Обмислят енергиен данък за авиокомпаниите
/ брой: 177
Европейският съюз обмисля въвеждането на данък върху авиокомпаниите в ЕС като част от плановете за намаляване на въглеродните емисии и за борба с климатичните промени, заяви френският министър на финансите Бруно Льо Мер. Това стана след неформалната среща на финансовите министри от ЕС в Хелзинки и представители на ЕЦБ през уикенда. Бруно Льо Мер също така посочи, че на срещата на Еврогрупата (финансовите министри от еврозоната) е обсъдила планове за разработване на "публична виртуална валута" и за намаляване на таксите, налагани от банките при международни разплащания. Част от мерките, които Финландия се очаква да предложи като председателстваща ЕС, включват покачване на минималните данъчни ставки за енергийните продукти, които понастоящем се различават в отделните страни членки на съюза и не стимулират използването на ефективни източници на енергия. "Минималните такси за електричеството и горивата за отопление например са твърде ниски и не осигуряват адекватни ценови сигнали за енергийните потребители", се посочва в неофициален документ на срещата. А според плана на Финландия именно увеличаването на данъците може да доведе до по-ефективна борба срещу климатичните изменения.
Друга мярка, която се очаква да бъде предложена от Финландия в събота, ще е налагането на енергийни данъци на авиационния и морския транспорт в Европейския съюз, които понастоящем са освободени от такива налози. В документа се посочва, че текущата политика, която се води в съюза, не "следва линията на понижаване на въглеродните емисии, която е преследвана от транспортните политики в ЕС." За да се постигне промяна в данъчната политика, обаче е необходимо решението да бъде единодушно одобрено от страните членки на ЕС, затова бъдещият президент на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен вече предложи такива решения да бъдат взимани чрез мнозинство.
Планът за данъчна реформа, приготвен от Финландия, не е първият опит за промяна на облагането на горивата в ЕС. Преди четири години подобно предложение беше отхвърлено от източноевропейските страни, които разчитат на относително по-евтините, но отделящи повече въглеродни емисии, източници на горива, включително въглищата. Същевременно предложението за облагане на въздушния и морския транспорт среща съпротива от много страни в съюза, тъй като ще окаже негативен ефект върху сектора, защото ще го направи относително по-неконкурентоспособен на глобално равнище.