ЕРП-своеволия
/ брой: 85
600. Словом - шестстотин. Това ще да е някакво сакрално число, което от ЧЕЗ много харесват. Може и късмет да им носи, печалбарски. Близо 600 са служителите, на които електроразпределителното дружество е повишило квалификацията, за което е отделило над четвърт милион лева. Шестстотин са и наградите, които ЧЕЗ обяви, че ще раздаде на редовните си абонати в традиционната годишна томбола. Ако през последните 12 месеца сте заплащали в срок дължимите суми за консумирана електроенергия, участвате автоматично в тегленията за безплатни сметки - 600 на брой. И макар досега да не сме чули някой да се хвали, че е печеливш, непрестанно чуваме потребители да се жалват, че са потърпевши. Само дето жалбите не са 600, а 20 пъти повече. Само за първите няколко месеца на годината компанията е получила над 13,4 хил. жалби. Според ЧЕЗ обаче основателни от тях били едва 83 - основно грешки в измерването на показанията на електромерите. Видите ли, хората просто си нямат работа и от скука пишат жалби до ЧЕЗ, без да имат основателен проблем.
Причината за настоящия коментар е поредното нерегламентирано спиране на тока в малките часове на нощта, за което не открих информация на сайта на ЧЕЗ. Ако живущите само от блока подадем жалби, те ще бъдат няколко пъти повече от 83. Да не говорим, че много от клиенти на компанията пропищяха след последните фактури за ток - сметките са или по-високи, или направо двойни. "Ето, подгониха ги и сега си избиват загубите с нас", жалват се читатели. Дали е така, няма как да знаем. Знаем обаче, че исканията за по-скъп ток ЧЕЗ непрестанно оправдава с необходимите средства за модернизиране на мрежата, които всяка година нарастват. За м.г. инвестициите на ЧЕЗ са били 110 млн. лв., като за последните седем години от компанията твърдят, че са вложили над 550 млн. лв. в инфраструктурата на Западна България.
Качеството на услугата обаче не се е променило - то е все така незадоволително. Къде отиват тогава тези "инвестиции", остава мистерия. Нека припомним, че след толкова "модернизиране" на мрежата при първите по-лоши климатични условия - буря, силен дъжд, сняг, големи горещини, десетки села в Западна България остават трайно без ток. В някои от случаите лошо защитените кабели се повреждат, в други - при по-голямо натоварване на мрежата тя не издържа и гърми. А с нея гърмят и битовите електроуреди. И това се повтаря от години. В Софийска област продължават да се оплакват от нисковолтов ток.
На фона на всичко това от ЧЕЗ тези дни поискаха с 13-14% по-скъп ток, както и двойно повече за нощна тарифа (26-28%). От дружеството обясниха, че не искали поскъпване на тока, а справедлива цена. Трудно ни е да им съчувстваме за неполучената "справедливост" при качеството на услугата, която предлагат.
Да не говорим за задълженията на ЕРП-тата към НЕК и как това дестабилизира енергийната система. Казвам само, че отказът на искания по-скъп ток, както и предложенията да се премахне таксата за повторно включване при спряно електричество и клиентът да не плаща сметката, ако една трета от месеца е получавал лошо качество на услугата, са съвсем уместни. Възражения?