19 Април 2024петък23:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Гафа за "Графа" и покрусеният Крусев

Трима зам.-кметове по транспорта на София си отидоха след оставки, забъркани в скандали

/ брой: 243

автор:Деси Велева

visibility 2865

Две черни дупки има в галактиката наречена Столична община. Транспортът и чистотата. В последно време почистването стои някъде в периферията и гълта обществен ресурс по-незабележимо. Мобилността обаче често излиза на преден план с някое скандално завихряне, което активира лакомията на черната дупка и тя изяжда не само паричните потоци, но и онези, дръзнали да се поблазнят от тях. 

Трима отговорници за транспорта на София си отидоха след крупни скандали през последните 10 години. Велизар Стоилов, Любомир Христов и Евгени Крусев оставиха позорни отпечатъци за своето присъствие в управленството на София и напуснаха след поискани или самоволни оставки. Дали са бушони, които гърмят, пешки, които пазят царицата, активни изпълнители на нечии поръчки или жертви на собствената си безотговорност, те се забъркаха в такава помия, че столичани дълго ще помнят действията или бездействията им, натикали обществения транспорт дълбоко в тинята. 

Първият, който освободи стола си скандално в най-новата история на управлението на сектор "Транспорт" в общината бе Велизар Стоилов. Той пое поста през 2003 г., когато бе на 51 години, като назначение на тогавашния кмет Стефан Софиянски от квотата на СДС. Остана на длъжността и по времето на Бойко Борисов, като очевидно попадна в по-комфортна среда. Това пролича и от изявлението му, че при управлението на Софиянски се чувствал като заврян зет, докато при Борисов работел на "професионална основа, на принципа на технократските си виждания, а не на политически намеси". Друга негова забележителна мисъл от това време е, че в "общината корупция няма". И така до 2008 г., когато за лош късмет се разчу за аудиозапис, който уличава Стоилов в задкулисни договорки с транспортни оператори за разпределяне на частни линии от столичния градски транспорт. Записаните разговори са станали година преди да излязат в медиите и бяха във връзка с концесионирането на 15 автобусни линии, спечелени от "Юнион Трейд", "Карат-С" и "Столичен автотранспорт". От тях стана ясно, че Стоилов е събрал шефове на транспортни фирми, за да си разпределят спорни линии. По време на разговора им се уговаря и следващия конкурс за отдаване на други 49 линии от градския транспорт. А залогът е голям - само за първите 15 линии се разпределят 250 млн. лева в рамките на 8 години. След скандалния запис се наложи Стоилов да подаде оставка под натиска на Борисов. Той излезе от скандала с думите: "Съвестта ми е чиста". 

С чиста съвест в ресора една година по-късно влезе Любомир Христов, който се задържа на проветривия пост близо шест години и половина. Напусна го малко по-безшумно и не толкова сензационно, 

но отново заради съмнения 

за опорочен конкурс на общината. Когато е назначен, през 2009 г., той е на 35 години - първи знак, че възрастовата граница на кадровите назначения във висшите етажи на кметската администрация драстично започва да пада. Забележителното по времето на управлението на Христов бе незабележителната му позиция. Честото прехвърляне на отговорността към Центъра за градска мобилност или Столичния общински съвет го направи неефективен зам.-кмет, който показа, че не разбира нито от градска мобилност, нито от транспортните нужди на столичани. Въпреки това Христов не остана извън прожекторите и дори се сдоби с последно предупреждение за уволнение, заради скандал от 2012 г. Тогава общината замалко не подари няколко милиона лева на вече прочулата се транспортна фирма "Карат С". Кметството се опита да прокара през СОС решение, с което трябваше да се изплати неправилно изчислена лихва по задължения към концесионера "Карат С". "Гафът за милиони" обаче бе засечен и общината успя да си спести 2,7 млн. лева. "Грешката" от 2012 г. обаче не отряза главата на заместника на Фандъкова.

Плашещото е, че отново медийно разкритие стана причина за оставка в транспортния общински сектор. През 2016 г. тв репортаж намеси името на Христов в скандал с обществена поръчка за нови спирки на градския транспорт в София. Оказа се, че съпругът на депутатката от ГЕРБ Ирена Коцева е съдружник във фирма, спечелила доставката и монтажа на спирки за 200 000 лева. Вярно е, че поръчката формално е на Центъра за градска мобилност, но също така е вярно, че излязоха снимки на служебния автомобил на Христов, паркиран в почивен ден пред дома на Коцева и съпруга й в Самоков. Освен това се появиха и съмнения, че стойността на поръчката е завишена два пъти и спирконавесите струват реално по-малко. Картината вече е позната. Прилича на онази от времето на Стоилов. Оставката отново е подадена под натиск на Борисов. Този път от поста му на премиер. 

Както Стоилов, така и Христов 

не признават вина за скандала 

"Твърденията, че съм могъл да окажа влияние при избора на изпълнител, са внушения и манипулации, които не отговарят по никакъв начин на истината," заяви Любомир Христов и също напусна стола си на ул. "Московска" 33 с чиста съвест. Фандъкова го похвали, че е постъпил отговорно. 

Именно "отговорно и мъжки" ще напусне две години по-късно наследникът му Евгени Крусев. При неговото назначение продължи тенденцията за намаляване на възрастта на зам.-кметовете. 27-годишният кадър получи отговорния ресор с дързостта на хлапак. Очакванията от него бяха огромни. Фандъкова го отрупа със суперлативи, а той обеща:"Работата ми ще бъде абсолютно прозрачна". В отговор Фандъкова веднага му възложи контрола на ремонтите по улиците. А как той ги изконтролира, вече всеки знае. За "Гафа" с "Графа" са чували и онези, които рядко се возят в трамваи. Дори да не са наясно с виброизолационните подложки за релси, спецификите в процедурите по обществените поръчки и смените на проектанта на трамвайното трасе, гражданите имат очи да видят резултатите от реконструкцията на ул. "Граф Игнатиев" и околните площади. Критиките на столичани тръгнаха от незапълнени фуги, минаха през неравните настилки, странните решения за плочки пред храма "Свети Седмочисленици", за да стигнат до акулските перки-ограничители. Исканията за оставка заваляха, но Крусев категорично ги отхвърли още преди месец. Прокурорска призовка бе тази, която го подтикна към крайната постъпка. За разлика от предшествениците си, този път оставката бе обявена като лична, хвърлена без натиск, без телефонно обаждане, без подсказка. 

Тъй като българинът е 

крайно скептичен за резултата 

от прокурорски проверки и съдебни решения, засега той не смята, че ще има последствия за Крусев. По-скоро вижда за него светло бъдеще и стремглава кариера. След някоя и друга година като нищо ще го видим като зам.-министър на транспорта например.

За да си спести издирването на нови експерти и да избяга от поредни обвинения за кадрова немощ, Фандъкова постъпи мъдро, като заложи на сигурно. До изборите ресорът поема зам.-кметът по финанси Дончо Барбалов. Той знае как, защото има опит във фугирането - запълва успешно дупките между отделните назначения за втори път. Универсалният заместник вече се труди в сферата на транспорта след оставката на Любомир Христов и сега пак ще го направи. Вероятно успешно. Докато се намери следващият маловръстен експерт, който ще влезе с летящ старт и ще изпълнява послушно задълженията си, ще полага подписи, където трябва и ще се ползва от съответните облаги, докато се наложи да поеме негативите в удобния момент. 

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ