Потребителите масово минават на евтини храни
Над 60 на сто от продажбите са на колбаси с ниски цени, нараства търсенето на сирена и кашкавали с растителни масла
/ брой: 182
Кризата принуждава все повече българи да купуват евтини колбаси и млечни продукти, като тази тенденция се засилва през последните месеци. Това обявиха представители на млекопреработвателната и месната индустрия. Над 60 на сто от продажбите на колбаси са в най-ниския ценови клас, което принуждава компаниите от хранителната индустрия да разширяват тяхното производство, обясни Костадин Чорбаджийски от Асоциацията на месопреработвателите в България (АМБ), цитиран от investor.bg. Намалява интересът към месните продукти с логото "Стара планина" и хората предпочитат да купуват пресни колбаси или сухи деликатеси от по-ниския клас. По данни на производителите десет пъти е намаляло търсенето на продуктите с марката "Стара планина". Така предпочитанията се изместват от шунката към кренвиршите или надениците. При сухите колбаси също се купуват възможно най-евтините марки, поясни Чорбаджийски.
От два месеца месният бранш се опитва да се справи и с покачването на цените на суровините, което традиционно се наблюдава в началото на туристическия сезон. За този период цените на говеждото месо в Европа са се покачили от 4,80 на 6,30 лв. за килограм, а при свинското месо поскъпването е с близо един лев. Обикновено преработвателите компенсират това поскъпване с увеличените продажби през лятото или със съответни корекции в цените на колбасите, но тази година пазарът не позволява, затова се увеличава производството на евтини продукти, обясни Чарбаджийски.
Сривът в потреблението се усети още в началото на годината, когато в сравнение със същия период на 2010 г. отчетохме 35% намаление на продажбите, обясни Огнян Лулчев, също от организацията на месопреработвателите. За да компенсират свиването на оборотите, мениджърите са започнали активна маркетингова стратегия за продажби извън страната.
Млекопреработвателите също отчитат нарастващо търсене на продукти от растителни масла, които се предпочитат през последните два месеца основно заради ниските цени, съобщи Диляна Славова, изпълнителен директор на Националната асоциация на млекопреработвателите. Докато килограм краве сирене в магазините се продава между 4,50 и 8 лв., немлечните продукти са почти два пъти по-евтини и това натежава в избора на клиента, обясни Славова. Това според нея обяснява и намаляващото търсене.