част от книгите в България излизат в тираж под 1000 бройки. Но раздробяването на пазара е световен феномен, нормална част от конкуренцията. Повече издатели, повече заглавия, по-малки тиражи - което прави задачата по-трудна, защото с малки тиражи се печели по-малко. Но книгата продължава да бъде доста привлекателна, според данните българският книжен пазар е спаднал само с няколко процента, няма срив на пазара дори и по време на кризата. Това показва, че и родители, и деца смятат, че книгата е нещо трайно, необходимо, за което не бива да се жалят пари.
- Каква част от вашата продукция ще продължи да бъде българската литература?
- Издадохме Георги Мишев, Марко Ганчев, Ясен Антов. Търсим български автори, които са известни, силни имена. За нас е малко късно да наваксаме в състезанието с други големи издателства, които отвоюваха престижа и привилегията да бъдат издатели на големите български писатели. Но смятаме да влезем по-активно на този пазар.
- Още от първите години отстоявате своята социална ангажираност и гражданска отговорност - дарявате хиляди книги на читалища и библиотеки, подкрепяли сте туберкулозно болни деца, направихте благотворителна кампания "Не затваряй очи!" - срещу насилието в училищата...
- ...Два броя на сп. "Браво" бяха в подкрепа на Хаити. Преди три седмици пуснахме благотворителния брой за Япония - цялата печалба от него предоставяме на Червения кръст. Отпечатваме на екологична хартия най-големите поредици - "Хари Потър" и "Здрач", и т.н. Като издатели ние сме в контакт с деца, не може да не бъдем социално и обществено ангажирани. Това, обаче, което с болка забелязвам, е, че у нас много трябва да наваксваме в социалната култура и по отношение на гражданското общество.
 

Плащаме за вода и без консумация

автор:Дума

visibility 697

/ брой: 100

Алкохолните турове по морето ще бъдат забранени

автор:Дума

visibility 309

/ брой: 100

Банковото кредитиране се сви с над 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 143

/ брой: 100

Гърция се отваря за чужди туристи от 15 юни

автор:Дума

visibility 0

Меркел: ЕС да поеме повече отговорност в света

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 100

Конгресът гласува за санкции срещу Китай

автор:Дума

visibility 277

/ брой: 100

Посолството на САЩ в Прищина съветва партиите

автор:Дума

visibility 220

/ брой: 100

Данъчен гювеч по герберски

автор:Евгени Гаврилов

visibility 350

/ брой: 100

Датата

автор:Дума

visibility 159

/ брой: 100

Плагиатството на Радой Ралин

автор:Христо Георгиев

visibility 1306

/ брой: 99

Пандемична демокрация

автор:Владимир Георгиев

visibility 407

/ брой: 99

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ