Отражения на новата предметност в изкуството през 30-те и 40-те г.
/ брой: 223
"Нашата живопис в нови насоки" представя една от посоките на развитие на българското изкуство през първата половина на ХХ в. През 30-те и 40-те г. художниците обръщат поглед към натурата, към реалността и модерния живот. Някои жанрове (натюрморт, пейзаж, портрет) придобиват значителна популярност, а стилът се ориентира към реалистичната художествена пластика. Тези процеси са в унисон с общоевропейските тенденции, които навлизат в страната, предимно чрез завършилите в чужбина български автори. В произведенията им се откриват в една или друга степен влиянията на различни направления, а едно от тях е възникналата във ваймарска Германия нова предметност. Трудно може да се каже, че новата предметност присъства категорично и добре обособено в изкуството от 30-те и 40-те г. Най-силно свързан с немското движение е Кирил Цонев.
В изложбата са представени 4 тематични кръга: "Новият живот на предметите", "Модерният град", "Пейзажът", "Лицата на града". Сред авторите освен добре познати художници като Кирил Цонев, Борис Елисеев, Вера Недкова, Васил Бараков, са и по-малко показвани творци като Асен Василиев, Тодорка Бурова, Карл Йорданов, Асен Дочев. Експозицията представя над 100 работи, две от които са непоказвани и непубликувани. В изложбата участват творби от фонда на СГХГ, НХГ, галерии от страната и частни колекции. Към изложбата, която продължава до 10 февруари в СГХГ, е издаден каталог.