Фактчекъри ли?
/ брой: 133
Владислав НАКОВ
Българският устрем към т.нар. евроатлантически избор се подхлъзна към някакъв нов вид тоталитаризъм, където съществуващите права и свободи са решително ограничени на цифрово и високотехнологично ниво. Всичко това рефлектира и в липсата на плурализъм на мнения. Оказа се, че той съществува, но само когато е удобен. А когато не е - се обявява за нещо остаряло и непотребно.
Медийни изследователи твърдят, че има пет различни филтъра, които препятстват свободното слово: собственици, рекламодатели, източници на информация, страх от съдебно преследване и идеологически възгледи на медията и нейните журналисти.
За да се създаде впечатление за обективност и наличие на различни гледни точки, потребителите на информация умишлено биват потопени в информационното пространство на "фактите", превръщайки съзнанието им във "фактоориентирано". Поради постоянния, непрекъснат и лавинообразен поток от добре подбрани факти, съзнанието на човека се претоварва с информация и става негодно - както за анализ, така и за критично възприемане на реалността, като същевременно се създава усещане у човека, че той уверено консумира информационния поток и контролира способността си да прави изводи от получената информация.
Но фактите без контекст са просто шум!
И тук се появяват "фактчекърите" - първо, за да създадат недоверие у потребителите към медиите, които те смятат за неправилни, и, второ, за да насочват аудиторията към правилните - според тях или според спонсорите им - медии. Така те се превръщават в цензори, които обслужват правилните медии, а всички журналисти, анализатори или експерти, чието мнение, по една или друга причина, не съвпада с мейнстрийма на правилните медии и идеологическите възгледи на работещите в тях, биват... знаете какво!
Така окончателно ще се ликвидира свободата на медиите и ще се осигури максимален контрол както върху информационния дневен ред, така и върху редакционната политика на медиите, защото не могат да си позволят да бъдат "тагвани" като разпространители на неверни факти, каквото и да означава това.
Фейсбук