
Жалби срещу сметките за парно заливат омбудсмана
Велислава Делчева напомня на потребителите, че до 31 август е срокът за оплакване срещу изравнителните сметки
/ брой: 159
Омбудсманът Велислава Делчева напомня на потребителите на топлинна енергия, че срокът за подаване на възражения срещу изравнителните сметки за парно и топла вода за периода 2024 - 2025 г. изтича на 31 август. Причината за напомнянето е, че в институцията са постъпили множество жалби от граждани в края на кампанията за отчитане на уредите за дялово разпределение. Делчева подчертава, че клиентите, които имат съмнения относно верността на изравнителните сметки или на годишните фактури, трябва да подадат своите рекламации в рамките на определения срок, предвиден в Наредбата за топлоснабдяването.
Потребителите трябва да сверят показанията на уредите в жилището си с данните, вписани от топлинния счетоводител. В случай че не са получили изравнителната сметка или фактура, те могат да ги изискат от съответното дружество.
След 31 август възражения и рекламации няма да се приемат, а гражданите ще могат да търсят правата си единствено по съдебен ред.
До същата дата може да се заяви и допълнителен отчет на уредите - особено важно за домакинствата, които не са осигурили достъп за редовния отчет.
"Правото на реално измерване и отчитане на потреблението е едно от основните права на гражданите", подчертава омбудсманът.
Както стана известно, клиенти на "Топлофикация София" и на други дружества в страната са неприятно изненадани от високите изравнителни годишни сметки за парно и топла вода и трябва да платят доста повече от обичайното, без да има промяна в потреблението или броя на обитателите на жилището.
На 48% от домакинствата в София например, които заплащат сметките си на база на прогнозно потребление, ще им бъдат възстановени суми от изравнителните сметки или ще им бъдат приспаднати през следващите месеци, а 52% от тях ще трябва да доплатят за потребеното през отоплителния сезон.
Делът на клиентите, на които трябва да бъдат възстановени суми, е по-висок спрямо миналия отоплителен сезон, когато е бил 38%, информират от "Топлофикация София". Съответно намалява и процентът на клиентите, които имат да доплащат - 52% при 62% година по-рано.
Приблизително 14% от клиентите, на които „Топлофикация София“ e топлинен счетоводител, нямат корекция или тя е в диапазона до ±10 лева. 38% имат сума за доплащане и 48% имат сума за възстановяване.
Най-голям дял - 24%, имат клиентите със суми за получаване от 10 лева до 100 лева. 19% от потребителите имат да доплащат суми от 10 лева до 100 лева. Третата най-голяма група клиенти от годишното изравнение са 16%, които имат да получават суми от 101 лева до 250 лева.