28 Март 2024четвъртък14:34 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

През дъжда, снега и студа по-умно и по-полека

Вниманието, толерантността, техническата сигурност са гаранции за безопасно пътуване в есенно-зимния сезон

/ брой: 268

автор:Дума

visibility 35

Инж. Киро М. ИВАНОВ

Питам съседа ми Георги, инструктор от двадесет години в автошкола, с какво да си обясним увеличаването на автопроизшествията по пътищата на България през есенно-зимния период, а той тъжно въздиша:
- Нямам обяснение... Щом курсистите вземат шофьорска книжка, забравят какво сме ги учили...
Разказвам му един виц, който току-що съм прочел във вестник:
На бензоколонка спира със страшен грохот учебен автомобил. Зад волана му мацката казва:
- Пълен резервоар и по-бързо!
- Една минута! - успокоява я продавачът. - Първо изключете двигателя.
- Аз съм го изключила. Не чувате ли, инструкторът бучи така!...
Съседът ми започва да се смее неудържимо. Познал е себе си и една от невъзприемащите си ученички.
Няма да спорим, че автомобилът е създаден за удоволствие, че през зимата ни спасява от кал и студ. Но удоволствието е едно, а навикът умело да го управляваме - съвсем друго, особено при зимни условия. И понеже говорим за удоволствие, попитайте новите любители шофьори, удоволствие ли е да управляват автомобил през зимата? Сняг, киша, кал, лоша видимост...
Откъде да започнем при липсата на навици и умения, за да стане шофирането приятно и безопасно?
Техническата страна: зимните гуми са задължителни, не се заблуждавайте с т. нар. "демисезонни"; задължително стана и движението на автомобилите с постоянно включени фарове. Ето защо във всеки момент е наложително да бъде изправна  електрическата инсталация и стартерът на моторното превозно средство. Генераторът ще работи нормално, ако проводниците към клемите му и реле-регулаторът са изправни, четките - неизносени и чисти, а задвижващият ремък е достатъчно опънат. Не забравяйте да поставите винта за регулиране на напрежението на реле-регулатора в положение "зима".
Всекидневен контрол изисква акумулаторната батерия. Дали с нея ще можете да пуснете двигателя при ниски температури, зависи преди всичко от волт-амперната й характеристика.
За предотвратяване на изтощаването на акумулаторната батерия през зимните месеци и съхраняването на работоспособността й е необходимо да поддържате нейното пълно зареждане, тъй като напрежението на клемите при стартерното разреждане значително спада за сметка на нарастващото вътрешно съпротивление
 
под влияние на ниските температури
 
Зареждането на акумулатора протича по няколко начина: ако пътувате редовно на дълъг път, добре би било, но на къси разстояния не се получава, затова свалете батерията и я включете към зарядно устройство, което можете да си купите в първия магазин или бензиностанция.
"Изтичането" на ток по електрическата инсталация най-често се случва при неизправна аларма или фарове. При продължителен престой на автомобила за най-сигурно откачвайте кабела от минусовия полюс. Ако автомобилът ви е без индикатор за минимално и максимално ниво на електролита, измервайте го с прозрачна или пластмасова тръбичка. През зимата няма как нивото на електролита да спадне, но ако е изтекъл поради някаква причина, доливайте в кутията, обаче само оригинален, а не менте, който за съжаление все още се продава тук и там.
При ниски температури разреденият електролит може да замръзне и да разруши плочите. Ето защо сваляйте акумулатора и го съхранявайте в топли помещения.
 
Като бълха в юрган

Имаше преди много години такова сравнение за хората, които се въртят на едно място и не знаят какво да предприемат... В подобна неловка ситуация изпадат и хиляди шофьори, които вечерта са се прибрали от път, заключили са дистанционно автомобила си, наспали са се спокойно, а на сутринта са с вързани ръце пред премръзналото возило, което не иска да отвори вратите си за своя стопанин.
Бълхите сме забравили, но мухите ще се увеличават, щом подценяваме зимните грижи за автомобила, забравяме автокозметичните средства. Няма да казвам кое колко струва, нито къде ще го намерите. Спреят против замръзване на ключалките е в малки флакончета, можете да го носите и в джоба; има спрей против замръзване на стъклата, лопатки за почистването им, течност против замръзването им. А защо да не си купите нови чистачки, за да е гарантирана видимостта при силни снеговалежи?
Няма да пишем за антифриза, за веригите, които открай време са задължителни за снежната зима. Търговците предлагат даже "течни вериги", които подсигуряват отлично сцепление на зимния грайфер със снежната повърхност. С талк или глицерин намажете гумените уплътнения на вратите, багажника и прозорците, защото и те замръзват при отрицателни температури.

Аквапланингът - що е то?

Ако през пролетта по време на проливен дъжд не ви се е случило на пътя да изгубите управлението на автомобила, по-голяма е вероятността това да се случи при зимните поледици. Думата "аквапланинг", която не открих в българо-руско-френско-немско-английско-италиански автомобилен речник на издателство "Техника" от 1969 г., днес се превежда като "воден полет" на автомобила. Липсва в стария речник, защото е липсвал и днешният мощен автомобил, който развива скорост от стотици километри. Само който е преживял воден полет, знае какъв ужас е изпитал, треперейки зад волана. Кога може да се случи, ще попитате.
Когато преминавате от сух на мокър участък на пътя или пък внезапно върху асфалта се изсипе порой, гумите на колата започват да се плъзгат по водата на пътя, без да имат контакт с повърхността му. При мокър асфалт сцеплението намалява 2-3 пъти, а при поледица като стъкло върху пътя и бясна скорост на магистрала представете си какво би станало!
В т. нар. "воден клин", който се образува пред колелото, възниква налягане, способно да го повдигне от пътната настилка - гумите губят съприкосновението си с асфалта и автомобилът е... неуправляем. При водния полет само Господ знае как ще се приземи колата ви. Инструкторите съветват да намалите скоростта със спиране и с натискане на педала на съединителя, както и да избягвате резките движения с волана.
При силен вятър и заледяване и най-тежките автомобили могат да бъдат изместени с метър-два от траекторията на движение. Младите любители шофьори, а и не само те, всички на пътя е желателно да карат по-близо до бордюра, за да има достатъчно място за маневриране в случай на изместване на автомобила. Иначе се стига до навлизане в насрещното платно и (не дай си Боже!) челни удари, които са изключително нежелателни.

Дръжте волана с две ръце

По радиото всеки ден съветват шофьорите да карат с подходяща за пътя скорост, да са на подходяща дистанция, да имат достатъчно пространство встрани от автомобила, който искат да задминат. За да не се стига до критична ситуация, забравете навика да управлявате автомобила с едната ръка, а с другата да говорите по телефона. Дръжте волана с двете ръце!
Излишно е да пишем за фаровете, антифриза, маслото и филтрите на двигателите. Предполагаме, че сте обули автомобила си със зимни гуми. Ако те са с по-дълбок профил на шарката, може и да не ви се наложи да ползвате вериги, но за всеки случай ги дръжте в багажника. Преминете ли с тях труден участък на пътя, веднага ги сваляйте, защото бързо се износват, повреждат и пътната настилка. За всеки случай в багажника носете и въже за изтегляне.
Ако не сте забравили съветите на инструкторите от автошколите, иска ни се да вярваме, че с разум, такт, деликатност ще пътувате с любимия си автомобил безпроблемно през целия зимен период, колкото и суров и дълъг да е той. Приятен път!
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ