Петилетката в Китай - от евтините коли към тези с високи технологии
/ брой: 168
Прилагателното "китайско" доскоро се използваше като нарицателно евтина стока с ниско качество, независимо дали става дума за битова техника или автомобили. Китайците обаче не са съгласни с това и са на път да преустановят предлагането на евтина стока и да станат производители, работщи с високи технологии.
Китайското подразделение на немската консултантска фирма Droege по поръчка на обединението на немските машиностроители и производители на промишлено оборудване - VDMA е подложило на дълбок анализ плановете на китайското правителство за следващата петилетка и резултатие карат немците да се замислят. В петилетния план на Китайската народна република са отделени седем направления от стратегическо за сраната значение. Сред тях се лидира стремежът за наводняване на световния пазар с евтини китайски автомобили, реплики на смартфони и швейцарски часовници, а направленията за развитие на нови източници на енергия, енергоефективност, екологично чисти автомобили.
В рамките на тези седем направления са определени 27 отрасъла на промишленоста, в които до 2015-а година ще бъдат налети гигантски инвестиции от порядъка на 1,2 трилиона евро. Задачата на петилетката е формулирана пределно просто - делът на стратегическите направления в брутния вътрешен продукт на страната да бъде удвоен.
При това, залагайки на иновациите, китайското ръководство дава на предприятията конкретни предписания по увеличаване разходите за научни изследвания и опитно-конструкторски разработки. До 2015-а Китай има намерение да инвестира в тях около 215 милиарда евро. За сравнение според Deutsche Welle Германия отделя за научни изследвания и технологични разработки 2,8% брутния си вътрешен продукт, но в абсолютни цифри това са "едва" 70 милиарда евро.
Китайците имат и "резервен" план - ако успехът на собствените им предприятия е недостатъчен, държавата целево ще влага пари и зад граница, или казано по-прост - ще купува чужди водещи предприятия. Китайската индустриална мощ може да бъде илюстрирана и с цифри - през 2011-а Китай е произвел стругове, оборудване и всевъзможни машини за 560 милиарда евро, което е повече от взетото накуп производство на Япония и САЩ. Остава само да гадаем какво ще стане след 2015-а година.