Позиция
Глобата като обезателство
Държавата си затваря очите за толкова много нарушения, че е срамно да дава морални наставления за спазването на закона
/ брой: 108
Владимир Георгиев
"Да, това са лични обезателства, но човек, който нарушава Закона за движение по пътищата и има по няколко акта, не знам дали е и толкова добър служител."
Премиерски правен анализ на човешките ресурси
Почти всеки нормативен акт, който формира задължения за гражданите, предвижда и санкции при неспазването им.
Така е било винаги.
Според книгите глобата е естествено и императивно правомощие на държавата да налага спазването на установения от нея правов ред чрез наказването на лицата, които са се отклонили от нормативно установеното. На юридическите лица се налагат имуществени санкции вместо глоби, но природата на наказанието е същата.
Обаче и държавата греши. Срещу акта, с който се установява административното нарушение, подлежащо на санкциониране, може да се подадат обяснения и възражения. Ако те са основателни, наказателно постановление не се издава и глоба няма да има. Веднъж издадено, наказателното постановление може да се обжалва пред районния съд. И като правило глобата се плаща едва след като този акт влезе в сила, тоест след като съдебното решение стане окончателно.
Това се учи и в пуцовете по право, организирани към някои висши училища и завършени от някои висши политици. Чувал съм, че и в гимназиите има предмети, даващи начални знания на средношколците в областта на административното право.
Проблемът е, че когато в главата ти има само асфалт, пътища и мантинели, ти си мислиш, че единственият възможен закон е Законът за движение по пътищата. И като резултат - глобата е за нарушаване само на този изключителен нормативен акт. Няма глоба за друго. Защото всички други нарушения са пренебрежими и не са на ранга на основния закон - този за пътищата.
Ех, пътнико свиден! Не бива така.
Плащането на глоба е обезателство - така е, но и налагането на глоби е задължение. Държавата си затваря очите за толкова много нарушения, че е срамно да дава морални наставления за спазването на закона. А дали платените глоби, и то само наложените от "Пътна полиция", са достатъчно основание да бъдеш смятан за добър държавен служител изобщо, оставям на специалистите по човешки ресурси да преценят. Във всеки случай ще е добре занапред в конкурсите за чиновници да се иска документ от КАТ, че нямаш издадени наказателни постановления, и бумага от НАП за липса на неплатени глоби по Закона за движение по пътищата.
Ето че си дойдохме на думата за намаляването на административната тежест и мащабната административна реформа, която тече навсякъде и във всичко.