Фейсбук променя мозъка и апетита
Негативните публикации остават в съзнанието ни най-дълго
/ брой: 114
Най-известната социална мрежа ни влияе в няколко насоки и дори разболява хората, като влошава настроението, променя мозъка и се отразява на апетита. Това сочат резултати от проучване на Your Tango.
В мрежата често биват публикувани снимки на домашно направени храни - хората се хвалят с кулинарните си умения. Други пък се тагват от ресторанти и сладкарници и снимат ястията там, а може и да сте последвали страници на заведения - те също постват снимки на деликатеси. Гледането на такива кадри може да активира наградния център на мозъка. Това кара хората да изпитват глад, да искат да ядат повече и да задоволят напълно апетита си. Дори ако вече сте хапнали основно, щом след яденето разглеждате снимки на ястия, отново може да се почувствате гладни, разкрива изследването. Най-добре е да спрете да следвате страници на заведения, както и хора, които често снимат храната си, съветват експерти.
Проучвания показват, че използването на фейсбук може да предизвика промени в настроението. Позитивните са свързани със споделянето на спомени и чатенето с приятели. Но една от най-често срещаните негативни емоции, предизвикани от социалната мрежа, е завистта. Берлинско изследване показва, че един от трима се чувства по-зле, след като е скролвал из фейсбук, отколкото преди да използва социалната мрежа. Хората се чувствали по-самотни, ядосани и гневни, споделил е специалист пред "Ройтерс". Най-много завист предизвиквали снимките от ваканции. Хората се разстройвали, когато събират по-малко харесвания и коментари на публикациите си, в сравнение с други приятели, както и ако получават по-малко поздравления за рожден ден. Жените завиждали най-вече за фигурите на други дами и физическата им красота.
Използването на социалната мрежа може да промени мисленето ни на подсъзнателно ниво - без дори да го осъзнаваме. Когато влезем във фейсбук и често виждаме постове на вредни храни, сладкиши, негативни публикации за работата, живота и любовта или статии, които ни карат да изпитваме тревога (като тези за коронавируса), тези неща остават в съзнанието и в паметта ни дълго. Мозъкът се фокусира над онова, което последно сте видели и прочели, и използва тази информация, за да насочва поведението ви и да управлява вашето мнение.