29 Март 2024петък07:55 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Изборен кодекс по мярка

Новите правила за гласуване няма да бъдат приети с единодушие, но дано поне променят нагласите на обществото към политиката и политиците

/ брой: 23

автор:Ина Михайлова

visibility 1845

До първите и засега единствено сигурни избори през т.г. остават по-малко от 4 месеца. Проектът за нов Изборен кодекс е в парламента. Основните политически играчи са настроени за битка. Налице са първите търкания, разминавания и различия в гледните точки между обичайните заподозрени в последните години.
Изборният кодекс закъснява фатално. Новите правила са същите като старите. Управляващите не отговориха на очакванията на протестиращите и ги излъгаха, че ще променят правилата на изборната игра. Тези и други заклинания витаят във въздуха. И докато "големите" играчи се надпреварват в партизанско говорене, Изборният кодекс мина на първо четене в полупразна пленарна зала. Дори се появиха прогнози, че вотът за Европарламент може да се състои по старите правила, както и че не е изключено новите изобщо да не бъдат приети от това НС. Че може и да не се стигне до приемането на всичко, за което пишат медиите, е факт, като се има предвид, че едно се дискутира, второ се гласува, а в крайна сметка окончателният вариант, който ще излезе в "Държавен вестник", може дори да не съдържа част от дискутираните текстове.
Какъв Изборен кодекс иска българинът? Отговорът на въпроса е простичък.

Какъвто и да е - няма да ни хареса

Защото в последните години се наложи мнението, че всички са маскари, поради което отношението към партиите, политиката и изборния процес като цяло е негативен и гъбарски (Не гласувайте, а ходете за гъби!). Затова и резултатите са такива. Със сигурност средностатистическият българин би се "накефил" на Изборен кодекс, който повелява от първия до последния ден всеки народен представител да бъде публично оплюван и унижаван, а веднъж месечно - и напляскван. И пак ще им е малко, и ще е късно, когато и да стане това, би добавил нашенецът. За радост, все още не се е намерила политическа сила, която чак толкова да залитне в посока гладене по косъма на избирателя. Иначе като нищо и това би се завъртяло в публичното пространство.
Не може да се отрече, че процесът на предложения и изготвяне на текстове за Избирателния кодекс бе максимално отворен - който не е искал, само той не е участвал и не е депозирал предложение. Какво ще излезе накрая е друга работа. Отговорите на едни от най-важните въпроси - за фантомите в избирателните списъци, какъв ще е преференциалният праг, задължителна ли ще е преференцията и пр. предстоят. Факт е, че "улицата" извоюва повече права за наблюдателите, които реално могат да контролират законосъобразното и честно провеждане на изборите. Одобрение срещна предложението за обществен съвет към ЦИК. Друг е въпросът, че професионализирането на изборната администрация няма да стане с вълшебна пръчка и дори не е ясно дали именно професионална ЦИК ще може да подготви евроизборите през май. Извънпарламентарните партии получиха в проекта облекчени условия за регистрация за изборите. Хареса им дори и държавната помощ за партийна реклама (а уж бяха против партиите да получават пари от държавата). Според проекта всяка формация, която не получава субсидия, ще има осигурени ваучери за 40 000 лв. за тв агитация. Срещу предложението реагираха от ДПС, които са склонни формациите без субсидии да получават безплатно време по БНТ и БНР за агитация.
Заради "опита" с Костинбродската печатница в проекта са предвидени мерки за допълнителна защита на бюлетините чрез уникалните им номера. За първи път изборните бюлетини ще се печатат в печатницата на БНБ.
Проектът сваля доста изискванията за формиране на нови политически субекти, участие на инициативни комитети и пр. в изборите. Намаляват се изискваният брой подписи, както и размерът на депозитите. Както се казва, ако не пуснете фиша, няма да ударите джакпота. Но дали е така? Дискусиите преди подготовката на кодекса облазиха всички варианти на избирателна система - от "вечната и свята" мажоритарна, през пропорционалната, смесената - 50 на 50 мажоритарна и пропорционална, немската до пропорционална с единична доброволна преференция, която е залегнала в проекта. Това всъщност е система с партийни листи, в която избирателите могат да посочат един, предпочитан от тях, кандидат от списъка, който да оглави листата. Именно преференциите се очертават засега, заедно с неизбежната уседналост,

разделителната линия между БСП и ДПС

От Движението за права и свободи са на мнение, че преференциите не трябва да са задължителни, а прагът им - не по-нисък от 50%. От БСП обявиха, че са за 7% праг. Това означава, че ако 7% от гласувалите за една партия са отбелязали, че петият в листата трябва да стане първи в нея, това ще се случи. Досега преференции имаше само за евровота, с праг 15%. За първи път се предвижда да се редят листите за парламент и общински съвет. ГЕРБ пък поискаха прагът да бъде 5%.
Според експерти по изборния процес преференциите са своеобразен консенсус между партиите. Затова и възникват основателните въпроси, на които все още няма отговор. Каква е обосновката на конкретния процент, предлаган за преференциите? Защо например в листи с 5 и с 10 мандата има само по една преференция? Задължителна ли ще е преференцията - т.е. всеки от нас в тъмната стаичка ще трябва ли задължително да пренарежда листата? Засега общественият съвет към временната парламентарна комисия за Изборния кодекс гласува "за" - т.е.

преференцията да е задължителна

гласът не е валиден, ако избирателят не е отбелязал задължително един човек. Ако обаче се запази сегашното предложение, контрааргументите от ДПС имат смисъл, коментират експерти. Затова и членове на обществения съвет предлагат в такъв случай прагът да падне на 3%, за да има смисъл от него.
Спорният въпрос с преференциите може да бъде изтъргуван срещу отстъпка по другата щекотлива тема - уседналостта, намекват близки до ДПС. Хората на Лютви Местан са против правилото за уседналост. Според тях не е необходимо да си живял някъде, за да гласуваш за местен вот, при условие, че имаш жителство в дадено населено място. От ДПС дори обявиха това правило за противоконституционно. От БСП са за запазване на правилата на уседналост. Въпросът като цяло е комплексен. Едната страна вади като аргумент например приноса на емигрантите, а другата - физическото присъствие. Дали еднакво тежат и са равностойни като

осъзнатост за българска идентификация

живеещите от 10 години в Европа, Австралия, Америка и Турция например? Дали преведените пари от емигрантите са достатъчни за претенции за избирателни права? Ами колко чужденци у нас дават препитание на десетки, стотици българи. Те нямат ли принос? Сигурно и те биха имали, по силата на горесопосочената логика, претенции за избирателни права. Въпросът с уседналостта трябва да се реши прецизно за различните видове избори - местни, парламентарни, президентски, европейски.
А всичко това може да се уреди чрез електронен изборен регистър, предлагат експерти. Хората да имат достъп до него в определено време преди изборите, да се регистрират и от това да последват избирателните им права. Идеята им обаче среща определени притеснения - от нарушаване на тайната на последващия избор и пр., и пр. Което звучи твърде конспиративно, но... Предвижда се още на евроизборите през май паралелно с гласуването с бюлетини в 100 секции да се проведе експериментално машинно гласуване. Ако резултатите от него потвърждават ползите от въвеждането му, електронният вот ще се увеличи в следващи избори. От ГЕРБ пък коментират, че машинното гласуване е твърде плаха крачка и БСП са излъгали, като са обещавали повече нови технологии на младите.

Фантоми в избирателните списъци

ще има и на следващите избори. Защото списъците така и не са осъвременени. Загубено бе достатъчно време. Ако след всеки избор в последните две години ГРАО осъвременяваше избирателните списъци и ги отваряше за актуализация два месеца преди вот, сега щяхме да разполагаме с приблизителен реален избирателен списък. Сега експертите обсъждат два варианта. Единият е т.нар. активна регистрация - хората, които имат намерение да гласуват, заявяват това година по-рано, като се регистрират в общините. От ДПС обаче не са съгласни. Другият вариант е на база предишни избори. Т.е. гласувалите например през м. май на евроизборите да бъдат включени в списъците за следващите избори и така след един-два вота да има по-реална база. Напразни са опасенията, че изборният регистър ограничава някакви конституционни права. Той просто изисква избирателят да декларира преди вот, че живее на даден адрес, че е жив и че има интерес да гласува.

Задължителното гласуване

ще намали купените гласове, повтарят от години социолози и политически наблюдатели. По техните думи при задължително гласуване купуването става или безсмислено, или трябва да се похарчат много пари, които не са в ресурса на която и да е партия. Как обаче може да се глоби с 200 лв. негласувал човек, след като за него и 20 са проблем? И гаранция ли е, че задължителното влизане в тъмната стая означава действителен вот и реално представителство? Не. И при настоящото обсъждане на Изборния кодекс се чуха гласове за и против. От ГЕРБ вече заявиха, че ще предложат задължително гласуване между първо и второ четене на Изборния кодекс. Хората на Борисов предлагат да няма санкции при нарушение, а стимули за гласоподавателите, отишли до урната в изборния ден - ваучер за 20 лв. Вече не партиите, а държавата ще купува гласове, коментира в интернет форумите. Това нямало да натовари бюджета с повече от 12 млн. лв., а ваучерите можело да се използват в близките две години. В още 17 страни от ЕС има такова задължително гласуване без санкции, коментират от ГЕРБ.
Идеята за задължително гласуване се подкрепя още от НДСВ, хората на Меглена Кунева, Реформаторския блок и др. формации. Засега обаче идеята не е обяснена с достатъчно и разумни аргументи от никого. Вярно е, че "всеки има право" да избира, да участва в управлението и пр., но във всяка държава има различен акцент върху отделните думи от словосъчетанието. У нас засега акцентираме на "право", в други държави, като Австрия и Австралия например, ударението е върху "всеки". Аргументът "не гласувам, защото не искам да гласувам за никого от тези" не работи пълноценно. Тези, които го изразяват, по-разумно би било да излъчат формация или представител, за когото да гласуват. Негласуването обслужва купения вот, партийните талибани и пр. И тук въпросът не може да се уреди просто от Изборен кодекс. Отговорът е в това хората да бъдат мотивирани да мислят за политиката нормално, да знаят какво може да им даде тя и какво не може. Процесът на възпитание на избирателите е дълъг и не е по силата на един закон.
Новият Изборен кодекс предвижда промяна на текста, който дава имунитет на кандидат-депутатите. Предвижда се специалната защита да остане, но имунитетът срещу наказателно преследване да може да се взима, докато сега такава възможност не съществува. Като цяло от ДПС подкрепиха кодекса на БСП при гласуването на първо четене, но поискаха текстове, с които да се позволи агитация на чужд език по време на митингите. Дали БСП ще отстъпи по този въпрос?
Максимален консенсус е невъзможен. Важно е да се чуят предложенията и по-добрите да получат максимална подкрепа.
Ясно е кой какъв мерак има за Изборен кодекс по своя кройка. Важно е обаче той да ни е по мярка като общество.

 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ