Отзвук
Неглижирането на учените вреди на образованието и науката
Ръководството на Хумболтовия съюз изпрати отворено писмо до министър Красимир Вълчев
/ брой: 231
Ръководството на Хумболтовия съюз в България, в който членуват стотици стипендианти на фондация "Александър фон Хумболт", изпрати отворено писмо до министър Красимир Вълчев по повод на негови изказвания за БАН, за учените и преподавателите във вузовете, които предизвикаха обществен скандал. Писмото е подписано от председателя на Хумболтовия съюз проф. Лора Тасева. В него се казва:
"В тези времена на изпитание за цялото човечество и в частност за българския народ и Българската държава проследихме с изненада и тревога някои от Вашите публични изказвания (брифинг пред журналисти на 26.11., отразен в Mediapool.bg и оттам тиражиран в други медии; интервюта на 27.11. в bTV - "Лице в лице" и на 28.11. в БНТ - "Денят започва"). Освен пренебрежение към работата на учените от Българската академия на науките Вашите изявления и управленски решения създават впечатление за противопоставяне на отделни групи от академичната общност в България: учените от БАН на тези в университетите, младите учени на по-възрастните. От позицията на своя дългогодишен професионален опит можем да заявим, че всяка от тези групи има своето значение за настоящето и бъдещето на българската наука и образование и следва неотклонно своята специфична мисия. Омаловажаването на ролята и приноса на която и да е от тези общности води до ненужни напрежения, вреди на колегиалния климат, провокира негативни обществени нагласи, а всичко това в крайна сметка нанася щети върху балансираното развитие на науката у нас.
Като обединение на учени от цялата академична общност, в т.ч. от университетските среди и БАН, Хумболтовият съюз в България се стреми да съдейства за налагането на високи научни стандарти и за повишаването на авторитета на българската наука у нас и в света. Необходима предпоставка за това са сътрудничеството между водещите научни институции и диалогът между поколенията в различните научни колективи. Създаването на напрежение между тях чрез неглижиране на приноса на учените от дадена институция или чрез противопоставяне по възрастов признак е неуместно, защото пречи на така нужното в настоящия момент единство на нацията.
Затова Ви призоваваме, уважаеми господин Министър, в управленческите си решения и в тяхната разгласа да отчитате специфичната мисия на различните изследователски институции и поколения, участващи в научния процес, и да оценявате техния принос съобразно тази специфика. Създаването на негативни обществени нагласи към определени професионални групи не обслужва националните интереси и не допринася за издигане на престижа на българското образование и наука.
Опрян на своята широка академична представеност, професионална компетентност и международна разпознаваемост, Хумболтовият съюз в България търси конструктивен диалог между научната общност и Министерството на образованието и науката и е готов да съдейства за неговото осъществяване."
Моделът на парадигмата
Бел. ред. В news.bg се появи съобщение за друго писмо - от синдиката "Висше образование и наука" на КНСБ до ръководството на БАН, което възрази на казаното от Вълчев. Министърът рече: "в БАН може да не се работи" и "за кого се грижи тя - за младите учени или за "рентиерските" плащания на академиците. ДУМА вече писа за случилото се.
Топлата връзка на синдиката ВОН-КНСБ с властта не е новина, но това писмо си заслужава да бъде цитирано. В него няма и гък за скандалните думи на министъра, но пък каква ода на радостта, какви дитирамби! Ето ги:
"Красимир Вълчев обединява ресурса от възпитатели, учители, преподаватели, учени, ученици, студенти, докторанти, служители. Най-голямата ни гордост следва да бъдат младите колеги като Красимир Вълчев, които в работа доказаха, че искат, знаят и могат да правят образователни и научни политики, ориентирани в полза на икономиката, пазара на труда и обществото, а още по-ценен е фактът, че той има куража, знанията и уменията да ги отстоява. Нашият млад министър е модел на новата парадигма в образованието и науката, чрез развитие на личността на обучаващите се спрямо техните социални и граждански компетентности."
От КНСБ изтъкват, пише news.bg, приноса на министъра и неговия екип, които се опитват да стигнат до консенсус и да развиват образованието в пандемичната криза. "Благодарение на това вече има ясно изразена социална справедливост, диалог и сътрудничество в съвместни дейности за достигане на общи цели."
Да живей! И синдикатът с него.