Лъснаха медийните любимци на властта
МС даде справка за харчовете на евросредства от 2014 г. насам
/ брой: 35
Медийните любимци на властта лъснаха от справка, получена по Закона за достъп до обществена информация от журналистката Соня Колтуклиева. От правния отдел на Министерския съвет посочват кои национални, регионални и кабелни телевизии, радиа и сайтове са получили финансиране без обществени поръчки. Парите са разпределени основно за популяризиране на оперативни програми и Програмата за развитие на селските райони и обхващат програмния период 2014-2020 г.
Очаквано най-много евросредства отиват към медии, активно отразяващи изявите на кабинета и настроени проправителствено. "Нова броудкастинг груп", под чиято шапка е Нова телевизия и няколко нейни сайта, е прибрала най-много средства, малко над милион и половина лева. БТВ е взела почти колкото националната телевизия. Все пак, макар и с малки суми, някои малки регионални медии също са получили финансиране, за да рекламират европрограми. Пари са получили и доста музикални радиостанции.
Чрез регионалното софийско радио К2 Илиана Беновска е получила 203 651,60 лв., твърди Колтуклиева.
ДУМА припомня, че правителството може да сключва договори с електронни медии без обществени поръчки и това е законово регламентирано. Този подход обаче отвори вратата за осигуряването на медиен комфорт, а редица международни организации отправиха забележки и препоръки за законодателни промени.
През 2016 г. вицепремиерът Томислав Дончев обяви, че правителството е наложило мораториум върху договорите за купуване на ефирно време в телевизии и радиостанции. Тогава той уточни, че до извънредното решение се е стигнало, за да има обществени дискусии, "за да се изкажат телевизиите дали са гарантирали медиите комфорт някога". Той се закани мораториумът за купуване на ефирно време да продължи, докато не приключи този дебат и няма консенсус по темата. Очакваше се да започнат срещи с ръководствата на радио и телевизионните оператори, на която да бъдат обсъдени конкретни правила за по-прецизно и прозрачно разпределение на средствата от европейските фондове за медийно отразяване.
Въпреки заканите обаче, макар и в оставка, вторият кабинет на Бойко Борисов възстанови старата практика и отново започна да сключва договори за ударно харчене на европейски фондове за медии.