Едни точат гориво, други държавата
/ брой: 192
Насред летния туристически сезон, докато влаковете се пукат по шевовете от пътници, докато очакваме прословутите луксозни спални вагони да тръгнат из страната, и в обстановката на социално напрежение сред железничарите, с шумна церемония ръководството на БДЖ се изфука с първия, оборудван с камери влак. Макар и с горчива усмивка бихме могли да погледнем положително на тази новост, чиято цел е да бъдат спрени кражбите на гориво. Какво следва?
Оттук насетне се планира инвестиция от 400 хил. лв. в системи за видеонаблюдение на целия парк от 77 действащи локомотива на товарните превози, за да не се краде гориво от цистерните и така да се намалят загубите на дружеството, които от началото на годината се определят на около 5 млн. лв. За да се случи инвестицията, товарното дружество трябва да получи одобрение от "Холдинг БДЖ". Това обаче е много интересно. Защо? Нека си припомним какво всъщност се случва с "БДЖ Товарни превози", дружество, което по определение на транспортния, а и на други министри, е неатрактивно и губещо.
Дружеството е в процедура по приватизация. След първия неуспешен опит за неговата продажба сега се очаква да има втора процедура. Вторият опит ще бъде на по-ниска цена от определената при първата процедура - 200 млн. лева. Шефът на дружеството Пламен Джуров заяви преди ден, че се надява продажбата да стане до края на годината. Защо тогава държавата трябва да инвестира пари в дружество, което е в процедура по приватизация? Такива филми сме гледали, когато имаше доста повече държавни дружества за продажба. Преди да бъде продаден един от колосите в българската икономика - БТК, също бяха направени инвестиции. А резултатът го знаем - по-голямата част от акциите на телекомуникационната компания бяха продадени от царското правителство на смешната цена от 280 млн. евро, по-късно БТК бе препродадена, а при втората изключително изгодна препродажба от исландеца Тор Бьорголсфон общата капиталова стойност на сделката бе определена на 1,6 млрд. евро. В пълен контраст с нечии печалби е платената социална цена за сделката.
А сега да попитам: докато айдуците източват горивото от БДЖ, какво всъщност прави ръководството му като се кани да хвърли пари в дружество, което е в процедура по приватизация? Не е ли и това източване? Източване на пари от държавата? Вместо да влагате 400 хил. лв. в охранителни камери, господа управляващи, оставете това да направи новият собственик.