Нов модел за финансиране на училищата обедини партиите
/ брой: 227
Образованието е елемент на националната сигурност. Тази позиция на БСП защити Ирена Анастасова при преговорите в сектор "Образование". Около идеята за нов модел на финансиране на училищата и увеличаване на процента от БВП за образование се обединиха преговарящите екипи на БСП, "Продължаваме промяната", "Има такъв народ" и "Демократична България". Допирни точки имаше и по отношение на ограничаването на броя учебници по предмет и клас, на обхвата на учениците, мотивацията на учителите, мандатността и назначаването на училищни директори.
Предложенията на БСП, които да залегнат в бъдещото коалиционно споразумение, бяха представени от Ирена Анастасова, депутат от няколко парламента и бивш училищен директор. Тя бе категорична, че на образованието не трябва да се гледа като на услуга и пазарните принципи не трябва да се прилагат в него. Според Анастасова в новия модел за финансиране на училищата трябва да се минимизира принципът, че парите следват ученика. Не можем да избягаме от количествен критерий, но одобрявам записаното в програмата на "Продължаваме промяната", че парите трябва да следват качеството, коментира тя.
Анастасова настоя за пълен преглед и ревизия на учебните програми и съдържание, които да не допускат джендър идеология в училище. БСП продължава да държи на ограничаването на учебниците до един по предмет в противовес на печалбарството в издателския бизнес. Социалистите са склонни да се съгласят и с намаляването им до два, както предложиха от ИТН. Сред останалите предложения на левицата са пилотен проект за обучение по учебни пътеки според потребностите на ученика, безплатни детски ясли и градини, гарантирано място за всяко дете, безплатни учебници до 12 клас, целеви средства за безплатни дейности в училище.
Учителската професия да стане регулирана и защитена от държавата, а педагозите да имат по 100 часа годишно за следдипломна квалификация, като се следи качеството й, настоява още БСП.
Партиите се обединиха за промяна в механизмите за обхват на учениците, като в тях реално да се включат всички институции, вместо учителите сами да обикалят домовете. Акцент бе и разтоварването на учителите от несвойствени и административни дейности. По време на срещата се постигна и споразумение за увеличаване на парите за образование до 5-6 на сто от БВП.
Друга пресечна точка бе желанието всички ученици по-бързо да се върнат в училище.