24 Април 2024сряда22:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Доц. Георги Йорданов: Болничната ни система е блокирана

Бюджетът на НЗОК расте заради по-високите вноски на осигурените от държавата, казва зам.-председателят на здравната комисия в Народното събрание

/ брой: 214

автор:Аида Паникян

visibility 1637

ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ е възпитаник на Медицинския университет в Пловдив, където завършва дентална медицина, а по-късно е и преподавател. Специализирал е мениджмънт на здравното осигуряване в Германия, изучавал е мениджмънт на болнични заведения в САЩ и Германия. Бил е директор на Районния център по здравеопазване, директор на УМБАЛ-Пловдив и на МБАЛ "Св. Мина". От 2014 г. до избирането му за народен представител е директор на УМБАЛ-Пловдив. Бил е общински съветник и е работил в Комисията по здравеопазване. Народен представител от "БСП за България" от Пловдив в 44-то НС. 

"Болниците в отдалечените райони трябва да имат статут на защитени"

- Доц. Йорданов, управляващите гръмко рекламират, че бюджетът на НЗОК за 2021 г. ще бъде увеличен с 460 млн. лв. Ще има ли такова увеличение или реално парите ще бъдат по-малко?

- Здравеопазването в България на фона на коронавирусната пандемия е в критично състояние. Налице е тежка организационна, финансова и морална криза в националната здравна система. Тя не работи ефективно, липсва държавна политика, която да осигури ново отношение към здравето на хората и признание за труда на медицинските специалисти. Не може да не звучи тревожно изказването на председателя на БЛС по време на Втората национална кръгла маса "Заедно за повече здраве": "Може да се окаже, че следващата година ще е началото на края на българското здравеопазване в някои региони". Изказването е провокирано от публично оповестените проекти за бюджет на здравеопазването - на МЗ и НЗОК.

Управляващата коалиция - ГЕРБ и "Обединени патриоти", предлагат бюджет на здравеопазването за следващата 2021 г. от 5 868 853 000 лева - съответно 783 982 000 лева в бюджета на МЗ и 5 840 853 000 лева в бюджета на НЗОК.

По-интересен е бюджетът на НЗОК. Увеличението спрямо тазгодишния бюджет е с около 340 млн. лв. - или 6,8% - и e резултат от увеличената вноска на държавата за осигуряваните от нея 4,5 милиона души, от ръста на здравните вноски като процент от работната заплата и повишената събираемост на здравни осигуровки. 

- В настоящата безпрецедентна криза парите на касата ще бъдат ли достатъчни за болнична и за извънболнична помощ, за лекарства?

- 261 млн. лв. ще бъдат насочени към първичната извънболнична медицинска помощ. За специализираната извънболнична медицинска помощ са 283,2 млн. лв. Най-голям е бюджетът за болнична помощ - 2,374 млрд. лв., което е увеличение със 127 млн. лв. (5,3%), следван от 1,332 млрд. лв. за всички лекарства, покрити в болници и аптеки, при които увеличението е 89 млн. лв. (6,8%). Тук обаче имаме реално намаляване на средствата за лекарства в сравнение с миналата година - с около 50 млн. лв. Близо 192,4 млн. лв. ще бъдат за денталната помощ, а медико-диагностичните дейности ще получат 100,9 млн. лв. 

За медицински изделия, прилагани в болничната помощ, ще бъдат заделени близо 116 млн. лв. 83,4 млн. лв. ще са трансферите от МЗ. От тях за ваксини ще бъдат насочени 6,576 млн. лв. За лечение на здравнонеосигурени МЗ ще преведе на НЗОК над 2,1 млн. лв. 

- Парите за здравнонеосигурените достатъчно ли ще са? Ананиев бе казал, че се увеличават.

- Да, така е. Тревожното е, че според МФ се очаква здравнонеосигурените да са около 600 хиляди души. С предвидените средства това означава около 3,50 лв. на човек. Изводът всеки може да си го направи.

- Ще има ли пари за възстановяване на задълженията към болниците за надлимитна дейност?

- Поставяте много интересен въпрос. Предвидено е средствата за надлимитната дейност за 2015 и 2016 г. да бъдат изплащани, ако има  нереализирани разходи в бюджета за 2020 г. Кога ще разберем дали има средства за това? След отчета на касата, тоест около март-април 2021 г. А тогава вече работим с бюджета за 2021 г., от който при възможност ще се плаща надлимитната дейност за 2017 и 2018 г. Кауза пердута.

- Има ли според вас изход?

- Излишъкът от средства, определен за това, трябва да премине като преходен остатък от бюджета за 2020 г. в бюджета за 2021 г.

- Какви "капани" са заложени в преходните и заключителните разпоредби в Закона за бюджета на НЗОК за 2021 г.?

- С промени в Закона за здравето основни ангажименти в условията на пандемия се прехвърлят на областните управители. Това е отказ от администриране на централно ниво. Как областните управи с техните двадесетина служители без необходимата компетентност ще се справят? А в доста от случаите е необходимо и финансиране. В бюджетите на областните управи и общинските съвети няма и лев за това.

Промените в Закона за здравното осигуряване, които на пръв поглед изглеждат положително, представляват нов рекет върху фармацевтичните компании. Това вече сме го виждали, резултатът е изтегляне на основни медикаменти от българския пазар и "туризъм" до съседни страни за купуване на лекарства. (А при сегашната пандемия пътуванията са ограничени!). Тук проблемът е, че, за разлика от други страни, държавата финансира много по-малка част от лекарствата за домашно лечение на здравноосигурените.

- На 18 юни под натиск от БСП парламентът възложи на министъра на здравеопазването (не на конкретно име) да изработи и внесе до 3 месеца план за организацията на работата и финансирането на лечебните заведения при обявена извънредна епидемична обстановка, а до 6 месеца - анализ на дейността на инфекциозните отделения, клиники и болници. И да изготви план за ефективното им функциониране при обявена епидемична обстановка. Получихте ли ги?

- Министърът на здравеопазването не е изпълнил това свое задължение. Въпросът е дали имат капацитета да го изпълнят. Съдейки от хаотичните мерки, с които се работи, по-скоро не. Понастоящем, поради неразчетени заповеди, болничната ни система е блокирана. Няма възможност за приемане на болни с други заболявания извън КОВИД-19. Типичен пример е казусът дали при хоспитализиране на болни с КОВИД-19 следва да се изисква тест. Здравният министър каза, че не трябва, а повечето болнични директори смятат, че трябва. Аз също смятам, че трябва, защото не можеш да поставиш болен без КОВИД-19 в стая със заразени и болни. Що се отнася до сроковете, имайки предвид напрегнатата обстановка, ще дадем още малко време на министъра.

- В навечерието на зимата и в очакване на скок на респираторните заболявания, дали системата ще издържи? Над 300 медицински служители са извън строя, починаха близо 25, като повечето от тях са лекари, сестри, фелдшери...

- Днес (8 ноември) с КОВИД-19 са 1083 лекари, 963 медицински сестри, 397 санитари, 76 фелдшери и още 462 други медицински служители - общо близо 3000. Всеки ден новите са с по 50 до над 100-110. Това са медици с висок морал, на които дължим уважение. Но по-важно е да осигурим на всички медици необходимите им лични предпазни средства, апаратура, консумативи и не на последно място - достойно заплащане. Защото нерядко колеги споделят, че сега след заплата често се прибират в къщи с по-малко пари, отколкото преди пандемията.

- Какви предложения има БСП за бюджетите на МЗ и на НЗОК?

- Смятаме, че възможностите на настоящия здравноосигурителен модел са изчерпани. Не от днес или вчера. Затова е наложително преструктуриране и преобразуване на цялата система на обществено здравеопазване.

- Как да стане това?

- Първата стъпка е въвеждане на електронна здравно-информационна система. Следващата е отпадане на търговския статут на лечебните заведения и приемане на ефективна система за заплащане на медицинските и немедицинските специалисти.

- А в краткосрочен план - бюджетите?

- Необходимо е да се увеличат средствата за превенцията и контрола на общественото здраве, за да се осигурят достатъчно пари за профилактика и превенция на социално-значимите заболявания, особено тези в ранна възраст. Трябва да се увеличи финансирането по програми в областта на психиатрията и превенцията на наркоманиите. Да се увеличат средствата за психиатричната помощ с 5 млн. лв., за капиталови разходи. Не са достатъчни парите за политики в областта на диагностиката и лечението. Необходимо е лечебните заведения в демографски слабите райони да приемат статут на защитени и да се осигурят необходимите средства за съществуването им. Това може да стане със създаването на фонд от 30 млн. лв. 

По отношение на политиката в областта на лекарствата и медицинските изделия е необходим сериозен анализ, особено на проблема с цените и хроничната липса на важни медикаменти за лечение на значими заболявания без аналог, трябва да се осигурят достатъчно съвременни медикаменти с ниско ниво на доплащане. И да се увеличат с 4 млн. лв. парите за купуване на ваксини.

С приоритет да се финансира системата на следдипломната специализация на медицинските специалисти. За това са необходими поне още 5 млн. лв. Да се създаде фонд "Доброволци" в бюджета на МЗ, който да финансира участието на доброволци в болниците. На основание чл. 7 от Закона за публичните предприятия да бъде създаден фонд в бюджета на МЗ, който да финансира дейности, извършвани от лечебните заведения на базата на заповеди на министъра на здравеопазването във връзка с пандемията.  Средствата във фонда да бъдат в размер на 500 млн. лв.

От БСП смятаме също, че в бюджета на НЗОК трябва да се увеличи финансирането в извънболничната помощ - за личните лекари и за специалистите. Така ще може първичната и специализираната извънболнична помощ да се превърнат в основни звена за осигуряване на медицинска помощ за населението. Необходимо е създаване на гаранционен фонд (от 10 млн. лв.) за практиките в извънболничната помощ, основно за кредитиране купуването на съвременна апаратура. 

НЗОК следва да поеме изцяло стойността на всички медицински изделия (консумативи), необходими за лечението на пациентите. Навсякъде в цивилизованите страни всички медицински изделия се плащат изцяло от обществените фондове. Стойността на вложените медицински изделия да се плаща изцяло от НЗОК на болниците, извън цената на клиничната пътека. За целта ще са необходими около 120 млн. лв., сега в бюджета на НЗОК се предвиждат 116 млн. лв. Приемането на това предложение ще има сериозен социално-политически ефект, ще доведе до намаляване на спекулативно високите цени на консумативите и ще подобри достъпа до качествена медицинска помощ. Сега НЗОК плаща напълно само някои медицински изделия, като стентове, мозъчни клапи, пейсмейкъри и др. Частично се плащат например изкуствените стави и др. Много изделия за хирургията, ортопедията, неврохирургията, гинекологията, урологията и др. се плащат изцяло от пациента съгласно ЗЗО. Без прилагане на медицински изделия не може да се осъществи лечение. Неплащането изцяло на изделията от НЗОК е в пряко противоречие на чл. 52 от Конституцията, според който всички български граждани имат право на безплатно ползване на медицинско обслужване при условия и по ред, определени със закон. Фактически тази част от ЗЗО пряко нарушава Конституцията.

Много е важно да се премахне възрастовата граница за протезиране в денталната помощ. Достатъчно е да се увеличат средствата с 6 млн. лв. И не на последно място - да се осигурят безплатни лекарства за децата до 14 години. Крайно необходимо е и да бъдат увеличени в бюджета парите за лекарства с 300 млн. лв.

- Вие лично бихте ли работили като доброволец и бихте ли призовали всички депутати с медицинско образование да работят като доброволци при задълбочаващата се кадрова криза в здравеопазването? 

- Дано не се стига дотам! Защото и напрегнатата обстановка в Народното събрание изисква неотменимото присъствие на депутатите медици. Особено когато се дискутират закони, свързани с пандемията. Но и сега при необходимост депутатите медици покриват дежурства в лечебните заведения, откъдето са дошли.

Ако промените минат, ще има помощи за фермерите

автор:Дума

visibility 354

/ брой: 78

АЯР даде постфактум лиценз за горивото на "Уестингхаус"

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 78

Евтиният роуминг остава поне до 2032 г.

автор:Дума

visibility 370

/ брой: 78

ЕП узакони правото на ремонт след края на гаранцията

автор:Дума

visibility 362

/ брой: 78

Великобритания гони бежанците в Руанда

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 78

200 мощни земетресения в Тайван за 12 часа

автор:Дума

visibility 480

/ брой: 78

Учителите в Белгия искат по-голям бюджет

автор:Дума

visibility 318

/ брой: 78

Китай насърчава ядрената енергетика

автор:Дума

visibility 285

/ брой: 78

Марионетка на задкулисието

автор:Александър Симов

visibility 388

/ брой: 78

Новите реалности

visibility 291

/ брой: 78

За БСП честно и откровено

visibility 403

/ брой: 78

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ