20 Април 2024събота04:08 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Доц. Георги Йорданов:

Не е необходимо увеличаване на здравната вноска

Концепцията на министър Ананиев не представя идеи за реформа в една от най-важните сфери за нашето общество, категоричен е депутатът от БСП

/ брой: 189

автор:Аида Паникян

visibility 2705

Георги Йорданов е роден на 12 октомври 1956 г. в Нова Загора. Възпитаник е на Медицинския университет в Пловдив, където завършва обща медицина и стоматология през 1985 г., а по-късно е и преподавател там. Специализирал е мениджмънт на здравното осигуряване в Германия, изучавал е мениджмънт на болнични заведения в САЩ и Германия. Бил е директор на Районния център по здравеопазване. От 2014 г., до избирането му за депутат, е директор на МБАЛ "Пловдив". Бил е общински съветник и е работил в комисията по здравеопазване. Народен представител в 44-то Народно събрание от БСП от 16 МИР в Пловдив. Зам.-председател е на парламентарната комисия по здравеопазване и е член на комисията за политиките на българите в чужбина.

"Как може един пенсионер да си позволи да доплати над 100 лева за болнично лечение"


"Министърът на здравеопазването не изпълни решението на Народното събрание да представи стратегия за запазване и стабилизиране на общинските болници"


-Доц. Йорданов, кои проблеми решава представеният преди дни модел за реформа в здравеопазването?
- Концепцията, която министърът на здравеопазването Кирил Ананиев представи, е във връзка с решение на Народното събрание от края на юни тази година. Той обаче не изпълни друго решение на парламента от февруари 2018 г., което го задължаваше да разработи стратегия за запазване и стабилизиране на общинските болници. Все още чакаме този документ - всички знаем какво е състоянието на голяма част от общинските болници.
Концепцията на министър Ананиев не представя идеи за здравна реформа в Република България, а само за промени в начина на финансиране на системата на здравеопазване. Най-общо казано, предлага се преминаване от солидарен модел на здравно осигуряване към персонализиран модел и съчетание на здравно осигуряване със здравно застраховане. Касае се за допълнителен над 1 млрд. лева за финансиране на здравеопазването. Откъде ще дойдат тези пари? От джоба на българските граждани. И в двата варианта на концепцията се предвижда събиране на допълнителни суми от гражданите и то в немалки размери. Това са 12 лева в сметките на допълнително задължително здравно застраховане, което реално представлява над 2% увеличаване на здравната вноска. Плюс 15% т.нар. съучастие при хоспитализация с цена на клиничната пътека до 700 лв., което прави още над 100 лева. Плюс допълнително полузадължително здравно застраховане.
Представете си какво означава това за българските граждани! Как може един пенсионер да си позволи да доплати над 100 лева за клинично лечение? Освен това болниците могат да изискват допълнително заплащане за различни услуги, които предлагат.
Предлага се централизирано приемане на цени на медицинските дейности, но се дава възможност на болниците да могат да ги увеличават с различни договорки с пациентите и да изискват доплащане от тях. Това е плащане за същия продукт няколко пъти.
- Според вас кои са неясните места в предлаганата концепция?
- Не е ясно кой ще плаща допълнителните суми за тези категории, които сега плаща държавата - децата, учениците, безработните, пенсионерите, държавните служители. Говори се за контрол върху здравната система, но не е ясно как ще се администратира той. Кой ще бъде органът, който ще решава споровете между гражданите и здравните застрахователи - съдът ли? Ако е така, това допълнително ще утежни системата и достъпа до здравеопазване. И още нещо много важно: как ще се преодолее Конституцията? В нея е записано ясно, че всеки гражданин има право да здравно обслужване по реда на задължителното здравно осигуряване. А тук ни се предлага нещо, което влиза в противоречие с Конституцията - задължително здравно застраховане.
Не е ясна ситуацията, при която българският гражданин се нуждае от неотменима болнична помощ в спешен порядък, за която той трябва да доплати своите 15%, но той ги няма.
Не са ясни финансовите задължения на българските граждани, които продължително отсъстват от страната.
Не е ясно при фалит на здравен застраховател и предлаганото задължение на НЗОК тя да поеме финансирането на гражданите от фалиралия фонд - откъде касата ще вземе необходимите средства? При това, едно от условията да бъде на този пазар, определен застраховател трябва да има минимум 500 хил. застраховани. Откъде касата ще вземе пари, за да ги поеме?
Въпросите и неяснотите по предлагания модел - и в двата му варианта, са прекалено много. Но основният въпрос е: това, което предлага министър Ананиев, изпълнява ли основната цел на една здравна реформа, така както я разбират гражданите - подобряване на достъпа до здравеопазване и подобряване качеството на медицинската помощ? Никъде не се вижда медицинската експертиза.
- Очевидно е, че проектът се опитва да решава финансовите проблеми на здравеопазването и никъде не става въпрос за подобряване качеството на медицинските услуги, не се вижда мястото на медицинските специалисти. Какво предлага левицата за решаване точно на тези проблеми?
- На първо място ние смятаме, че финансирането на здравеопазването е достатъчно. Не е необходимо увеличаване на здравната вноска. Предлагаме увеличаване на ефективността и контрола при разпределението на финансовите средства. Крайно време е да спре безконтролното увеличаване на лечебните заведения. Затова предлагаме ефикасен държавен контрол върху този процес, на базата на научно обосновани критерии за потребността от лечебни заведения и медицински кадри и териториалното им разпределение. Всички говорят за това, но не се предприемат мерки. Както казах, това може да стане на базата на анализ, а не по административен път.
Предлагаме въвеждането на нова структура на териториално разпределение на лечебните заведения и обединяването им в регионални сдружения на база на еврорегионите, с цел оптимално взаимодействие въз основа на капацитет, възможности и нива.
Предлагаме да отпадне търговският статут на българските лечебни заведения и тези от тях, които искат да работят и да се финансират с публичен ресурс, да се регистрират по нов ред, определен с закон.
Направили сме изчисления, въз основа на които е предложението ни за намаляване на ДДС за лекарства от 20% на 8%. Смятаме, че при такова ДДС ще се намали непосилната тежест върху социално слабите  граждани и пенсионерите.
Предлагаме въвеждане на договорно начало при медицинското образование с приемане на задължение след това за работа определен брой години по държавно разпределение, включително за системата на следдипломната специализация. България се превърна в инкубатор на медицински кадри, при това с отлична подготовка, за западните страни.
Тези и много други предложения са залегнали във "Визия за България", която постоянно се допълва с нови предложения правени от гражданите при нашите срещи с тях в страната. Това ще ни позволи да обобщим и предложим един нов модел на обществено здравеопазване, от който се нуждаем, с ефективно и контролирано използване на ресурсите, с достъпно и качествено здравеопазване и в крайна сметка с удовлетвореност и на българските граждани, и на медицинските ни кадри.
- Какво е бъдещето на съсловните организации?
- Предлаганата концепция от министър Ананиев на практика изключва Лекарския съюз и другите съсловни организации от договорния процес при финансиране на здравеопазването. Ние смятаме, че всичко положително при развитието на здравеопазването през последните 25 се случи с активното позитивно участие на Българския лекарски съюз и искаме така да продължим и занапред. Игнорирането на съсловните организации е неприемливо.

 

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ