24 Април 2024сряда19:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Какво носи тикет системата на София?

До края на годината трябва да бъдат монтирани всички нови устройства за таксуване на пътниците, но тарифите тепърва ще се обсъждат

/ брой: 30

автор:Деси Велева

visibility 2032

Нови синьолилави устройства за валидиране на пътнически документи привличат от месец-два погледите на столичани, пътуващи с градския транспорт. И дават недвусмислен знак, че може би скоро ще започне да работи онази, забулена в тайнственост, система за електронно таксуване на пътници, за която слушаме години наред. Така наречената тикет система, която ще обхване в едно недалечно бъдеще целия обществен столичен транспорт е замислена да направи цената на пътуването по-справедлива за всеки отделен пасажер. Тя трябва да приближи столичния авто, електро и подземен транспорт до европейското равнище и да остави в миналото щракащите апаратчета, които десетилетия наред поставят дупки на хартиените билетчета. Поне такава е бленуваната цел, която си постави общинското ръководство и конкретно Центърът за градска мобилност преди повече от три години. 

Доволните усмивки на стотици хиляди столични пътници, предизвикани тогава от бляскавото очакване да се поевропейчат, бяха затъмнени донякъде от високата цена на проекта - 88 млн. лева. Тя предизвика критики не само заради множеството си нули, но и заради факта, че

проектът поскъпна четири пъти 

само няколко месеца след обявяването му. Окончателната стойност обаче бе потвърдена с кметски обет за напредничаво таксуване по последен писък на модата, който ще радва столичани към 2019 г. Е, плануваната година измина, дойде 2020 г., а с нея и поредният срок за завършване на системата. Този път той е по-конкретен - до края на годината във всички превозни средства ще има устройства за таксуване на пътниците, както и видеосистема за контрол и отчитане на броя им. Според обявената два пъти  обществена поръчка в над 1300 превозни средства в трите вида градски транспорт трябва да се поставят 15 000 устройства. Те са за продажба на електронни превозни документи, за валидирането им, комплекти за видеонаблюдение и централни бордови устройства. В момента в някои тролеи и трамваи работят валидатори за абонаментни карти, но тъй като неизползването им не е съпроводено със санкция, все по-малко хода отчитат пътуванията си на тях. А монтирането на новите върви от няколко месеца. Те са в тестови режим и не могат да се ползват. Към края на януари бе оповестено, че 570 от машините вече са монтирани в 45 на сто от превозните средства. 

Очаква се да бъдат монтирани също така нови автомати за продажба на билети. Въпреки първоначалните твърдения, че няма да се налага подмяна на устройствата в метрото, при обявяването на поръчката стана ясно, че все пак ще трябва да бъдат поставени нови във всяка метростанция. Вече започна и премахването на апаратите за купуване на билети, които са разположени в превозни средства от електротранспорта. Цялата дейност се извършва от консорциума "Си Ен Си София тикетинг систем", който предложи най-ниската цена в търга - 73 млн. лв. без ДДС. Неговият избор бе обжалван неколкократно, което доведе до прекратяване на първата обществена поръчка, до обявяване на втора, нови жалби и окончателно потвърждаване на победителя. 

Какво всъщност ще правят новите валидатори и каква ще е ползата от премахването на перфораторите? Засега обещанията са повече отколкото конкретиката. Най-общо целта е да се промени начинът на плащане за едно пътуване и цената да е различна според времето или изминатото разстояние. Втората надежда на общината е, че ще бъдат ограничени до минимум гратисчиите, които по официални данни са спаднали до 7 на сто. 

В момента столичани имат три основни варианта за таксуване - единичен билет на цена от 1,60 лв., билет за десет пътувания като всяко едно излиза по 1,20 лв. и абонаментна карта за определен период от време. Новата електронна система вече ще може да отчита 

колко време е пътувал всеки 

какво разстояние е изминал и евентуално в каква зона на града е пътувал. На тази база ще се изчислява и каква точно сума да плати. Тоест - няма вече всички да са равни, но ще има по-голяма справедливост. Оттук нататък обаче идва една дълга поредица от въпроси, за които Столичната община все още мълчи - дали защото не й е ясно точно какво ще прави или пък просто не иска да издава стратегията си, преди да е готова с техническата част на проекта. На базата на общите приказки и обещания, които дават от кметството през последните години, не може да се изясни крайната визия на тарифната политика. Не е представен конкретен план дали пътуванията ще се отчитат според разстоянието или според времето или пък ще има съчетание на двата фактора. В цял свят съществува богат опит в това отношение и всеки голям град е намерил варианта, който е най-удобен за жителите му. Практиките са десетки, всяка със своите минуси и плюсове, но приложени в български условия е възможно да предизвикат по-скоро революция, отколкото положителни емоции у пътуващите. Засега е известно само, че с един превозен документ ще може да се влиза във всички видове транспорт.

Въпросите около всички възможни варианти са многобройни. Ако се реши да се отчита времето, прекарано в превозното средство, как ще се отчита то - на входа на автобуса е лесно приложимо, но ще има ли отчет и на изхода? Как например задръстванията ще се отразят на цената? Дали няма да бъдат ощетени хората от крайградските зони на София, които попадат в рамките на Столичната община, стигат бързо до определено място, но изминават дълго разстояние. И накрая - няма ли да се окаже, че 

пътуването ще ни излиза по-скъпо 

вместо по-справедливо? Засега отговорите на тези въпроси са само догадки. Столичният общински съвет тепърва трябва да разсъждава какви варианти да се приложат, така че максимално много хора да са доволни. Видно е, че формулата няма да е готова скоро, а както добре знаем, вероятно ще бъде прекроявана неколкократно - и в процеса на утвърждаване и след това - при прилагането й. След почти взривоопасното рязко вдигане на цената на билета за еднократно пътуване преди няколко години, сега общината няма право на гафове. А и гаф за 88 милиона лева едва ли ще бъде простен. 

Ако промените минат, ще има помощи за фермерите

автор:Дума

visibility 354

/ брой: 78

АЯР даде постфактум лиценз за горивото на "Уестингхаус"

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 78

Евтиният роуминг остава поне до 2032 г.

автор:Дума

visibility 370

/ брой: 78

ЕП узакони правото на ремонт след края на гаранцията

автор:Дума

visibility 362

/ брой: 78

Великобритания гони бежанците в Руанда

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 78

200 мощни земетресения в Тайван за 12 часа

автор:Дума

visibility 480

/ брой: 78

Учителите в Белгия искат по-голям бюджет

автор:Дума

visibility 318

/ брой: 78

Китай насърчава ядрената енергетика

автор:Дума

visibility 285

/ брой: 78

Марионетка на задкулисието

автор:Александър Симов

visibility 388

/ брой: 78

Новите реалности

visibility 291

/ брой: 78

За БСП честно и откровено

visibility 403

/ брой: 78

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ