
Концесионерът на Летище София отказва да плаща предсрочно такси
Преговаряме, ще искаме компенсации, заяви шефът на "СОФ Кънект"
/ брой: 145
Концесионерът на столичното летище - "СОФ Кънект", към този момента не е склонен да бъде преразгледан договорът и да започне да плаща концесионната такса от 1 януари 2026 г., каквото предложение му е отправено от вицепремиера и транспортен министър Гроздан Караджов. Това твърди Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на "СОФ Кънект". Концесионерът все още не е отговорил официално на българските власти, ще направи това до края на годината, уточни той.
"СОФ Кънект" получи 10-годишна отсрочка за плащането на концесионната такса заради пандемията от коронавирус в последните дни на правителството на Бойко Борисов през пролетта на 2021 г.
Анексът към договора беше подписан от тогавашния транспортен министър Росен Желязков. Тогава той съобщи, че има прогнози, според които е възможно плащането на таксите да започне на петата или шестата година от концесията.
Тъй като през 2024 г. столичното летище отчете значително по-добри показатели от предковидната 2019 г. - повече обслужени пътници и самолети, сегашният транспортен министър Гроздан Караджов отправи официална покана до "СОФ Кънект" плащането на концесионната такса да бъде възстановено от началото на 2026 г.
Концесионерът обаче няма такива планове. Поел е ангажимент за увеличаване на инвестициите си през първите 5 години на концесията, а освен това е претърпял сериозни загуби по времето на пандемията от коронавирус, стана ясно от думите на Хесус Кабайеро.
Той припомни, че "СОФ Кънект" вече е платил авансово над 600 млн. лв. на държавата за 35-годишната концесия. Освен това е направил една отстъпка, като се е съгласил да инвестира 72 млн. евро вместо заложени 43 млн. евро през първите 5 години, отбеляза Кабайеро.
В подписания концесионен договор първоначалната инвестиция беше 72 млн. евро, но заради пандемията от коронавирус бе намалена на 43 млн. евро, а при правителството на Кирил Петков отново беше увеличена на 72 млн. евро.
В момента концесионерът инвестира значителни средства - около 500 млн. лв., в изграждането на новия трети терминал на летището, който трябва да е готов през 2031 г., отбеляза Хесус Кабайеро. "Ето това се казва наглост", написа по този повод Симеон Дянков, финансов министър в първото правителство на ГЕРБ и настоящ председател на Фискалния съвет, на страницата си във "Фейсбук".