16 Април 2024вторник13:40 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Напъни на думи, училище наужким

/ брой: 135

автор:Велиана Христова

visibility 85

И тази година - същото. След IV клас малките ученици се справят доста добре с учебния материал, знаят много и успехът им е висок. Три години по-късно - след VII клас, знанията им са се сринали, двойките валят като юнски дъжд. Просветното министерство дежурно отчита резултати от външното оценяване, дежурно и бодро заявява, че тенденциите са положителни, че средните резултати са "малко по-високи" от миналата година, но сривът в прогимназията продължава. И толкоз. В това време идва международното оценяване PISA за знанията на 15-годишните ученици и отчита, че нашите са се сринали за пореден път с еди-колко си пункта надолу в световната класация. Впрочем тази пролет имаше поредна сесия на PISA, резултатите ще бъдат съобщени догодина...
Съвсем правомерно е да се сравняват резултатите на тазгодишните седмокласници с тези от изпитите след IV клас през 2009 г. - когато същите ученици са завършвали началния курс. Така се разбира какво се е случило със знанията на едни и същи деца за три години и как са паднали с 20% надолу. По-важният въпрос е обаче какво с случва с напъните на просветното министерство, съобразно резултатите от външното оценяване, да коригира учебните програми, планове и учебници така, че да преодолее влошаването на качеството в прогимназиалните класове. Ами, нищо не се случва, понеже въпросните напъни са само на думи. Качеството на обучението продължава да пада. А става дума за задължителната училищна възраст - под 16 години, за базовото образование на всяко българче - онова, което ще живее и във втората половина на шеметно бързащия ХХI век.
Всички виждат и знаят, че разрухата стигна до средното училище, че образованието на децата ни все повече куца. Но никой не може да каже защо. Нали уж непрекъснато текат реформи и уж все за добро? Така или иначе вече години никой не може да посочи причината за спада в прогимназията - конкретно: на учителите ли се дължи, на учебниците ли, на програмите ли, а може би на самите тестове? В крайна сметка неведението произтича от постоянната смяна на целта на т.нар. външно оценяване. Защо се прави? Отначало бе казано, че то мери нивото на знания и умения на учениците, после взехме да мерим с въпросния изпит доколко децата са усвоили задължитнелния минимум знания за съответните класове. А тия две неща са твърде различни. И като ни казват от МОМН, че в тестовете (с които мерим покриване на минимума) вече има въпроси от PISA (която мери равнище на знания), какво си мислят, че ни казват?      Същото нещо е и с матурите. Така и не е ясно какво се измерва с тях - покриване на минимума знания, с който се получава средно образование; ниво на програмите, съответстващо на входа във вуз или? Тези две неща пак са различна работа, а промени няма на учебните гимназиални програми така, че да се смали поне "дупката" между тях и изискванията на висшите училища. Напротив - вузовете започнаха да приемат дори тройкаджии, на много места матурите се приемат за вход във вуз с цялата условност на тяхната мярка. А с новия закон за училищното образование, който ще раздели гимназията на две и Х-ХI клас всъщност ще са само подготовка за вуз, какво ще се случи с матурите? Алогично е те да продължат да бъдат само върху образователния минимум, щото той имаше смисъл само за тези, които няма да учат повече след гимназията. Решило ли е МОМН тези въпроси, като вкарва нов закон в НС без всякаква подготовка? Не е. Като е така, няма обяснение защо прави промените изобщо.  
 

Билетът за влак поскъпва с 20% от 7 май

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 72

Тецовете в Източномаришкия басейн минават на газ

автор:Дума

visibility 189

/ брой: 72

Инфлацията леко се забавя, но храните поскъпват

автор:Дума

visibility 180

/ брой: 72

Заплаха за поливния сезон в Пловдивско

автор:Дума

visibility 188

/ брой: 72

Разногласия в Тел Авив за отговора срещу Иран

автор:Дума

visibility 189

/ брой: 72

В Гърция забраниха паленето на огън

автор:Дума

visibility 162

/ брой: 72

Кипър спира да дава убежище на сирийци

автор:Дума

visibility 180

/ брой: 72

Накратко

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 72

Широко затворени очи

автор:Мая Йовановска

visibility 174

/ брой: 72

"Наивният" Иран

автор:Юри Михалков

visibility 159

/ брой: 72

Ще изпратим ли на изборите отново бандити във властта?

visibility 174

/ брой: 72

За нов икономически модел в ЕС, базиран на знанието

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 72

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ