Будна кома
/ брой: 188
При първата си публична изява новоназначеният министър на транспорта Росен Желязков валидира 4 нови марки, посветени на 130-ата годишнина от създаването на БДЖ. И изрази надежда,че бъдещето на БДЖ ще е по-добро и те ще заемат полагащото им се място на гръбнак на транспортната мрежа. Министърът пое ангажимент да работи за оздравяването на БДЖ. А там е нужна шокова терапия, защото един от символите на държавността у нас е в будна кома. След близо 10-годишно властване на ГЕРБ железниците станаха синоним на корупция и некадърно управление. Как да обясним другояче плачевното им финансово състояние, превърнало се в хронична болест.
Преди 20 г. СБ отпусна първия заем за оздравяване на БДЖ. Парите бяха изхарчени, а железниците продължиха да затъват. При всеки опит за промяна, като закриването на губещи линии например, започваха протести. През лятото кредитори запорираха сметките на дружеството, защото не си обслужва заемите. Сградата на централното управление бе обявена за продан. МФ отпусна спешно 20 млн. лв. на БДЖ, за да не фалира. Освен 200 млн. лв. субсидия, през м.г. жп превозвачът получи 62 млн. лв. помощ. Той разчита основно на приходи от товарни превози, но при умряла икономика какво да се превозва? А и за малкото товари БДЖ се конкурира на свободния пазар с други превозвачи. Финансовият министър Владислав Горанов заговори за защита на БДЖ от нелоялната конкуренция на автобусните превози. При "лошия" социализъм имаше правила. Не се допускаше дублиране на автобусни и жп линии. Днес това е невъзможно. За качеството на услугите на БДЖ да не говорим.
Сега се очаква летище София да бъде дадено на концесия и с парите за пореден път да се оздравява БДЖ. Не е трудно да се прогнозира, че пак ще бъдат изхарчени милиони без ефект. Националната жп компания се оказа бъздънна яма, където се срещат корупцията и некадърното управление.