КЗП: Гражданите са жертва на нелоялни търговци заради неинформираност
/ брой: 226
Най-често гражданите стават жертви на нелоялни търговски практики, заради тяхната неинформираност. Това обяви вчера директорът на контрола на пазара в Комисията за защита на потребителите (КЗП) Емилия Елчинова на форум за празничните намаления. "От това, което четем като жалби в КЗП, стигаме до извода, че самите потребители не са се запознали с информацията, преди да направят своя избор", посочи Емилия Елчинова.
Според нея всички потребители трябва да следят за това дали продуктите имат етикети и какво пише на тях, както и дали е на български език. "В случай, че има някакви нередности, трябва да бъде уведомена комисията, а отговорност носи лицето, което е пакетирало стоката. Задължителните елементи на етикета са: посочен производител, вносител, ако продуктите са произведени извън територията на страната, съществени характеристики на продукта, цената и вида на стоката. Цената трябва да бъде посочена в левове и в нея да са включени всички данъци и такси", каза Елчинова.
Много държави се възползват от надписа "промоция", когато налагат нов продукт на пазара и искат да проучат търсенето. При нас надписът се използва или когато търговецът е формирал недобре цената и тя е скъпа, или нарочно е формирал тази цена с цел по-високи печалби. Ние използваме промоцията за намаляване на цената на определен продукт за определен период от време, обясни Елчинова.
Имаме готовност веднага да реагираме при жалби и сигнали на гражданите, заяви председателят на КЗП Димитър Маргаритов. Те могат да ни търсят и на денонощния телефон 0700 111 22 и на сайта в интернет, където имаме удобна форма за подаване на оплаквания. Достъпни сме и основната ни задача е да проследим обявените цени и действителния процент на намалените стоки, обясни той. По неговите думи служителите от КЗП могат много по-лесно да установят от самите потребители, когато има нередности, защото техните екипи имат право да изискват документи и информация, включително и паметта на фискалните апарати.