Парламентът прие окончателно промените в Закона за железопътния транспорт, с които се дава възможност на частни фирми да извършват пътнически превози. С промените страната ни ще избегне наказателни санкции от Европейската комисия. Те са свързани и с парите от ПВУ.
Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, пише в окончателно приетите текстве. Както е известно, преди време правителството одобри провеждането на процедура за избор на превозвачи за извършване на обществени услуги с железопътен транспорт. Услугата ще бъде възложена от държавата чрез дългосрочни договори за срок от 12 години. Началната дата на изпълнение на всеки от договорите е 13 декември 2026 г., а крайната - 11 декември 2038 г. Предвижда се възлагането да бъде на регионален принцип, на три лота - западен, северен и южен.
Държавата планира да плати на компаниите, спечелили договорите, общо 1,4 млрд. евро (2,73 млрд. лв.) без ДДС. Срещу субсидиите изпълнителите по договорите ще трябва да извършват обществени превозни услуги с железопътен транспорт, ще трябва да превозват пътници по всички железопътни линии, включително и пътници, на които е предоставено право на безплатно пътуване или на пътуване намалени цени.
Поръчката е общоевропейска, което означава, че освен държавното БДЖ и лицензираните български частни жп превозвачи – пловдивската "Пимк", старозагорската "Рейлимпекс" и "Ивкони Експрес", ще могат да участват и чуждестранни компании.
Операторите ще могат да ползват безвъзмездно подвижния състав, купен след 2009 г., но той остава държавна собственост. По-старите влакове ще останат в активите на "БДЖ–Пътнически превози“, но могат да бъдат отдавани на пазарен принцип. След изтичане на договорите новите оператори ще връщат предоставения подвижен състав. От 1 януари 2028 г. с договорите ще бъде прилагана система "бонус-малус" – при високо качество на услугата превозвачите ще получават премии, а при системни нарушения ще бъдат санкционирани.