19 Април 2024петък09:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Картел или контрабанда - изберете сами

Действията на властта срещу незаконната търговия с горива приличат на ПР-акции

/ брой: 35

автор:Евгени Гаврилов

visibility 2031

Преди две години Бойко Борисов участва в национално съвещание в любимото му МВР. Тогава премиерът обяви, че не спират да работят и по контрабандата на горива, като са разкрили бензиностанции, които подават фалшива информация на НАП. Така на практика, в негов стил той сам опроверга себе си, като призна, че бизнесът с бензин, дизел и други петролни деривати продължава да ощетява бюджета. Към данъчните отиват данни, които нямат нищо общо с реалността. От 900 проверени бензиностанции оказа се, че 900 софтуера са манипулирани, обяви тогава премиерът. Тези цифри изглеждат фрапиращо, като се има предвид, че в България общо има около 3500 бензиностанции с монтирани фискални устройства, които директно пращат данните за продажбите в НАП. Отделно има и над 1000 ведомствени бензиностанции, които изобщо не са вързани с приходната агенция, защото уж не продават горива на външни клиенти. Както се оказва, щетите за бюджета надхвърлят милиард. През 2017 г. и президентът на руската компания "ЛУКойл" Вагит Алекперов разби мита на българския премиер за преборената контрабанда. В началото на лятото  Алекперов се срещна и с Борисов, и с президента Радев и в прав текст обясни, че българското законодателство е калпаво и улеснява измамите с горива. Той отбеляза също така странния феномен, че България е най-наситената с бензиностанции държава в света.  

Закани

И през 2015 г. Бойко Борисов се закани на тъмния петролен бизнес, който мами държавната хазна. Тогава той нареди на чиновниците от  Агенцията по метрология да проверят и препломбират уредите на всяка бензиноколонка в държавата. След приключването на кампанията тогавашният министър на икономиката Божидар Лукарски обяви, че при 1100 проверки са хванати само 87 нарушения. Освен това министерството на финансите публикува свой анализ, според който държавата губи между 1,1 млрд. лв. и 1,2 млрд. лв. от укриване на данъци върху доставките и продажбите на течни горива. Анализът бе в отговор на недоволството на земеделците срещу въведеното изискване ведомствените бензиностанции да се свържат с данъчната агенция, а съдовете, в които се съхранява горивото, да бъдат снабдени с нивомерни системи. Оказа се, че при около 3000 действащи бензиностанции на територията на страната действат към 30 000 обекта за зареждане с горива, част от които - ведомствени бензиностанции, а друга част - мобилни обекти.Впоследствие, ведомствените бензиностанции трябваше да сложат нивомери и към ден днешен има около 800 ведомствени бензиностанции с измервателни уреди. Едрият петролен бизнес обаче продължи да се оплаква, че изискванията към мобилните обекти за зареждане са твърде занижени и през тях изтичат милиони от хазната. Причината е, че земеделците и промишлените предприятия си извоюваха изключение от изискването за нивомери. Специални облекчения за тях има и в новия закон на Ревизоро за горивата. 

Мода

От тази година се появява нова мода - Биг брадър. Тотално видеонаблюдение по пътя, от пристанището, през данъчния склад до доставката за крайния потребител на бензиностанцията. Така изглежда новата стратегия на премиера за борба с контрабандата на горива, обявена в ГДБОП, където присъства на представяне на новата система за видеонаблюдение. Тогава той призна, че в работата на структурата има пропуски и липсва стиковка между институциите. Системата  все още не е напълно готова, оправда се шефът на митниците Георги Костов.

Депутатът Емил Димитров-Ревизоро сложи наколенките и каза, че системата за контрол е голям успех на правителството. Както е известно, той бе вносител на написания с помощта на Българската петролна и газова асоциация, доминирана от шефа на "ЛУКойл България" Валентин Златев, специален закон за горивата, чиято формална цел бе тъкмо борба с контрабандата. Срещу нормативния акт обаче започнаха протести на малките бензиностанции с аргумента, че новият закон облагодетелства едрите играчи в сектора. Ревизоро директно бе обвинен в лобизъм от колегата си "патриот" Валери Симеонов, но въпреки това нормативният акт бе гласуван в парламента с подкрепата на ГЕРБ. Наскоро ключовата наредба, от която зависи прилагането на закона, бе отложена до 1 юли по искане на част от бизнеса. Въпреки поредната ПР-акция на правителството много въпроси не получиха отговори. На първо място, не стана ясно какъв ще бъде точно  обхватът на системата. Оказва се, че тя е по-подходяща за контрол на съдовете по Дунав, но не и за Черно море. Странно звучи и идеята държавните контролни органи да молят рафинериите и данъчните складове с писма да им разрешат физически контрол на място. Ако те не се съгласят, ще бъдат следени с дронове.

Политика

В България въпреки безбройните фирми за търговия на едро и дребно трудностите, свързани с оцеляването на пазара кара повечето от тях да се съобразяват с политиката на "ЛУКойл". Вместо да подбиват цените му, те ги следват, печелейки повече, без да увеличават продажбите си. А това е най-краткият път до картела. През пролетта на 2017 г. КЗК прекрати производството срещу шестте дистрибутора на горива по обвинението, че са в картелно споразумение за цените. Антимонополният орган, който преди това се кълнеше, че този път разполага с категорични доказателства, че "ЛУКойл България", "Еко България", "Шел България", "ОМВ България", "НИС Петрол" и "Петрол" са договаряли цените си и ще има наложени глоби, изведнъж започна да твърди, че не съществуват основания за продължаване на производството срещу тези фирми. 

Комисията излезе със смешни мерки и препоръки, като забрани на шестте компании да обменят информация с дружества, които са техни конкуренти, както и служителите на различните търговци да си говорят за цени. Комисията искаше също да се уволняват служители, които не спазват  конфиденциалност за търговската информация. Това бе вторият провал на КЗК да открие картел при горивата. Първият бе три години по-рано, през юли 2012 г.  И тогава комисията, след едногодишно разследване, и отново след нейни твърдения, че съществуват доказателства за ценови сговор, постанови, че картел няма. Сега тече трето разследване на пазара на горива. Решението дойде след масови протести миналата година срещу високите цени на бензина.

Според различни секторни анализи на пазара на горива у нас има големи аномалии, породени от картелни споразумения, злоупотреба с господстващо положение, което само за последните шест години  е отнело над 3 млрд. лв. финансов ресурс от потребителите и икономиката.  По същество, свръхпечалбите на участниците в този де факто картел са вид монополен данък, приходите от който в значителната си част просто се изнасят извън страната. Контролът върху пазара на горивата у нас не е ефективен, в резултат на което компаниите се възползват нерегламентирано от солидна държавна помощ.  

Цел

Контролът върху данъчни складове от страна на доминиращите участници на пазара възпрепятства вноса на горива, и така се предотвратява коригиращото влияние на вноса върху формирането на вътрешните цени, твърдят експерти. Надлежното начисляване на акцизи и ДДС също е под въпрос. От управляващите единствено покойният шеф на митниците Ваньо Танов твърдеше, че картелът съществува. За съжаление, държавните институции като КЗК и НАП, а също прокуратурата и ДАНС, изглежда не споделят това мнение. Практиката показва, че когато някой министър в България публично обяви, че ще се бори с цените на горивата, той или си заминава (Трайчо Трайков) или чрез думите си изпълнява някаква поръчка. Тя обикновено цели да прикрие факта, че повечето от мерките, на различни правителства през 2005, 2009, 2011, 2012, 2015, 2017 г. и показното от миналата седмица бяха по-скоро ПР-акции. А в такава ситуация  на обикновените потребители не им остава нищо друго освен да избират между контрабандата или картела. И в двата случая те са губещи.

Токът за бита още година с фиксирана цена

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Общински проекти за 1,9 млрд. лв. са одобрени от МРРБ

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 74

Домакинствата заплашени от "водна бедност"

автор:Дума

visibility 337

/ брой: 74

ОМВ търси партньор за проучване за нефт и газ в Черно море

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Словакия отхвърля мигрантския пакт

автор:Дума

visibility 392

/ брой: 74

Сърбия осъди решение на ПАСЕ за Косово

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 74

Байдън е годен за президент

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 74

Накратко

автор:Дума

visibility 323

/ брой: 74

Терористичен атентат

автор:Александър Симов

visibility 409

/ брой: 74

За аматьорщината в киното

visibility 335

/ брой: 74

Г-н Президент, сменете Главчев, не преговаряйте с мафията!

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 74

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ