Глоби и безсилие
/ брой: 220
На фона на всеобщите протести срещу намеренията да вгорчи живота на хората с по-високи данъци и застраховки за колите и със спекулативно високите цени на горивата властта е на път да роди поредно безумие. Този път то е свързано с глобите, които КАТ събира. В главите на управляващите сe въртят идеи за промени в Закона за движение по пътищата, според които, ако нещо си сгазил лука на пътя и не се "отчетеш" за това пред НАП в срок от един месец, после трябва да платиш двойна глоба.
Безспорно борбата срещу джигитите на пътя трябва да бъде безкомпромисна и постоянна. Въпросът е в начините и средствата. Оказва се, че мотивите за скок на глобите са съвсем други. Според данни на КАТ, от средно 180 млн. лв. санкции за нарушения годишно държавата успява да събере не повече от 90 млн. лв. Като не са способни да увеличат събираемостта на глобите и демонстрират безсилие, управниците за пореден път решават проблема по пътя на най-малкото съпротивление - да одерат поредната кожа от гърба на данъкоплатеца. За законността на подобен подход може да се спори, но не е изключено това "нормотворчество" да е плод на новосъздадената Държавна агенция за пътна безопасност, подчинена на МС. Идеята за нея се роди след жестоката катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души. Намеренията са тя да контролира контролиращите - т.е. ведомствата, които имат отношение към пътната безопасност и също са с контролни функции, и да координира действията им.
В момента за пътната безопасност отговарят 5 министерства, с други централни институции бройката им става 11. С новата агенция институциите стават 12. Това ще бъде поредната безполезна бюрократична структура, която само ще харчи бюджетни пари, без това да има някакъв ефект, защото тя реално няма да има власт. Както се казва, напънала се планината и родила мишка. Да му мислят нарушителите.