Дуален прах
/ брой: 12
Много се прави днес за професионалното образование и за модела на "дуалното" обучение (чрез работа), пари се дават, учебни програми се правят заедно с бизнеса, база и наставници се осигуряват... Само дето управленският модел е сбъркан - професионалното образование е ориентирано изключително на регионален принцип. Трябвало да задоволява местните нужди от кадри. Регионите обаче са различни - където няма икономика, какви кадри? НСИ го казва - най-малко професионални гимназии има в Северозападния регион. Защо? Ами, защото там индустрията за 30 години я съсипаха. Затова държавата трябва да се погрижи да въведе данъчни стимули за фирмите - да плащат за обучението на свои кадри и да наемат завършилите на работа. Щото сега се "усвояват" едни пари, а обучението е само за себе си, без значение създава ли то трайна заетост. И за силните професионални гимназии трябва да се погрижи държавата на национално ниво - да се оползотворят възможностите им да подготвят кадри за страната. Но на днешната власт думата "държава" й действа като червено на бик, а "планиране" остана в речника на чуждите думи. Ползват го само на Запад...
С апломб МОН говори за дуалното обучение - "по швейцарски и немски модел". "Забравя", че въпросният модел е български - този на нашите техникуми до 1990 г., който швейцарците през 1992 г. дойдоха да заимстват от нас като еталон за Европа тогава. Само че Швейцария разви този модел, а тук разни власти унищожиха техникумите, някои от които бяха по-елитни от университетите! Според министър Красимир Вълчев професионалните училища ще се множат, а където няма такива, ще се откриват професионални паралелки. Но точно обратното казват промените на парче в закона - когато в региона има паралелка от даден профил, други училища нямат право да откриват подобна! Защо? Ами заради "оптимизиране" на разходите за образование, както каза Световната банка през 1999 г. Е, десните слушкаха, слушкаха и се "наоптимизирахме" до сегашното състояние. Техникумите се топят, интересът към тях - също.
А науката къде е? Каква модерна икономика без наука, от която да се раждат иновации и технологии? Добрият пример го дава ТУ-София с училището си за електронни системи (ТУЕС), което обединява и средното образование, и висшето, и бизнеса, и науката. Само че ТУЕС е бяла врана и знаем какви проблеми му създаде МОН, понеже в новия си училищен закон ГЕРБ не се сетили да запишат такъв вид училище! А иначе от тупане в гърдите прах се вдига.