На музей през лятото
Управителите на най-посещаваните световни културни средища търсят начини да намалят престоя на опашките за билети и да постигнат "здравословна" за експонатите бройка на посетителите
/ брой: 186
Един облачен следобед този месец опашката за вход в "Лувъра" се разпростира до стъклената пирамида, през целия двор, чак до следващия. В музея тълпа от хора, съсредоточено загледани в Мона Лиза, повечето от които правят снимки с телефона си и селфита. Близо до "Крилата на победата на Самотраки" посетител от Мадрид се спира сред тълпата и споделя: "Това е като в метрото рано сутринта."
Лятото е в разгара си и милиони любители на изкуството се стичат към "Лувъра" - най-натоварения музей за изкуство в света, с 9,3 милиона посетители миналата година, както и към други известни колекции и музеи в цяла Европа. Всяка година числата се увеличават, тъй като средната класа се увеличава, особено в Азия и Източна Европа. Миналото лято Британският музей имаше рекордно присъствие, като за цялата година отбеляза 6,7 милиона посетители, което го прави втория по посещаемост музей за изкуство, според вестник "The Art". Интересът към "Уфици" във Флоренция за първата половина на тази година пък се е увеличил с почти 5% в сравнение с миналото полугодие, съобщава "Artprice.bg".
Гледането на шедьоври може да е подхранващ душата културен ритуал, но увеличаващата се посещаемост е превърнала много музеи в претъпкани пространства, горещи като сауна, които принуждават институциите да обсъждат как да балансират достъпността с опазването на изкуството.
В последните години музеите започнаха да правят повече, за да канализират огромното количество посетители. Много от тях предлагат билети, съобразени с часовете, в които се посещава музеят. Други увеличават работното си време. За да запазят изкуството, на места поставят нови климатични системи. Въпреки това някои от критиците продължават да твърдят, че музеите не правят достатъчно.
Миналата година Ватиканският музей е посетен от рекордните 5,5 милиона души. Тази година, благодарение на популярността на папа Франциск, се очаква посещенията да се увеличат до 6 милиона. Ватиканa инсталира нова климатична система в Сикстинската капела, за да помогне за запазването на стенописите на Микеланджело от влажността, генерирана от 2000 души, запълващи пространството по всяко време, които са около 22 000 посетители на ден. Ватиканa се надява дейностите по реновацията да приключат до октомври.
Музеите като цяло не обичат да ограничават посещаемостта. В "Ермитажа", който има 3,1 милиона посетители за миналата година, горната граница за броя им е "физическото ограничение на самото пространство или броят на закачалки в гардероба през зимата", споделя В. Силантева, началникът на отдел "Обслужване на посетителите".
Понякога се случват и премеждия. Римската Венера в Британския музей (между I и II век) с протегната ръка е била със счупени пръсти през последните няколко години заради многото посетители.
Опакшките извън "Уфици" във Флоренция, който има над 1,9 милиона посетители миналата година, са известни с тяхната дължина, а в двора е пълно с хора, които дълго време чакат за билети. Частна компания управлява таксуването на билетите и удържа за себе си 14 процента от цената им. От музея информират, че това задържа посетителите до 980 души по едно и също време, за да изпълнят противопожарните изисквания.
"Лувърът", "Уфици", Ватикана, Райксмузеум в Амстердам и "Прадо" в Мадрид предлагат времеви билети, които позволяват да се избягват опашките. Дори музеите, които не таксуват посетителите на своята постоянна колекция, като Британския музей и Националната галерия в Лондон, имат специални изложби, които са с билети. По време на експозицията на Леонардо да Винчи през 2011 г. в Националната галерия уебсайтовете препродаваха билетите на цени от 25 до 400 долара.
Докато повечето музеи са затворени поне един ден в седмицата, през 2012 г. "Прадо" започна седемдневен график с по-дълго работно време през седмицата. Това последва реновацията от 2007 г., дело на архитекта Рафаел Монео, която подобри ходовата линия на музея, правейки по-лесен достъпа до шедьоврите на Веласкес и Гоя.
Все пак във всеки музей хората може да намерят начин да заобиколят опашките, отивайки в "Лувъра" в сряда и петък вечер, търсейки по-малко натоварени входове или плащайки за годишно членство, което позволява приоритетен достъп.