18 Април 2024четвъртък14:36 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Празнодумецът Плевнелиев

Министърът, чийто рейтинг засенчва дори рейтинга на премиера, всъщност не е свършил чак толкова много работа

/ брой: 208

visibility 1452

Сергей СТАНИШЕВ
Председател на НС на БСП и на ПГ на Коалиция за България

Предизборната кампания на г-н Плевнелиев върви вече 2 години с постоянен, системен пиар и много говорене. Той започва да прилича на Ханс Кристиан Андерсен, защото разказва много приказки, но върши малко дела.
Редно е да се направи оценка какво е  свършено като политика именно за регионалното развитие и благоустройството на Р България. Има 7 основни политики на това министерство, по които може да се отчете дали е бил успешен като министър Плевнелиев или не. Първата, разбира се, е строителството на пътища. Но освен това има важна политика, свързана с водните проекти, с ВиК. Третата сфера засяга реализацията на ОП "Регионално развитие". Четвъртата политика би трябвало да бъде устройството на територията. Следващата е сферата геозащита, защото вървят процеси, които изискват действия от изпълнителната власт. Шестата е кадастралната политика. И седмата, особено важна за хората, е политиката на децентрализация. За да бъдем конкретни и обективни, трябва да направим кратък преглед на резултатите от работата на Росен Плевнелиев във всички тези седем политики.
Първата е децентрализацията. Налице е абсолютно замразяване на каквато и да било тенденция за децентрализация. Ако в миналия мандат се приеха конституционни промени, които разширяваха пълномощията на общините, правителството на ГЕРБ досега не изпълнява собствената си програма за децентрализация за 2010-2012 г. Ако през 2009 г. целевите капиталови разходи в подкрепа на общините, особено средните и малките, бяха 250 млн. лв., сега са само 90 млн. Всеки кмет, особено тези, които не са от ГЕРБ, много ясно усеща как държавата системно затяга финансовата примка на врата на общината, като прехвърля много отговорности и не осигурява ресурси. Всяка година от сегашния мандат с близо по 200 млн. лв. намалява субсидирането от държавата към местната власт. А това е властта, която е най-близка до хората. И нищо, никакъв напредък в тази политика г-н Плевнелиев не е показал.
Ако говорим за кадастралната политика, не е зле да припомня, че предишното правителство имаше инвестиционна програма за кадастър на територията и за кадастър на линейните обекти - пътища, жп и др. 18% от територията на страната бяха включени в новия кадастър в предишния мандат. Сега има пари само за издръжка и заплати и никаква работа не се върши. А това има конкретни измерения. Например спрени бяха 2 процедури за топографски карти на черноморското крайбрежие. Това има конкретно значение, защото без такива топографски карти не може да се направи разграничение между зона А и зона Б на крайбрежието и бизнесът не може да планира своите инвестиции.
Следващата област - геозащитата. Знаем колко проблеми има в страната, колко свлачища. И ако в предишния мандат действително се харчиха около 50 млн. лв. годишно за укрепващи дейности и покрай Дунав, и по Черноморието, и на други места, сега Плевнелиев е "извоювал" за геозащита бюджет от 1,5 млн.лв.!! Каква геозащита може да се прави с такива пари?!
От две години г-н Плевнелиев сладкодумно обещава нов закон за устройство на територията. Къде е той? Нещо не виждаме дори законопроект, поне МС да го беше разгледал. А това е изключително важно, защото е абсолютно стопирана работата по Националната комплексна устройствена схема. Тази схема е фундаментът на икономическото и социалното развитие на страната. Без нея не може да има системно развитие на страната. Нейната липса ще бъде и оттук нататък сериозна пречка за усвояване на пари по ЕС, защото когато се кандидатства с проект за община или някаква друга инфраструктура, ще питат "А това как се вписва във вашата визия за развитие на България?" Няма такава визия на г-н Плевнелиев по отношение на устройството на територията на България.
Стигаме до ОП "Регионално развитие". Тук Плевнелиев по никакъв начин не показа приемственост или достатъчно ефективност. По признание на ЕК това беше оперативната програма, най-добре структурирана още в предишния мандат, и бяха одобрени може би най-много готови проекти с европейско финансиране, и вече бяха направени немалко конкретни дейности. Имаше и има добри бенефициенти, най-вече в лицето на българските общини, които много свършиха. И тук заслугата на Плевнелиев не е толкова голяма. От 1 януари до 1 септември т.г. нито едно евро, нито един цент не са преведени от ЕК по тази програма. Възниква въпросът защо. Има нередности може би, няма достатъчно добра организация, ЕК не признава разходи? Какво е направил г-н Плевнелиев, за да не бъде така? Защото сега тези обекти, които се изграждат по ОПРР, се финансират изцяло от националния бюджет. Това е факт. Няма отговор. Има една ос за енергийна ефективност в рамките на тази програма. Тя е около 60 млн. лв. Три пъти досега г-н Плевнелиев отлага стартирането на тази ос. Знаете ли за кога е планирано следващото стартиране на тази дейност по ОП? Март 2012 г. Колко време мина? Защо тези пари не могат сега да се използват за благоустрояване и за енергийна ефективност? Това са оценките, това са фактите за функционирането на тази оперативна програма, с която г-н Плевнелиев толкова се хвали.
В сектора ВиК нещата стоят изключително тревожно, защото са блокирани необходимите промени и реформи, които се изискват от ЕС за усвояване на средства по "Околна среда". По места не са направени всички асоциации за управление на водните проекти, не е прехвърлена собствеността към общините или към държавата, за да е ясно кой е собственик. Не са сключени договори за управление на собствеността с оператора. Каква е последицата - не са стартирани мастер плановете, спряна е реформата и в сектор "Води" по ОП "Околна среда" предстоят сериозни проблеми. Защото без тези условия един цент няма да дадат от ЕК. Защо всичко това не е свършено от най- рейтинговия министър в това правителство?
И, разбира се, черешката на тортата - пътното строителство. Подкрепям всеки километър магистрала или път изобщо, който пуска това правителство. Има нужда, много голяма нужда да се модернизира инфраструктурата на България. Но г-н Плевнелиев влезе в общата схема на говоренето на ГЕРБ, че преди него нищо не е направено и той започва от нулата. Добре, нека да говорят цифрите. 2005-2009 г. са построени, изцяло реконструирани и рехабилитирани 6900 км републиканска пътна инфраструктура. Това е статистика. Плюс 114 км магистрали са пуснати в експлоатация. За 2010 г. са рехабилитирани, реконструирани 206 км републиканска пътна инфраструктура. И да, пусната е в експлоатация с малко доправяне магистрала "Марица", един лот около 30 км, за който добре се знае, че беше практически изграден в предишния мандат. Това са конкретните резултати.
Плевнелиев премълчава срамежливо, че получи в наследство готови проекти, одобрено финансиране, извършени отчуждения за изграждане на 2900 км пътна инфраструктура - и по ОП "Регионално развитие", и по договорите със СБ и др. институции. Това за него не съществува. За седмица той е направил сигурно в съзнанието си всички тези проекти. Но много добре знаят експертите, а г-н Плевнелиев претендира да е такъв, че един проект се прави дълго и без тази дейност никакви лентички нямаше да може да реже днес. Това са факти.
Много голямо забавяне имаше с апликационните форми в областта на пътното строителство. "Тракия" получи одобрение на апликационната форма чак в края на 2010 г. Година и половина след началото на неговата работа като министър. Обръщам внимание върху още един факт - магистрала "Тракия" до ден днешен не е получила нито едно евро, нито един цент финансиране от ЕК. И питам защо. Има нередности, има некачествено строителство, има претенции? Няма отговор г-н Плевнелиев на този въпрос. За двата лота на "Марица", които минаха обществени поръчки, също се стартираха, до ден днешен двете апликационни форми не са изпратени до ЕК, защото Джаспърс имаше претенции за тяхното съдържание. Това ли са му блестящите резултати? Нали постоянно казват "европейските пари на вас ви спират, на нас ни пускат" - къде са? Те не влизат реално в строителство.
Приветствам, че това правителство приключи изграждането на АМ "Люлин". 40% като обем работи бяха свършени от предишното правителство. Но има един въпрос, на който постоянно не получавам отговор от светлия образ на г-н Плевнелиев. Защо тази магистрала се оказа толкова скъпа и защо това правителство прие оскъпяване със 120 млн. лв. в сравнение е предишното правителство? Претенциите на строителя никога не бяха приемани от НАПИ в предишния мандат, защото не бяха обосновани. В крайна сметка ние имаме сигурно най-скъпата магистрала - по 9 милиона и повече на километър. И няма обяснение защо се случва така. Нямаше куража г-н Плевнелиев да поеме отговорността, той и МС. Прехвърлят тази отговорност на депутатите от мнозинството, защото го вкараха в промените в бюджета в НС.
За магистрала "Тракия" стана ясно, че действително се изгражда върху сгурия и пепел. И това е факт, доказан от 2 различни независими експертизи с различни състави. И г-н Плевнелиев, при цялото ми уважение, ще има проблеми в бъдеще, защото когато тя се нагъне и напука, ще е ясно, че не е направена качествено. Ще е ясно, че той е имал публични предупреждения, призоваване да махне некачествените слоеве, за да може да се направи добра магистрала, която да издържа дълги години. Тогава той ще има много сериозни проблеми, в т.ч. и с правосъдието за бездействие.
Г-н Плевнелиев има един голям грях пред строителния бранш и пред бизнеса. Той е част от политиката, която започна от първия ден на това правителство, за неразплащане за свършена работа. България е уникална държава при управлението на ГЕРБ. В целия свят, ако държавата ти дължи нещо, това е най-добра гаранция за банката. Днес, когато фирма отиде за кредит в банка и каже "държавата има да ми плаща за строителство", не приемат такава гаранция! Защото това правителство създаде огромна снежна топка от задлъжнялост, десетки фирми фалираха, хиляди работници излязоха на улицата. И г-н Плевнелиев, който е уж строител, знае до какво доведе тази политика, но не предприе нищо.
И какво се оказва - министърът, чийто рейтинг засенчва дори рейтинга на премиера, всъщност не е свършил чак толкова много работа. Той заявява, че сега ще изкове тепърва визия за развитие на България, ще ни води към нови висини. Само че за 2 години, разполагайки с реална изпълнителна власт в областта на регионалното развитие и благоустройството, той не можа да направи дори визия за бъдещето. Той постоянно размахва някакви цифри, планове и обещава, че до 2020 г. ще изгради 7 магистрали и 7 скоростни пътя. Заблуждава българското общество, че има гарантирано европейско финансиране, но и това е лъжа. Затова на финала мога да кажа, че г-н Плевнелиев е един разказвач на приказки, един празнословец, с извинение за израза.
 

Токът за бита още година с фиксирана цена

автор:Дума

visibility 164

/ брой: 74

Общински проекти за 1,9 млрд. лв. са одобрени от МРРБ

автор:Дума

visibility 160

/ брой: 74

Домакинствата заплашени от "водна бедност"

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 74

ОМВ търси партньор за проучване за нефт и газ в Черно море

автор:Дума

visibility 164

/ брой: 74

Словакия отхвърля мигрантския пакт

автор:Дума

visibility 146

/ брой: 74

Сърбия осъди решение на ПАСЕ за Косово

автор:Дума

visibility 168

/ брой: 74

Байдън е годен за президент

автор:Дума

visibility 152

/ брой: 74

Накратко

автор:Дума

visibility 136

/ брой: 74

Терористичен атентат

автор:Александър Симов

visibility 154

/ брой: 74

За аматьорщината в киното

visibility 152

/ брой: 74

Г-н Президент, сменете Главчев, не преговаряйте с мафията!

автор:Дума

visibility 143

/ брой: 74

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ