01 Юни 2020понеделник19:49 ч.

Интервю

Ирена Анастасова: Учениците ще са жертвите на дистанционното обучение

Пропуските в образованието днес се обръщат утре срещу тези, които ги допускат, казва народният представител от "БСП за България"

/ брой: 79

автор:Деси Велева

visibility 2819

ИРЕНА АНАСТАСОВА е родена на 25 септември 1955 г. в Монтана. Завършила е философия в Софийския университет със специализация по социология. Дълги години е директор на едно от най-популярните училища в столицата - 125-о СОУ "Проф. Боян Пенев" в кв. "Младост". Била е депутат от БСП в 42-то НС и общински съветник от БСП в София. В момента е народен представител от "БСП за България". 

- Г-жо Анастасова, отчитате ли като успешно спешното въвеждане на дистанционното обучение в извънредната ситуация? За кого е най-голямо предизвикателството - за МОН, за ръководствата на училищата, за учителите или за учениците? 

- Въвеждането на дистанционното обучение  стана по принуда на обстоятелствата и наистина спешно. В Закона за предучилищно и училищно образование, който е в сила от август 2016 г., такава форма на обучение е регламентирана и е допустима за ученици от V до ХII включително, когато те не могат да се обучават в дневна форма по здравословни причини, удостоверени с медицински документ. Това важи и за ученици със специални образователни потребности, с изявени дарби и за деца, които поради семейни причини пребивават трайно в друга държава. Изключения се правят и когато ученикът е на лечение в чужбина за период над 30 дни - тогава дистанционна форма може да се организира за обучение и в класовете от I до IV включително. Посочвам всичко това, за да кажа, че за тези групи ученици и досега можеше да има такова обучение. Въпросът е доколко го имаше? И доколко в системата имаше натрупан опит, който можеше да се ползва в новата, наистина спешна ситуация.

Когато говорим за дистанционно обучение, широката публика не е наясно, че то не може да е импровизация, каквато се случи. Обучението в дистанционна форма се провежда по училищен учебен план, разработен въз основа на съответния рамков учебен план за дистанционна форма. В училището всичко е планирано и то не е защото на колегите така им хрумва, а защото в края на учебната година и в края на образователната степен всяко дете трябва да е придобило съответни компетентности.  

Дали е успешно дистанционното обучение ще разберем след анализ на резултатите от провеждането му, т.е. на придобитите знания и умения на учениците. Такъв анализ е изключително необходим - в края на тази или в началото на следващата учебна година, за да знаят колегите на какво ниво на компетентностите стъпват и какво трябва и могат да надграждат. Надявам се, че такъв анализ ще се направи във всяко училище и най-вече в МОН. Тази ситуация беше шокова и наистина е изпитание за цялата система. Не мога да преценя за кого това е било по-голямо предизвикателство, но все ми се струва, че това са на първо място учителите, след това учениците и родителите. Ако имахме опита от дистанционната форма на обучение, което явно не беше приоритет на МОН в последните 3-4 години, притесненията щяха да са по-малко, а организацията и резултатите - по-добри. 

- От министерството изнасят периодично информация за значителен обхват на учениците в дистанционната форма - около 90%. Реален ли е този процент? 

- Надявам се тази информация да е достоверна, а не да е поредният опит за реклама. Този процент сам по себе си няма как да ни даде особена информация. Има много нюанси в понятието "обхват". Имам конкретни впечатления, проведох много разговори с колеги - учители и директори от различни региони в страната, от различни училища. Има учители, които нямаха подготовка за работа в такава среда. Някои от тях положиха максимални усилия и наваксаха, но други - не. Има директори, които създадоха максимално добра организация за такива условия, но има и други, които не го направиха. Има училища с предварителна подготовка и такива - без. Има родители, които се отнасят изключително сериозно към обучението на децата си и им помагат максимално в тази ситуация, но други никога не са го правили, не го направиха и сега. Колегите масово смятат, че липсата на единна платформа за системата е минус. И те, и децата се срещат всекиднево с много технически затруднения, които пречат на работата. Има разнобой и в методите на работа - някои работят с имейли, други - през социалните мрежи, трети - чрез специализирани платформи. Не знам какво ни казва МОН с твърдението за 90% обхват. Ако ученик е имал онлайн контакт с учител по един или два предмета, а по останалите е писал задания и ги е връщал по имейл или изобщо не е правил нищо - той в тези 90% ли е? Усвоените знания и умения ще са реалното мерило и мисля, че там ще имаме проблем. 

- Въпреки трудностите, стотици директори и хиляди учители дават всичко от себе си, за да обучават учениците си. Има училища, в които обучението върви гладко и максимално ефективно с усилията на всички страни. Има и ръководства, които не правят опити или само симулират такива, за да се адаптират към необичайната ситуация. Къде е равнопоставеността? И двете групи ще получат възнаграждения в края на месеца, без да са положили еднакъв труд. 

- Винаги е било така и това е проблем за системата. Директорите трябва да намерят начини да стимулират добрите учители, стига обаче да имат необходимия бюджет за това. Предстои и атестиране на учителите, което ми се струва отново върви не натам, накъдето трябва. Крайно време е добрите и най-добрите, тези, които влагат душата си в работата, да получат заслужено и различно възнаграждение. Социалният престиж на професията обаче, както и особено отчетливата липса на учители в последните години, едва ли ще позволи трудът на най-добрите да бъде оценен по достойнство. Има и друго нещо, което е много важно за системата - ръководствата в училищата, ръководствата на РУО. Много от назначенията в последните години бяха на политически отличници, на лично предани кадри. А трябва да са на професионалисти - отличници. Защото, когато е трудно, както е сега например, политическите отличници няма да се справят с реалните проблеми. Това могат да направят отлично подготвените професионалисти, независимо кой управлява. 

- Предвид тези различия, които неизменно водят и до разминаване в знанията на учениците, как прогнозирате, че ще завърши учебната година?  

- Отдавна в МОН трябваше да има варианти на действие в зависимост от срока на ограничителните мерки. И в системата щеше да има яснота. Както виждате, и до момента няма такава. Като че ли публично се коментира основно проблемът със седми и дванадесети клас заради външното оценяване и зрелостните изпити. Допускам, че изпитите ще се изтеглят във времето.

По-важното е друго - има огромни различия в постигнатите знания и умения на учениците, дори между децата в една и съща паралелка. Има различия между различни учебни предмети; различия, произтичащи от работата на учителите по един и същ учебен предмет, дори в едно училище; различия между деца, които имат, и такива, които нямат технически възможности, и т.н. Но учебната година ще завърши. Просто ще завърши! По-скоро трябва да се мисли как ще започне новата. Струва ми се, че ще има пропуски, които няма как да се наваксат. Въпреки това, трябва да се положат максимални усилия.  

Външното оценяване в VII клас и зрелостните изпити в ХII клас трябва да се проведат. Като съдържанието на изпитните тестове бъде съобразено с факта, че реално взетият учебен материал е за първия срок. За външното оценяване в IV клас и за матурата в Х клас си мисля, че тази година могат да бъдат отменени. Вярно, те дават представа за нивото на усвоените знания след определена степен и за някои ученици са вход в други училища, но това не е голям процент деца и може да се намери решение. 

- Кои ще бъдат най-големите жертви на образованието от вкъщи? 

- Разбира се, децата! Винаги са те. Пропуските в образованието днес се обръщат утре срещу тези, които ги допускат. По-лошото е, че тези пропуски са и срещу самите деца, без да са виновни те за това. И учителите, които в масовия случай се справят с всичко. Просто така сме свикнали. Позволявам си да говоря така, защото 27 години училището беше животът ми. И си мисля, както имах повод тези дни да кажа пред колеги, не е ли време "да спрем да се справяме"! Може да ни чуят тогава.

Природният газ поевтинява с 9 %

автор:Дума

visibility 73

300 хиляди фирми може да купуват по-скъп ток

автор:Дума

visibility 478

/ брой: 101

Държавата ще разширява тол системата

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 101

Малки хотелиери искат оставката на Ангелкова

автор:Дума

visibility 288

/ брой: 101

Отвориха хотели и къмпинги в Гърция

автор:Дума

visibility 70

Екипажът на "Дракон" влезе в МКС

автор:Дума

visibility 299

Полицай българин е ранен в САЩ

автор:Дума

visibility 404

Безредици и хаос заляха САЩ след смъртта на афроамериканец

автор:Дума

visibility 302

/ брой: 101

Докога ще спекулират с търпението ни?

автор:Олга Маркова

visibility 582

/ брой: 101

О.з. ген. Кольо Милев: Не са ли твърде много силите ни за НАТО?

автор:Дума

visibility 651

/ брой: 101

Македонизъм

автор:Велиана Христова

visibility 472

/ брой: 101

Датата

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 101

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ