Между модерното и канона
Изложба по повод 120 години от рождението на Цанко Лавренов показва СГХГ
/ брой: 130
Изложбата е посветена на 120 години от рождението на известния художник Цанко Лавренов (1896-1978). Инициатор за честването е фондация "Цанко Лавренов", която реализира проекта, заедно със СГХГ и ГХГ-Пловдив, под патронажа на кмета на София. Включените произведения са от сбирките на държавните и общинските музеи и галерии в страната, най-голямата от които е тази на ГХГ-Пловдив - с 65 живописни работи. Другата значителна колекция е тази на фондация "Цанко Лавренов". След последната голяма изложба в Националната галерия през 2002 г. тази е първата мащабна експозиция, която по нов начин ще срещне публиката с творчеството на една от най-интересните фигури в българското изкуство.
Експозицията включва над 300 произведения живопис, графика, рисунки. Тя е амбициозен проект, целящ да представи изкуството на Цанко Лавренов в неговата пълнота и цялост от ранните творби до последната му композиция. Това са неговите първи опити в изкуството, датиращи от ученическите му години, новооткрити творби от "модернистичните" му години с акцент върху формиращия го период на обучение във Виена. За първи път Лавренов ще бъде представен и в контекста на 20-те и 30-те г. на ХХ в. чрез контактите му с близки негови приятели художници от Пловдив, като Данаил Дечев, Златю Бояджиев, Васил Бараков, Давид Перец - техни творби също са включени в експозицията. Откритие са непознати досега произведения на Лавренов в областта на илюстрацията и приложната графика. Посетителите ще могат отново да си припомнят познати знакови картини като "Старият Пловдив" от 1930 г., "Поет и природа", "Куршум хан в Пловдив", "Хилендарският манастир".
"Между модерното и канона" е опит да се разчупят стереотипите в представите за художника. Извън консервативния образ, свързан преди всичко с картините от цикъла "Старият Пловдив" и родната тематика, Лавренов е многолик в различните форми на своя стремеж към модерното. Творчеството му, особено през 30-те години, е съществен принос към модерния облик на българската живопис от първата половина на ХХ век. След София (14 август) изложбата ще бъде показана в Градската художествена галерия в Пловдив.