28 Март 2024четвъртък11:40 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Франко Дзефирели и неговият музей

Целият артистичен живот на Маестрото е проследен по привлекателен и очарователен начин в Международния център за сценични изкуства, открит във Флоренция

/ брой: 150

visibility 1290

Соня Александрова, Флоренция
Специално за ДУМА

Международният център за сценични изкуства "Франко Дзефирели" бе открит няколко пъти: в Рим, в началото на юли, в присъствието на министъра на културата Дарио Франческини; във Флоренция, където се намира, на специален показ само за журналисти; пак във Флоренция, на 31 юли, се състоя официалното шоу-концерт, с лично поканени от Франко Дзефирели гости от цял свят. По червения килим не минаха очакваните Шер, Ричард Гиър, Елтън Джон. Дойдоха главно италианци - певците Андреа Бочели, Масимо Раниери, Рикардо Кочанте, композиторът Никола Пиовани, балерината Карла Фрачи, актьорите Масимо Гини и Умберто Орсини. Единственият чуждестранен актьор беше Робърт Пауъл, играл Исус в "Исус от Назарет" на Дзефирели. 94-годишният режисьор отсъства по здравословни причини и на трите откривания.
Центърът ще е достояние за простосмъртната публика от 1 септември. Това поетапно разгласяване и раздуване на събитието ме върна към предисторията. Тя продължи години с борба между Рим и Флоренция, подклаждана от непоносимите капризи на самия Дзефирели, от хилядите спорове, нападки, караници между различните местни и национални институции. Кметството на Флоренция, собственик на бароковата сграда, доскоро съдът на града, я предостави за 29 години срещу символичен наем на фондацията "Франко Дзефирели онлус". Първоначалната инвестиция е 3.3 милиона евро. Центърът е разположен на два етажа с обща площ близо 3700 кв. метра.
Амбициозният проект се крепи и на икономическата помощ на руския магнат Михаил Куснирович, както и на семейството на канадско-американския финансист Робърт Фридланд.
Осъществи се мечтата на флорентинеца Франко Дзефирели, чиято почти 70-годишна кариера обхваща театър, опера, кино. "Реших да предоставя на Флоренция всички бележки и скици, отнасящи се до работата ми, и част от моя архив, за да се създаде фондация, казва Маестрото. По този начин моят град, притежател на безценни и несравними културни стойности, ще разполага с наследство от сценични изкуства."
Постоянната експозиция е разделена хронологично. Представени са над 250 творби, сценични проекти, рисунки, скици, костюми, работни дневници, сценарии, писма, отзиви от пресата, обхващащи дейността на Дзефирели от началото на творчеството му. Става дума за над 100 оперни и 31 театрални постановки, над 18 филма. Навлиза се в неговия съзидателен свят. Украсата в залите следва хода на изложбата и предава, чрез творбите на Дзефирели, атмосферата, в която се ражда и изгражда един спектакъл. Всички снимки са придружени от надписи (на италиански и английски), с дата, място на действието, име на изпълнителите.
По стълбите, които водят към първия етаж на музея, посетителите посреща историческата сценография за "Троил и Кресида" от Шекспир - дебютът на Дзефирели като сценограф за постановката на Висконти за "Маджо музикале фиорентино" (1949). Целият артистичен живот на Маестрото е проследен по привлекателен и очарователен начин: младите години във Флоренция; срещата и сътрудничеството с Лукино Висконти в театъра и киното; дебютът в Скалата в Милано; първите успехи в САЩ - откриването на новата Метрополитън опера в Ню Йорк (1966) с "Антоний и Клеопатра" (Шекспир). Във всички оперни постановки на Дзефирели е неоспорим неговият принос като режисьор, сценограф и костюмограф в служба на музиката. В раздела "Дзефирели и операта" има специална зала "Дзефирели и Мария Калас". Той режисира гръцкото сопрано десет години в шест италиански опери. Калас се оттегля от сцената и Дзефирели успява да я убеди да се завърне. Последната й поява е в "Тоска" (1964), историческата постановка в Лондонския "Ковънт гардън", на чиято премиера присъства кралица Елизабета II. За 25-ата годишнина от смъртта на Калас Дзефирели прави филма "Калас завинаги" ("Callas forever").
"Дзефирели и театърът" разхожда из Шекспирови постановки както в Италия, така и в "Олд Вик" в Лондон, из театъра на Джовани Верга и Едуардо де Филипо. Снимки и писма напомнят за вниманието на Дзефирели към големите драматурзи на ХХ век Едуард Олби и Артър Милър и за личното му приятелство с тях.
В киното ("Дзефирели и киното"), както и в театъра, той дебютира като актьор. Изключително важна за неговата кариера е работата на Дзефирели като асистент-режисьор на Лукино Висконти в "Земята трепери", "Най-красивата", "Чувство". За своя Маестро той оставя най-хубави думи и признателност. Екрани с откъси от най-значителните филми (между които "Ромео и Жулиета" и "Исус от Назарет") на Дзефирели са изложени по стените на залите.
Музеят приключва с внушителната мултимедийна зала "Ад". където се прожектира късометражен филм. Дигитална техника оживява скиците и рисунките, създадени от Дзефирели, за проект за филм от 70-те г. по Дантевата "Божествена комедия". От неосъществената поради липса на средства копродукция днес са останали 55 рисунки на режисьора. Данте, в представата на Дзефирели, би имал лицето на Дъстин Хофман.
На втория етаж ще бъде архивът на режисьора, разделен по теми и сюжети. Той илюстрира всички фази от дейността на многообхватната продукция - подготовка, иконографски извори, разработка на сюжета и сценографиите, режисьорски бележки, сцени и костюми. Има и записи на спектакли, неосъществени проекти, писма, отзиви от пресата, плакати, програми, рекламни материали.
Допълва архива личната библиотека на Маестрото: около 10 хиляди тома с редки издания - периодични и монографии, посветени на дейци на италианската и световната култура. Книгите от най-различни области са консултирани от Дзефирели в процеса на работата му.
Към постоянния музей периодично ще се допълват временни изложби, с шестмесечна честота, реализирани със сътрудничеството на други институции, държавни и частни фондации. Експозициите ще бъдат съпроводени от конференции на познавачи на материята. В зала "Музика" ще има концерти на млади музикални таланти.
Периодично ще се прожектират филми на Дзефирели, както и негови спектакли по Шекспир, на оригинален език и със субтитри. Театрални и кинокритици ще въвеждат в света на филма или постановката.
Центърът за сценични изкуства "Франко Дзефирели" предвижда и обучение по театър, опера и кино в аули и лаборатории. Той ще приема студенти по режисура, сценография, фотография, композиране на филмова музика, драматургия, костюми, актьорско майсторство. Първият курс през ноември е "Театрална сценография", последван от "Киносценография" и "Драматургия на сценичното изкуство". Предвиждат се периодични срещи с големи имена на театъра и киното.
Очевидно частната фондация "Франко Дзефирели онлус" действа с размах и нейните намерения са завидни. Приносът на Франко Дзефирели за италианската и световната култура е безспорен. Въпреки това се прокрадва съмнението дали той, бившият сенатор от партията на Силвио Берлускони и все още неин член, вечният недоволник и критикар на червената управа на Флоренция, заслужава този огромен музей-мавзолей в центъра на града, в една държавна историческа сграда... Кой италиански режисьор - съвременник или покойник, дори и неговият маестро Лукино Висконти, се радва на подобно внимание? И ще може ли фондацията да се самоиздържа или след време ще трябва да бъде издържана от данъкоплатеца в родната, но не дотам мила на Дзефирели Флоренция?


Входът на Центъра за сценични изкуства                           Дзефирели и Висконти


Зала "Ад"                                                                           Зала "Музика"               


Зала "Мария Калас"                                                        
Костюми от постановката на "Дон Карлос"
                                                                                     от Верди в Миланската скала, 1993 г.

Снимки Фондация "Франко Дзефирели онлус"
 

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 0

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 0

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ