29 Март 2024петък08:50 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Река Лоара, Франция, пресъхна на много места Снимка Meteo Balkans

Акцент

Невиждана от 500 години суша мори Европа

Заплашени са заводи, ядрени централи, реколтата, животински видове

/ брой: 158

автор:Дума

visibility 593

На някои места Лоара вече може да се прекоси пеша. Най-дългата река на Франция никога не е текла толкова бавно. Рейн бързо става непроходима за движение на баржи. В Италия нивото на река По е с 2 метра по-ниско от обичайното, което води до съсипване на реколтата. Сърбия извършва драгиране на Дунав.

В цяла Европа засушаването намалява някога мощните реки до струйки, което може да има драматични последици за промишлеността, товарните превози, енергетиката и производството на храни - точно когато се усеща недостиг на доставки и покачване на цените поради нахлуването на Русия в Украйна, пише британският вестник "Гардиън".

Заради климатичните промени, необичайно сухите зима и пролет, последвани от рекордни летни температури и повтарящи се горещи вълни, основните водни пътища в Европа са застрашени.

Тъй като в Западна, Централна и Южна Европа не са регистрирани значителни валежи в продължение на почти два месеца, а в близко бъдеще не се очакват такива, метеоролозите твърдят, че сушата може да се превърне в най-тежката за континента от повече от 500 години.

"Не сме анализирали напълно тазгодишното събитие, тъй като то все още продължава - казва Андреа Торети от Съвместния изследователски център на Европейската комисия. - През последните 500 години не е имало други събития, подобни на сушата от 2018 г. Но тази година според мен е по-лоша."

По думите му има много висок риск сушата да продължи и през следващите три месеца. Без ефективно смекчаване на последиците интензивността и честотата на засушаването "ще се увеличат драстично над Европа, както на север, така и на юг".

Пълното спиране на трафика на баржи по Рейн за шест месеца би струвало 5 милиарда евро

Германският федерален институт по хидрология (BfG) съобщи, че нивото на река Рейн, чиито води се използват за товарен транспорт, напояване, производство, производство на електроенергия и пиене, ще продължи да спада поне до началото на следващата седмица.

Много баржи, които превозват въглища за електроцентрали и жизненоважни суровини за промишлени гиганти, като производителя на стомана Thyssen и химическия гигант BASF, вече работят с около 25% капацитет, а това увеличава разходите за превоз до пет пъти.

От векове река Рейн, която е жизненоважна част от икономиката на Северозападна Европа, тече по 1233 км от Швейцария през индустриалното сърце на Германия, преди да достигне Северно море при мегапристанището Ротердам.

Пълното спиране на трафика на баржи по Рейн би нанесло тежък удар върху германската и европейската икономика: експертите са изчислили, че шестмесечно спиране ще струва около 5 млрд. евро.

ЕС обяви, че увеличаването на превоза на товари по вода с 25% е един от приоритетите на блока за екологичен преход, но Германия работи за пренасочването му към железопътния и автомобилния транспорт - въпреки че са необходими между 40 и 100 камиона, за да се замени един стандартен товар от баржа.

Реките на Франция може и да не са ключови товарни артерии, но те служат за охлаждане на ядрените централи, които произвеждат 70% от електроенергията в страната. Енергийният гигант EDF беше принуден да намали производството си заради сушата.

Строги правила регулират до каква степен атомните електроцентрали могат да повишат температурата на реката, когато изпускат охлаждаща вода - и ако рекордно ниските нива на водата и високите температури на въздуха означават, че реката вече е "прегрята", те нямат друг избор, освен да намалят производството. В условията на засилваща се енергийна криза в Европа и при положение, че реките Гарона, Рона и Лоара вече са твърде топли, за да могат да се изпускат охлаждащи води, френският ядрен регулатор разреши миналата седмица на пет централи временно да нарушат правилата.

В Италия дебитът на пресъхналата река По, най-дългата италианска река, е спаднал до 1/10 от обичайното си ниво, а нивото на водата е с 2 метра под нормалното. Тъй като от ноември насам в региона не е имало продължителни валежи, производството на царевица и ориз за ризото е силно засегнато.

На долината на река По се падат между 30 и 40% от селскостопанската продукция на Италия, но производителите на ориз предупредиха, че до 60% от реколтата може да бъде загубена, тъй като оризовите полета изсъхват и оризът става негоден поради морската вода, която се всмуква от ниското ниво на реката.

Ниското ниво на реката и високата температура на водата могат да се окажат фатални за много видове. В Бавария миналата седмица температурата на река Дунав достигна 25 градуса, а до средата на месеца може да достигне 26,5 градуса, което означава, че съдържанието на кислород ще падне под 6 частици на милион - фатално за пъстървата.

Превозът на товари по 2850-километровия участък на река Дунав също е силно нарушен, което накара властите в Сърбия, Румъния и България да започнат драгиране на по-дълбоки канали, докато баржите, превозващи основно гориво за електрогенераторите, чакат да напреднат.

Дори Норвегия, която разчита на хидроенергията за около 90% от производството на електроенергия, заяви, че необичайно ниските нива на нейните водохранилища могат да я принудят да ограничи износа на електроенергия.

Във Великобритания също са обезпокоени. Ако тази зима не паднат валежи над средното ниво, Югоизточна Англия може да изпадне в тежка и опустошителна суша, а настоящите ограничения за използване на вода в Лондон и околните райони се очаква да продължат до Нова година, дори ако валежите се върнат, съобщиха министри, цитирани от "Гардиън". Тежкото засушаване би означавало още по-строги ограничения, като например забрана за използване на вода за несвойствени нужди, включително за миене на прозорци, пълнене и поддържане на плувни басейни.

Офнюз


Дунав може да се прекоси пеша

Безпрецедентна суша по поречието на река Дунав в българския участък. В Румъния нивото на Дунав рязко спадна, а на границата със Сърбия то е толкова ниско, че се виждат останките от потънали преди години кораби, предаде "България Он Еър".

Заради сушата нивото на река Дунав в българския участък достигна критично ниски стойности. Под близо 30 метра високата конструкция на "Дунав мост 2" при Русе се стига с кола, колело и лодка, а вече и... пеша. Усещането е странно - от едната страна е българският бряг, а само на метри - румънският. На брега, като риби на сухо, стоят рибарски и моторни лодки. Рибари се опитват да уловят дунавска риба, но нея я няма в плитките води.

"Водата почти я няма, както виждате. Това не е добре, тази суша не води до нищо добро", коментира Федя Митова, която живее във Видин.

"Образували са се прагове при Белене и Свищов, които блокират придвижването по долното течение на Дунав. Поради тази причина е много рисковано да пътуват круизни кораби. Работата им засега е преустановена", казва хидрологът Костадин Йолов. Така е не само у нас - навсякъде в дунавските държави има участъци със замряло корабоплаване. Круизните кораби стоят на пристанища, а товарните - на котвени стоянки.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ