28 Март 2024четвъртък20:55 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Как лишиха софиянци от достъп до Витоша

Повече от половин година Столична община си затваря очите за проблема с липсата на лифтове и невъзможността хората да почиват в планината

/ брой: 154

автор:Деси Велева

visibility 1197

Витоша вече гори и в буквален, и в преносен смисъл. Няколко дни пожарникари, доброволци, вертолети и дори катъри се борят с опустошителната огнена стихия, която унищожава най-ценните кътчета от природата ни, защитени в резерват. Доста по-отдавна обаче Витоша гори и в пламъците на хищнически апетити и бизнес интереси, на управленска незаинтересованост и безхаберие. За този пожар няма огнеборци, той се разраства, подклаждан от изнудвачески клики, за които "изгарянето" на горите е единственият начин за реализация на печалбата им. Жертви на схватката за трупане на капитали и този път са най-малко виновните - столичани, които имат простички, семпли права и мечти, далеч от финансовия фронт. След като са се потрудили за собствения си семеен бюджет, те искат да отдъхнат в почивните дни или в отпуската на най-близкото и удобно място. Хиляди семейства, хиляди възрастни хора си почиваха за ден край "Алеко" и "Щастливеца". Вече нямат тази възможност.

Двувърхата

"Витоша е белият дроб на столицата и е любимо място за туризъм на жителите на София". Това традиционно заключение за мястото на планината в живота на столичани от няколко месеца стана популярно във видоизменен вид - "Витоша - недостъпно място за туризъм". След спирането в началото на зимния сезон на лифтовете, които имат ключово значение за достъпа до планината, едва ли някой е очаквал, че летният също ще премине под знака на тишината. Тишина, защото днес Витоша е полупуста, без традиционната глъчка на хиляди отмарящи от стреса софиянци. Децата не се пързаляха с шейни през зимата, сега в жегата няма да тичат и по поляните. Само големите ентусиасти, които пробиват забраните с личните си автомобили и заклетите пешеходци планинари, имат шанс да се насладят на чист въздух високо из дебрите на Витоша.
За останалите единственият вариант за качване в планината е автобус с номер 66, който отива до  Морените и се движи на... 65 минути. При това рейсовете с дяволския номер вървят само през почивните дни - сутрин от 7,50 ч. от автостанция "Хладилника", следобед - до 18 ч. отгоре до града. Реално автобусът по линията прави всичко на всичко 8 курса на ден в едната посока, възмущават се и хората, и хижарите. Колко жители на града може да извози? 
Като отговор на спрените лифтове в началото на годината общината направи неуспешен опит за компенсация, като пусна временна линия 266. Кметството я обяви за атракционна и срещу 4 лева в едната посока за билет явно реши, че е запушила устите на недоволните. Неадекватната реакция на администрацията намери израз в уговорката, че и този автобус ще работи само през почивните и празничните дни от 8 до 17 ч., и то при наличие на пътници! Колко трябва да са на брой тези пътници не бе уточнено. Прищявка на общината нарече общинският съветник от БСП Борис Цветков идеята да се пусне автобусът от първата станция на Симеоновския лифт вместо от "Хладилника", откъдето столичани са свикнали да започват туристическия си маршрут. Идеята на автобус 266 бе, че ще съществува до отпадане на необходимостта от него. Явно въпросната необходимост е била много кратка, тъй като днес дори в Центъра за градска мобилност - дружество на Столичната община, не знаят, че линията е съществувала някога! Така на практика "презентацията" на алтернативния транспорт завърши с пълно фиаско. 

Либерализация с ограничение

Репертоарът на общината обаче съвсем не завършва с тази неадекватна идея. От кметството обявиха, че либерализират достъпа до Витоша, като всъщност го ограничиха... Оказа се, че досега в планината е имало забрана за влизане на автомобили, за която обаче малцина са подозирали и още по-малко са спазвали. От "Московска" 33 обаче напомниха за забраната и така отново я утвърдиха, като всъщност излъгаха столичани, че облекчават качването им в планината. Досегашната никому неизвества забрана за превозни средства от кв. "Драгалевци" до Щастливеца и от кв. "Бояна" до "Златните мостове" от 8 до 17 ч. през уикендите е трансформирана в отрязъка от 11 до 14 ч. Новоограниченият достъп вече дори се регулира от патрули на КАТ, коментира още Борис Цветков. "Вместо да направят всичко възможно за пускането на лифтовете, от кметството се чудят как да ни откажат от излети в планината", коментират столичани. И недоумяват защо собственикът на лифтовете говори само за "ски сезона", когато всъщност е блокирал достъпа през цялата година. А това вече е социален проблем.
Истинското решение за жителите на столицата и за гостите й не е в пускането на атракционни или редовни автобусни линии, във въвеждането или свалянето на бариери за колите. А в търсенето на неустойки от фирмата "Витоша ски" за липсата на подръжка и за неработещите лифтове. В това отношение работата на държавата и на общината е на кота нула. Още през януари администрацията бе сезирана да направи проверка на спазването на текстовете от приватизационния договор с "Витоша ски". Отговорът на проверката е обезсърчаващ и странен. Общината направо си изми ръцете, като обобщи дълбокомислено, че фирмата собственик не е нарушила приватизационния договор със спирането на лифтовете и не може да бъде наказана.

Приватизация и контрол

Едва ли някой през 2007 г., когато "Витоша ски" купи лифтовете от Столичната община, е предполагал, че една частна фирма първо ще се лиши сама от печалба, като спре трайно част от дейността си. Дружеството даде 8,3 млн. лв. за над 330 000 акции, представляващи 100% от капитала на "Въжени линии", което тогава бе акционерно дружество общинска собственост. "Витоша ски" се сдоби с кабинковия лифт Симеоново - Алеко, седалковия всесезонен лифт Драгалевци - Бай Кръстьо - Голи връх и лифта до Копитото с договор, подписан с общината на 20 декември преди почти 5 години. С този договор, който безспорно засяга обществения интерес, купувачът се задължи да запази предмета на дейност на дружеството за 25 години. С подписа си от "Витоша ски" се съгласиха и да направят инвестиции в размер на половин милион лева през 2008 г. От документа става ясно още, че за следващите 25 години фирмата трябва да поддържа средногодишен списъчен състав на работещите на пълен работен ден и на постоянен трудов договор. През първата година служителите трябва да са 60 души, като техният брой може да намалява с по един на година и се запазва до 40 души през последните 5 години на срока.
Вместо да си спазва договореностите, компанията на скандално известния Цеко Минев спря лифтовете в края на 2011 г. с обяснението, че до тази мярка се стигнало след "обективната невъзможност зоната да работи законово" и че причината била в новия Закон за горите. И започна да рекетира парламента, за да се разреши всъщност  да се строят нови ски писти на държавни терени, без те да се отписват от горския фонд, като инвеститорът плаща за отстъпено право на строеж и спестява разходите за смяната на предназначението на земята.

Преизпълнение и потупване по рамото

Столичната общинска агенция за приватизация, която трябва да контролира изпълнението на договора, досега е направила пет проверки. Фрапиращо е, че е установено само едно-единствено нарушение за частично неизпълнение на задължението за работните места. За това фирмата е санкционирана със 120 хил. лв. Изискването за половин милион лева инвестиции се оказало дори преизпълнено, установили проверяващите. Това е станало с купуването и монтирането на пропускателна система и модули за валидиране на карти за 501 430 лв., отчете Фандъкова в свой отговор на питане от общинския съветник от ДСБ Вили Лилков в началото на тази година. Така общината не само не наказа фирмата, ами я потупа по рамото с благодарност.
Фандъкова изтълкува по странен начин и договорното задължение фирмата собственик да запази предмета на дейност на дружеството до края на 2032 г. Според общината това съвсем не означавало, че съоръженията задължително трябва да работят. С това заключение столичното кметство на практика скандално се отказва да търси каквато и да е отговорност от "Витоша ски".
С формалните проверки на общината финансово-юридическата сага замря през зимния сезон, за да се разгори отново в последния месец с приемането на лобистките промени в Закона за горите, направени в полза на "Витоша ски". Най-споменаваният човек по време на бурните протести на природозащитниците - Цеко Минев, се дистанцира от скандала, за да излезе на светло преди ден. Той се появи в парламента на общественото обсъждане на спорните текстове от Закона за горите, на което стана ясно, че поправката "Витоша ски" все пак отпада. Минев даде ясно да се разбере, че с нея отпада и шансът лифтовете да тръгнат отново. И то тъкмо, когато в обществото се прокрадват сенки на съмнение за умишлеността на онзи, истинския пожар, който дими над главите на столичани. Минев направо отсече: "Няма да ги пусна". А в крайна сметка, лифтовете преди години са строени с държавни - с нашите пари. Все едно някой да купи метрото и да го затвори за граждани. Както е тръгнало, може и това да дочакаме.
Лифтовете на Витоша обаче не са просто атракция, те изпълняват и обществени функции да осигурят достъпа на хората до планината и до подножието на Черни връх. Ще продължат ли  общината и държавата на Бойко Борисов да смятат, че това не ги засяга? Кметството и следприватизационният му контрол трябва най-сетне да си влязат в ролята на управленски структури. Иначе излиза, че всеки частник с пари ги държи в ръцете си, а чрез тях - и нас. И ни разиграват като маймуни.


Тези опашки вече ги няма

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ