28 Март 2024четвъртък19:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Георги Гьоков: И догодина бедните няма да живеят по-добре

Всички, които разчитат на социалните плащания, ще бъдат ощетени, прогнозира депутатът от левицата

/ брой: 242

автор:Аида Паникян

visibility 195

Георги Гьоков е роден на 13 декември 1961 г. Завършва специалност инженерство в Техническия университет в Габрово. Бил е общински съветник и директор на Бюрото по труда в Стара Загора. Депутат от БСП в 42-то, 43-то и 44-то Народно събрание, зам.-председател на парламентарната комисия по социална политика.

"Политиката на ГЕРБ е в услуга на високодоходните и в ущърб на нискодоходните групи българи"

- Г-н Гьоков, ще стигнат ли парите на МТСП за социални плащания през 2019 г.?

- Според управляващите догодина държавата ще разпределя през бюджета повече средства. Предвидените разходи са планирани да бъдат 44,45 млрд. лв. при прогноза от 38,61 млрд. лв. за 2018 г. Повишението е с над 5,84 млрд. лв. В сферата на социалната политика също се твърди, че са предвидени повече средства от миналогодишните с около 780 млн. Т.е. парите за социалните плащания в абсолютни числа нарастват и това е естествено. Ръстът е най-вече заради по-високите разходи за пенсии (въпреки мизерното увеличение от 5,7%) и за хората с увреждания. Но наред с това управляващите продължават да намаляват относителния дял на разходите за социални плащания спрямо БВП от 12,1% през 2018 г. на 12% през 2019 г. и до 11,5% през 2021 г. Това ме кара да съм внимателен в отговора на въпроса дали ще стигнат парите за социални плащания през 2019 г. Може би ще стигнат за замразените на миналогодишните нива социални плащания.

- Ако няма да стигнат, откъде може да бъдат взети?

- Ако говоря популистки, както правят останалите парламентарни групи, бих казал, че може да дойдат от средствата за саниране, от намаляване на разходите в МО (тези за закупуване на бойни самолети). Но ние от БСП сме отговорна и непопулистка партия. Затова сме представили нашите алтернативни бюджети - на НЗОК, на ДОО и на Държавния бюджет. От тях е видно откъде ще дойдат допълнителни приходи за социалните плащания. Например средствата в приходната част на бюджета на ДОО може да бъдат увеличени с 951 млн. лв. Ръстът на осигурителните приходи е за сметка на осигурителните вноски с 388,5 млн. лв., което идва от по-значително увеличаване на минималната заплата от 510 на 640 лв., а не както предлагат управляващите на 560 лв. А също и от по-значително увеличаване на максималния осигурителен доход от 2600 на 3900 лв.

Когато относителното финансово стабилизиране на една социална система става изцяло за сметка на осигуреното лице, българския гражданин от най-уязвимите групи, това трябва да буди притеснение. То не е повод за хвалба! Такова увеличение на приходите (много добре аргументирано и обосновано от нас в алтернативния бюджет) е напълно възможно и ще гарантира по-адекватно осигурителните права на хората и в по-голяма степен ще се гарантира балансът в осигурителните фондове. С него може да се финансират предлаганите от нас алтернативни политики по разходите, например за преизчисляването на пенсиите, където ще са необходими допълнително около 800 млн. лв. И още 50 млн. допълнителни разходи за нов размер на максималната пенсия, 73 млн. за увеличаване на обезщетението за отглеждане на дете от 1 до 2 г., 28 млн. за увеличаване на обезщетението за безработица и т.н. Отново приходната част на бюджета на ДОО е подценена, но това вече е трайна практика на управляващите. Резерви за увеличаване на приходите има. След това може да се обърне внимание на разходната част.

- Ще бъдат ли ощетени майки, безработни, пенсионери, хора с увреждания и с колко?

- Щом като са замразени всички социални плащания на миналогодишните нива, а има инфлация, която догодина няма да е по-малка, несъмнено всички, които разчитат на социалните плащания, ще бъдат ощетени. А това са най-уязвимите слоеве от населението. Но това не е ново при управлението на ГЕРБ. Тяхната политика е в услуга на високодоходните и в ущърб на нискодоходните групи от населението. Например работещите на минимална заплата ще бъдат лишени от 960 лв. годишно - не бе прието нашето предложение тя да е 640 лв.; пенсионерите - от по-сериозно увеличение на пенсиите заради отхвърленото преизчисляване; майките през втората година от майчинството ще са лишени от 3120 лв. за 2019 г., защото не бе прието предложението ни това обезщетение да стане 640 лв. Учениците от семейства с ниски доходи от II, III и IV клас - с по 250 лв. при започване на учебната година; майките студентки - от 3620 лв., безработните - от 7 лв. дневно, или 147 лв. месечно, а също и от възможността да повишават квалификацията си и да бъдат включвани в програми и мерки за стажуване, чиракуване и субсидирана заетост заради намалените пари по Националния план за действие по заетостта. Работещите родители ще се лишат от 50 лв. месечно за всяко дете заради отхвърленото ни предложение за семейно подоходно облагане. Искам да припомня, че т.г. бюджетният излишък е 2,84 млрд. лв. към края на октомври. През 2017 г. при приемането на Бюджет 2018 г. ние също представихме алтернативен вариант със завишени социални плащания и бяхме обвинени, че е много разточителна разходната част. А сега се оказва, че сме били много точни в приходите и предложените от нас разходи в полза на най-бедните са били възможни. Ако ни бяха чули миналата година, сега пенсионери, майки, хора с увреждания и т.н. щяха да са получили тези 2-3 млрд. и щяха да са живели малко по-добре през 2018 г.

- Достатъчни ли са 450 млн. лв. за дейности за хората с увреждания?

- Това са и много, и малко. Много са, защото са със 150 млн. повече от 2018 г. Малко са, защото се отпускат, без да е съвсем ясно за какво. Предварителни разчети показват, че ако се запази броят на нуждаещите се с увреждания над 50% трайно намалена работоспособност, които са около 490-500 хил. души, за 2019 г. ще са необходими, в сравнение с тази, около 133 млн. лв. повече. Такава е и сумата, посочена в оценката на въздействие на Закона за хората с увреждания. Но това е ориентировъчна оценка на нужните средства. Не е ясно какви ще са етапите на влизане в действие на всички елементи на новите закони. Моето притеснение е, че каквото и да пише в тях, предвидените услуги и дейности ще се простират според отпуснатите средства, а не според необходимостта.

- Моля, разяснете по кой закон и кога започват плащанията и за какво? Кога ще се прави социална оценка на потребностите и по кой закон - за хората с увреждания и за личната помощ? Наистина ли "изчезнаха" и после се "появиха" 70-те милиона лева за хората с увреждания?

- Доста сложен въпрос на този етап. Към момента мога да кажа, че според Закона за личната помощ от 1 април 2019 г. документите за изготвяне на индивидуалните оценки на потребностите от лична помощ по глава трета от Закона за хората с увреждания се подават в специализираните отдели в "Социално подпомагане" към Агенцията за социално подпомагане по настоящ адрес на човека с увреждане. Според същия закон, предоставянето и финансирането на личната помощ ще стане от 1 септември 2019 г.

Важно е също да се знае, че до предоставянето на лична помощ хората с трайни увреждания, които ползват социалните услуги "Личен асистент", "Социален асистент" и "Домашен помощник", финансирани със средства от държавния бюджет, ще продължават да ги ползват по досегашния ред. 

И в интерес на истината парите за хората с увреждания са си в бюджета, те нито са "изчезвали", нито после са се "появявали". Тях ги имаше в приходната част, само че не беше видно целево за какво ще се разходват. Това накара протестиращите майки, омбудсмана и нашата парламентарна група да изразим съмнения, че ще бъдат похарчени целево, точно за хората с увреждания. Това предизвика спешна среща с премиера и той с присъщия си замах "разпореди да се видят" от всички и така се стигна до предложението на управляващите да се преместят от централния бюджет в бюджета на МТСП. Това действие според мен е спорно, защото трябваше тези допълнителни над 70 млн. лв. да отидат при общините, тъй като те ще извършват по-голямата част от услугите за хората с увреждания. Но и така е добре, защото поне тия средства са целеви.

- Защо гласувахте против бюджета на ДОО?

- От гледна точка на социалната политика сериозни са проблемите, свързани с целите за преодоляване на недопустимо високата бедност и задълбочаващи се неравенства. Затова беше наложително със Закона за държавния бюджет и с бюджетите на ДОО и НЗОК да бъде дадена посоката и да се заложат основите за решаване на тези проблеми. Вместо това преди приемането им в публичното пространство превъзбудено се разнасяха оценки колко е добър този бюджет. В Бюджет 2019 липсват каквито и да е ангажименти и политики за справяне с бедността, безработицата, демографския срив, проблемите в здравеопазването, образованието. Тези проблеми открито можем да наречем заплахи, защото липсата на адекватни реакции от управляващите ги прави толкова значими, че са вече риск за националната ни сигурност.

Правителството отбеляза, че социалната политика е един от основните приоритети за 2019 г. и се акцентира на увеличените пари за отопление с 40,4 млн. лв., за хората с увреждане - със 150 млн. лв., 7 млн. лв. за новата помощ за деца сираци и пр. На мен обаче това не ми прилича на "социален бюджет", а по-скоро на предизборен, защото, образно казано, "кесията е щедро развързана". В същото време доста от плащанията продължават да са замразени. И през следващата година с тези бюджети ще продължава тенденцията за поддържане на най-високата бедност и неравенства в ЕС, ще се задълбочава демографската катастрофа.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ