Изнасяме "розово" кисело мляко и ликьор от рози в Япония
/ брой: 101
Заради топлата зима и ранната пролет розоберът вече започна, обявиха розопроизводители от Казанлъшко и Пазарджишко пред Дарик радио. Традиционните пазари са Япония, САЩ и Западна Европа. Тази година обаче на пазара излиза и нов продукт, който е особено атрактивен за Япония - българско кисело мляко с рози.
И тази година се очаква стабилен пазар за сектор розопроизводство. Високата конкуренция с Турция и техните розови продукти ни принуждава да измисляме нови и нови атрактивни продукти от рози, освен световно известното ни розово масло. Така например ние изнасяме за чужбина ликьор от рози, сладко от рози, розова ракия и бренди от розов цвят. Най-новият продукт обаче, който цели да спечели мегапазара на Япония, е българско кисело мляко с рози, разказва Цецка Кратункова, която е в бизнеса с маслодайната роза и има собствен масив в района на Пазарджик.
Филип Лисичаров, който е дългогодишен розoпроизводител от Казанлъшко, посочи, че страната ни предлага много широка гама от продукти от маслодайна роза, но те не могат да се намерят на родния пазар. Такива са розовият сок, който не може да бъде намерен на българските пазари, или розовите сладка, които се изнасят за Япония. "Те не са съществена част от стокообмена в производството, но имат потенциал, когато са истински. Това, което е на българския пазар, 99% от него е химия", призна Лисичаров.
Промяна в цените на розовото масло не се очаква - традиционно килограм българско розово масло се продава за цени от 3000 до 5000 евро.