Кой печели и губи?
/ брой: 5
Търговските промоции, които ни заливат по празниците и на "черните петъци", може да се окажат напълно незаконни, защото тяхното съществуване не е регламентирано в нито един нормативен документ. Поне така твърдят от "Активни потребители". По принцип промоциите трябва да са обект на закона за конкуренцията, но в сегашния си вид, вместо да въдворява ред, той внася допълнителен смут в системата. Купуваш яхта, получаваш "Порше". Преди повече от десет години с тази апетитна оферта братя олигарси се опитаха да привлекат клиенти към бизнеса си тогава - продажбата на яхти. Едва ли те са знаели обаче, че с тази промоция нарушават Закона за защита на конкуренцията.
Тогава КЗК излезе с тълкувателно решение за всички промоции на пазара. Според него продажбите не могат да се стимулират, като се предлага за подарък нещо, което е различно от продаваната стока или услуга. Оказва се например, че ако производител на хляб иска да стимулира продажбите си, той може да реши, че като дистрибутор купи от него 1000 хляба, ще му даде 100 допълнително. Това се смята за отбив от цената и не е нарушение. Ако за 1000 хляба производителят подари мобилен телефон, това ще е нарушение на закона.
Вече трудно може да видите и предложение за договор от мобилен оператор, което да не е промоционално. По парадоксален начин промоцията се превърна в практика, в стандарт. Когато искате да изберете договор, виждате всъщност само цени на промоции, нищо друго, и не може да видите основната цена за определена стока или услуга. Непромоционалната цена остава загадка. Проблемите с промоциите започнаха още през 2008 г., когато в сила влезе новият закон за конкуренцията. Появиха се многобройни казуси, за които няма еднозначно тълкуване. Появи се и субективизъм при решаване на жалбите. Единствено остана фактът, че от "промоциите" губи само обикновеният клиент, а не търговците и производителите.