28 Март 2024четвъртък17:05 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Образование

Имаме вече стабилна аутсайдерска група сред младите

Цинично е да се подвиква на бедните "Учете!", а за образование да се подхвърлят жълти стотинки

/ брой: 166

visibility 1509

Ирена Анастасова
директор на 125-о СОУ "Боян Пенев", София

Ще засегна проблем, с който не съм се сблъсквала в практиката ми на директор на училище, но чието задълбочаване с всяка изминала година засяга дълбоко чувството ми за справедливост. Става дума за увеличаващия се брой отпаднали или необхванати деца в училищна възраст, които в голямата си част са от малцинствените групи. Едва ли е необходимо да цитирам статистически данни, те са добре известни и много пъти огласявани. Ще посоча обаче, че според редица изследвания вече имаме оформена стабилна и възпроизвеждаща се аутсайдерска група, в която влиза всеки четвърти от "бъдещето на нацията", а над една четвърт от работната ръка е вън от пазара на труда, при това трайно. Заедно с това налице е трайно очертаващата се тенденция за етнизация на бедността, безработицата, достъпът до образование. При младите роми броят на напълно неграмотните достига до една трета от всички. 40% от безработните са лица от малцинствените групи, като делът на ромите в тази група е нараснал с повече от два пъти за последните години.
Най-лошата новина от редица изследвания е не само в това, че

има етнизация на бедността

а че тази етнобедност се възпроизвежда генерационно. В средносрочен план това може да преобърне цялостната социална структура на обществото. Иначе казано - очертава се тревожна картина на бъдещето. От една страна, обществото ни произвежда високоперспективни деца и младежи (с езикова и компютърна квалификация, с възможност да работят с информация, вероятно с висше образование). Техният относителен дял сред децата и младежите в българското общество обаче спада от година на година. От друга страна, расте и ще продължава да расте делът на децата и младежите без елементарно образование, бъдещите аутсайдери на обществото. Изчезва "гръбнакът" на стабилната социална структура - масовото средно образование, предсказват социолозите. Тези изводи се потвърждават и от международното проучване PISA, което в опит да обясни нивото на постигнатите резултати, измерва и ефекта на различни фактори върху нивото на образование. Според резултатите страната ни попада

в най-неблагоприятната група държави

които имат ниски резултати на учениците и висока зависимост от доходите на родителите. Само преди дни и Европейската комисия огласи резултати от проучване в рамките на ЕС, според които 41% от 15-годишните българчета са полуграмотни и имат затруднения в четенето.
В управленския проект на БСП за образованието са посочени и целите, и конкретните мерки за решително намаляване на броя на отпадащите от училище деца като:
-  осигуряване на необходимия финансов, материален и кадрови ресурс за безплатна целодневна организация на обучение на децата от пет- и шестгодишна възраст;
- овладяване на българския език от деца, за които той не е майчин;
- овладяване на социално-битови навици, създаване навици за учене и за реакции при кризисни ситуации;
- работещи механизми (включително чрез промени в законодателството), мотивиращи родителите да осигуряват присъствието на децата си в училище и във формите на предучилищна подготовка;
- безплатни учебници и учебни помагала за учениците от I до VII клас;
- програми за създаване на съвременни материални условия; безплатно хранене на децата и учениците в училищата, които са на целодневен режим на обучение;
-  програми за извънучилищни и извънкласни форми за овладяване на български език и за развитие на личността;
- създаване на училища "втори шанс" за отпаднали ученици и възрастни;
- поетапно финансово, материално и кадрово осигуряване на целодневното обучение до VII клас.
Искам да акцентирам обаче върху следното:
Имам сериозни съмнения, когато решаваме даден проблем чрез програми и проекти. Особено проблем като интеграцията, защото от години чрез такива проекти возим ромски деца до училищата, раздаваме им закуски, купуваме им учебници и тетрадки. Само че от това тези деца не станаха по-ученолюбиви, нито пък семействата им промениха отношението си към образованието като ценност. Сега чуваме за идеи в МОМН училищата да бъдат задължени да приемат определени квоти деца от малцинствата, за което били заделени 20 млн. лева от европейските фондове. Дълбоко съм убедена, че с измислени квоти няма да решим въпроса. В моята практика няма случай на дете от ромски или друг малцинствен произход да е искало и да не е било прието в училище. За последните години при нас са учили две деца с ромски произход, но от семейства, които са интегрирани в обществото и по нищо не се различават от останалите. Според мен трябва да се направи сериозен анализ и да се предприемат действия не чрез проекти, а чрез

дългосрочни държавни ангажименти

Може би е уместно в просветното министерство да се създаде специално звено, което да анализира и да предлага политики и действия за справяне с проблема.
Освен това в основата на всичко в училище е учителят. Той е призван да открие за децата пътя към знанието и да ги поведе по него. Той е този, който трябва да насърчава толерантността, разбирателството и диалога; зачитането на универсалните човешки права, отговорността един към друг и към по-широкото обкръжение, културното многообразие. Той е и този, който трябва да бъде мотивиран да работи не само с децата от малцинствата, но и със семействата им. Зад това усилие на учителя трябва да е държавата. Това означава: нов тип базисна професионална подготовка и последваща непрекъсната квалификация; преференциално трудово възнаграждение на учителите в отдалечени региони или региони с преобладаващо малцинствено население; осигуряване на жилище и други социални придобивки; подкрепа от институциите и обществото. Всичко това до момента не се случва. Нещо повече - до няколко години

предстои да се пенсионират над 8000 учители

Не виждам армия от учители да се е отправила към овакантените от тях работни места. Не виждам и адекватни мерки от страна на държавата.
Друг сериозен проблем са неграмотните млади хора, които вече не са на училищна възраст. В този смисъл училищата "втори шанс" са едно от възможните решения. Струва ми се, че тези училища трябва да отидат, образно казано, при тези хора, а не обратното. Необходимо е да се създадат условия на лесен достъп до тях. Те, ако щете, могат да са мобилни. Само така неграмотността и необразоваността няма да се възпроизвеждат.
В последните години у нас имаше няколко опита за еднакво финансиране от бюджета на държавните и частни училища и ВУЗ. Има прогнози, че частните училища ще увеличават броя си. Все повече родители със среден социален статус ще търсят "по-доброто" училище на своите деца. Не бива да се допусне държавата да избяга от основния си ангажимент - образованието на подрастващите, защото за голямата част от децата ни държавното училище няма алтернатива. Това е валидно още повече за децата от малцинствата. Образованието и възпитанието са главните насоки на действие за формиране личността на ощетените от обществото деца, така че те - противно на неолибералния дух на времето и на политиката у нас в последните години -

не трябва да се приватизират

а да продължат да се издържат от обществото и да продължат да се разширяват. Иначе е не само политически, погрешно, но и напълно цинично да се подвиква на бедните "Учете!", а за образование да се подхвърлят жълти стотинки.
Проблемът с отпадащите и необхванати в училище деца, проблемът с интеграцията на децата от малцинствата, както и много от проблемите в образователната система като цяло, са резултат от бягството на държавата. За мен изводът е един - вече е категорично ясно, че тези проблеми няма да се решат с десни, либерални или неолиберални политики. Необходима е социална държава, социално работещи политики и механизми, дългосрочна добре премерена стратегия за икономическото развитие на страната ни. Иначе в бъдеще изобщо не е сигурно, че и малкият процент образовани българчета няма да са сред бедните.
В заключение - смятам, че темата за образованието срещу бедността, която постави на обсъждане преди седмица Международният социалдемократически интернационал за образованието на своя конгрес във Варна, е изключително важна и актуална. Оценявам я така, защото съм убедена, че каквото и да си говорим днес за икономическата ситуация в нашата страна и в света като цяло; каквото и да си говорим за задълбочаващото се разслоение на обществото у нас и в света; каквото и да си говорим за краха на духовността у нас и в света - нищо няма да променим, ако не се обърнем или по-скоро да се върнем към мощната формираща сила на образованието. Нужно е да говорим за това, да настояваме и да се борим за това, да принуждаваме правителства и политици не само да ни чуят, но и да реализират идеите ни на практика.


Оставени само в средата си, малцинствените групи няма да станат граждани


Десетки програми, проекти и "форуми" не им помагат да влязат в училище


А може и така, ако положим малко усилия като общество...

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ