Недостижим връх
/ брой: 203
По данни на Министерството на икономиката, 5% от БВП на страната се падат на автосектора, което се изчислява на 2.7 млрд. лева оборот. Не може да се отрече, че този бранш е сред най-бързо развиващите през последните години. В момента има над 170 компании за авточасти, в които са наети близо 50 хил. души. През 2010 г. тази заетост е била 9 хил. души, а създаваният БВП е бил около 1%. Въпреки че тези данни са за хвалба, за тях хората в автосектора говорят с прикрито недоволство и тъга. Защото за България остава един недостижим връх - изграждането на завод, в който някоя от световните компании произвежда цели автомобили. Последните ни надежди бяха свързани с BMW, но през лятото германският концерн ги попари, като обяви, че ще инвестира 1 млрд. евро в ново предприятие в Унгария. А от доста отдавна един от всепризнатите световни критерии за степента на икономическо развитие на дадена страна е дали тя произвежда автомобили. Наистина едно е да бълваш части на ишлеме, съвсем друго е да предлагаш цял завършен продукт.
Трябва да разсеем създалото се схващане, че България е най-силната дестинация напоследък за автоиндустрията, казваше някогашният министър на икономиката Божидар Лукарски. Демографията и липсата на работна ръка, бюрокрацията, съдебната система и лоша инфраструктура плашат световните производители. Не са малко и оплакванията от липсата на стратегия за насърчаване на растежа в сектора - било чрез данъчни облекчения или чрез субсидии, които да изравнят България с нейните конкуренти. Влошават се и геополитическите условия. Страната ни е сравнително близо до най-конфликтните точки на света, а това не се нрави на крупните инвеститори в автомобилостроенето. Освен това те отчитат, че сме прекалено малък пазар с ниска покупателна способност. Затова и занапред със сигурност оставаме извън техните стратегически планове.