Фифи Шьобер - русенската Мона Лиза
/ брой: 249
Вече повече от 500 години човечеството продължава да се вълнува от прочутата картина "Мона Лиза" (Джокондата) на Леонардо да Винчи. Енигматичната усмивка на Джокондата, за която Пол Валери пише: "Усмивката на Джокондата не изразява никаква мисъл. Чрез тази усмивка тя казва: "Аз не мисля нищо, Леонардо мисли вместо мен", продължава да бъде обект на различни тълкувания.
Компютърни специалисти от Ню Йорк смятат, че Джокондата всъщност е автопортрет, на който художникът е запечатал младежките си черти на лицето. Сръбският художник Предраг Лукович Баджо нарисувал по една симетрична половинка от известната картина и по-късен автопортрет на Да Винчи и открил удивителна прилика в чертите. Специалистите от Лувъра категорично отхвърлят тези версии.
... и на фотографа Стефан Балаш
Така или иначе Джокондата си остана най-известната и скъпа картина, позната на света. Това я превръща в обект на безброй интерпретации, имитации и манипулации. Джокондата е любим образ на рекламните дизайнери. Виждаме Мона Лиза в дънки, да пие различни напитки, да вдъхва скъпи парфюми, да носи луксозни облекла и т.н. Големи майстори на четката също използват Мона Лиза за обект на свои творби. Особено известни са "Джокондата с мустаци" на Марсел Дюшан, "Джокондата с мустаци" на Филип Халман, която е със заострени мустаци като Салвадор Дали и с ръце, пълни с долари, и "Джокондата с ключове" на Фернан Леже.
Джокондата изкушава и фотографите, които отдавна се опитват да я преоткрият в образа на някоя тяхна съвременничка. Удивително сполучлив опит е постигнал преди повече от 100 години русенският фотограф Стефан Балаш. Портретът на русенската девойка Фифи Шьобер, дъщеря на търговеца Хуго Шьобер, получава широка известност. Виртуозната работа с фотоапарата, меката тоналност и деликатното преливане на полутоновете подчертават удивителната прилика на снимката с гениалния оригинал. Същевременно портретът има съвременно за времето си звучене, обагрено от нежност, грациозност и лирична топлина.
* * *
Стефан Балаш е един от най-добрите български фотографи. Роден е на 29 април 1885 г. в Нови Сад. През 1904 г. постъпва на работа при Артур Кулчар, притежател на фотоателиета. В един вестник прочита, че русенският фотограф Карл Курциус търси ръководител на фотоателието си. Той го откупува и след преустройство го превръща в едно от най-модерните за времето си. За по-добро осветление покривът му е стъклен. Балаш се утвърждава като един от най-талантливите български художник-фотографи. Той е признат майстор на фотопортрета и реставрирането на стари снимки. Умело използва оцветяването и най-модерните за времето фотографски технологии и техники. Фото "Балаш" бързо се прочува. Няма старо русенско семейство, което да не притежава портрет с неговия фирмен знак.