28 Март 2024четвъртък22:08 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Събеседник

Маргарита Борисова и Явор Ганчев: "Латино Грами" е голямо признание за българската музика

Албумът "Al Este del cante" ("На изток от песента") съчетава българския фолклор и фламенкото в една нова, оригинална музика, казват авторите на проекта "Еструна"

/ брой: 250

автор:Боян Бойчев

visibility 3026

Маргарита Борисова и Явор Ганчев основават "Дюкян Меломан", най-стария действащ музикален магазин в София, през 1994 г. В него се предлага селекция от най-доброто от джаза и съвременната акустична музика, на грамофонни плочи и дискове. "Дюкян Меломан" е и българският разпространител на едни от най-важните издателства за джаз от Европа и САЩ, като ACT Music, ECM Records или Telarc. От 2004 г. организират концерти под марката "Джаз Плюс", а между 2005 и 2012 правят и едноименния джаз-фестивал в София. Така българската публика можа за първи път да се срещне на живо с такива имена като Ануар Брахем, Стенли Кларк, Ди Ди Бриджуотър, Торд Густавсен, Есбьорн Свенсон, Рено Гарсия-Фонс, Ян Гарбарек, Роберто Фонсека, Антонио Форчоне, Томаш Станко, Ришар Бона и много други. Освен джаза, силно ги привлича испанската и португалската музика - затова и всяка година правят поне по един фламенко и фадо концерт, като през годините тук са идвали едни от най-известните солисти от Испания и Португалия. От 2012 г. работят върху проекта "Еструна" - концертна програма, която среща фламенкото и българския фолклор, с участието на фламенко певеца Арканхел и хор "Нови български гласове" с диригент Георги Петков. Именно този проект, след повече от 30 концерта в Испания, беше записан и издаден, а албумът беше отличен с "Латино Грами" в категорията "Най-добър фламенко албум". Това е едно от най-високите отличия в света, дадено за запис с ключово участие на български музиканти.


- Тази година бе успешна за вас. Вашият проект "Еструна" получи голямо международно признание. Концертният албум "Al Este del cante" ("На изток от песента") бе номиниран за "Латино - грами" в категорията "най-добър фламенко албум" и го спечели. Очаквахте ли го? 

Маргарита Борисова: Водещото в работата ни по проекта "Еструна" от 2012 г. насам бе грижата да се сътвори музика, която да вълнува хората; музика, коята събира традиции от двата края на Средиземноморието в нов, хомогенен музикален образ. В него участват първокласни артисти - най-добрият съвременен фламенко певец от новото поколение Арканхел, великолепните китаристи Дани де Морон и Рикардо Морено, басистът Хосе Мануел Посада "Ел Попо", перкусинистът Агустин Диасера и чудните "Нови български гласове" с диригент Георги Петков, който също така е и автор на вокалните аранжименти и на някои от пиесите. "Еструна" е представяна над 30 пъти на сцена на най-престижните фестивали и форуми в Испания и два пъти в България. Затова и концертният запис на албума "Al Este del cante" e много емоционален, защото е запечатал пресътворяването на музиката от три концерта в Испания. Но никога не сме мислили, че ще получи това световно признание и затова радостта ни е трижди по-силна.

- Как приеха самите изпълнители наградата? 

- С огромна радост и вълнение - в "Еструна" участват световно известни музиканти наравно със съвсем младите певици от хор "Нови български гласове", ръководени от Георги Петков, но най-престижната награда в света на музиката екзалтира и зарежда еднакво всекиго - и опитния, и прохождащия, дава му крила и му показва, че всичко е имало смисъл. 

- Какво стои зад този успех? Имаше ли трудности? 

- Много труд, вложени огромни усилия, сърце, душа и средства, както и много любов и вяра, че тези музиканти, изпълнители и композитори носят огромен талант и усет към красивото и са способни да нарисуват вълнуваща музикална картина. Трудности разбира се има, защото подходът на работа и музициране на испанската и българската група е различен, отнема време на едната и другата страна "да влязат в обувките" на другия и да разберат и усетят пулса на неговата музика. От друга страна стои и проблемът с финансирането -  това е голям състав, 15 души на сцената. Не е лесно поставянето на сцена на този проект, особено в България - премиерата през 2013 г. в зала "България" беше истинско предизвикателство. 

- Как се роди идеята за проекта "Еструна"? Доста необичайно на пръв поглед преплитане на фламенкото с български народни песни, като се запазва спецификата на съответния фолклор.

- Идеята за проекта "Еструна" се роди през 2012 г. спонтанно, както се случва с хубавите и неочаквани неща в живота. След гостуването на Арканхел и неговото трио в София, в разговор и обмяна на музикални идеи с Арканхел и перкусиноста Агустин Диасера, решихме да се впуснем в тази авантюра. Обърнахме се към опитния композитор и диригент доц. д-р Георги Петков, с когото бяхме работили предходната година. По стечение на обстоятелствата - а може би и съвсем неслучайно - той бе човекът, който през 1999 г. бе направил първият опит за смесване на фламенко и български фолклор в две песни на певеца Енрике Моренте. Той и сформира хор "Нови български гласове" специално за "Еструна". Към състава се присъедини и джаз китаристът Антонио Форчоне, който в началото беше музикален директор на проекта - включването на опитен джаз-музикант беше израз на всеобщото желание това да не бъде нито само фламенко, нито само български фолклорен проект, а синтез от най-доброто от двете традиции в нова музика. 

- Как "навихте" Арканхел да пее с хор "Нови български гласове"? 

- Арканхел поиска да направим опит за диалог между двете традиции, опит за преливане на едната в другата, за смесване в дълбочина. Всички музиканти в проекта "Еструна" нееднократно са заявявали своето възхитително отношение към българския фолклор и многогласното пеене. Арканхел винаги се е стремял, както самият той признава: "към перфектната хармония в българското многогласно пеене" и затова след нашия разговор през 2012 г всички се впуснахме в това предизвикателство. Така че, никой не е навивал никого, а желанието за експеримент, взаимното уважение към чуждото музикално богатство и творческото любопитство си свършиха работата.


- Защо се обърнахте към испанския фолклор и конкретно към фламенкото, за да го комбинирате с български фолклорни ритми? Толкова ли са близки или самата комбинация е сполучлива?

Явор Ганчев: Фламенкото е уникално сред европейските фолклорни традиции с една особеност - преди повече от 40 години се отваря за взаимодействия с джаза, рока и различни фолклорни традиции от цял свят. Това, от една страна, поддържа неговата изключителна жизненост, и от друга страна е предпоставка за успешно взаимодействие и с българската музикална традиция. Ритмите на фламенкото и българските ритми съвсем не са близки и за една сполучлива комбинация е нужно много вдъхновение и упоритост. За първи път преди почти 20 години великият Енрике Моренте пробва такова взаимодействие с български хор със същия диригент, Георги Петков - в албума на Моренте "Lorca" има две композиции, в които са включени изпълнения на хора. Тогава това остава като едно любопитно появяване на българската вокална традиция във фламенкото - докато нашият проект има по-голяма амбиция, не просто да постави едното до другото, а да синтезира от двете една нова, оригинална музика.  

- Освен традиционни, има ли и оригинални композиции? Доколкото знам, част от текстовете са на Федерико Гарсия Лорка. 

- В албума "Al Este del cante" има предимно авторски композициии, а традиционните песни са с нов аранжимент, дело на Георги Петков. Част от текстовете са на Федерико Гарсия Лорка - "La Leyenda del tiempo", "La Aurora de Nueva York", "Baladilla de tres rios", но повечето текстове в албума са на Исидро Муньос, има и един мой текст ("Маргарита"). Музиката е на Арканхел, Исидро Муньос, Дани де Морон и Георги Петков. 

- Колко време работихте върху този албум? От кои концерти са включени композиции в него? 

- Конкретно по албума "Al Este del cante" работата отне 6 месеца. Записите са от концертите в Алахар, Ла Гранха и Мерида през август 2017. В албума има 10 песни, включително и една песен бонус, записана в студио. 

- Мислите ли за студиен албум? 

- Не, защото съставът е доста голям, не е лесно групата да бъде събрана извън концертните ангажименти. Освен това, благодарение на добрата техника и добрата работа на тонрежисьорите, всъщност концертният запис с нищо не отстъпва технически на студийния. А спонтанността, духът на живото изпълнение са всъщност израз на най-доброто, което музикантите могат да дадат на публиката, така че според нас записът от изпълнение на живо превъзхожда студийния запис, поне що се отнася до този вид музика. 

- Това ли е начинът българският фолклор да не бъде забравен? 

- Това е един от начините - въпреки че няма реална опасност да бъде забравен. Но фолклорната традиция има нужда не само да бъде пазена и съхранявана, има нужда да се актуализира - спрямо съвременната чувствителност на музикалния свят. А и историята на фламенкото показва, че поддържането на живо взаимодействие със съвременната музика от различни стилове не само че не накърнява традицията, но и много й помага - поддържа интереса към нея, подчертава значението на великите изпълнители от миналото и я държи жива и свързана с глобализирания свят на изкуството.

- Какво става с "Дюкян Меломан"? Има ли интерес към качествената легална музика или хората предпочитат да теглят пиратски албуми?

- "Дюкян Меломан" е най-старият музикален магазин в София и продължава все така да предлага най-добрата селекция от качествена музика за ценителите - и то основно на грамофонни плочи. Файловете, въпреки достъпността си, не са алтернатива на грамофонните плочи. Всъщност технологията, колкото и невероятно да звучи, вместо да навреди на музикалната индустрия, всъщност много й помага. Просто индустрията трябва да бъде гъвкава и да се адаптира към променящия се свят, а не да очаква, че всичко ще бъде както преди 20 или 50 години. 

- Плочите? По света масово хората се връщат към винила, дори много музиканти издават новите си албуми и на плоча. Защо у нас това го няма?

- И у нас вече го има. Някои от успешните поп-изпълнители издадоха последните си албуми и на плоча - например Графа, Акага, Балкански и Авигея, Любо Киров, Мистерията на българските гласове с Лиса Джерард, Лили Иванова. Това никак не е малко, като се има предвид сравнително малкия обем на българския музикален пазар.

- "Латино - грами", а оттук нататък? Накъде води тази награда? Какви са вашите планове?

- Очакваме - и ще работим в тази посока - красотата на музиката от "Al Este del cante" да достигне до колкото може повече хора, с концерти не само в Испания и България, но и в други страни по света. Засега можем да обявим, и може би читателите на в. Дума ще са от първите, които ще научат, че ще има концерт в София, в Зала 1 на НДК, на 31 март 2019.

- В навечерието на Нова година какво бихте пожелали на себе си и на читателите на в. "Дума"?

- Пожелаваме си Новата година да ни донесе - на нас и на читателите на в. Дума - само най-изтънчени музикални преживявания. Изкуството - и музиката най-вече - има способността не само да ни забавлява, но и да ни подкрепя и да ни припомня смисъла в трудни моменти. Затова нека да оставяме повече простор за хубавата музика в своето ежедневие. 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ