15 Ноември 2019петък22:00 ч.

Лидерите на БРИКС се събират не само на редовните годишни срещи. Те използват и други многостранни международни формати.

ГЛОБУС

БРИКС - гласът на незападния свят

Групата от "лоши" държави създава алтернативи на МФВ и Световната банка и ще събере над половината от средната класа в света

/ брой: 212

автор:Дума

visibility 430

Посланик Георги Гюров*

На 13-14 ноември в Бразилия ще се проведе 11-ата годишна среща на групата БРИКС - Бразилия, Русия, Индия, Китай, Република Южна Африка (РЮА или още ЮАР). А следващата среща на върха ще се състои в Москва.

Преди шест години на петата среща на БРИКС в южноафриканския град Дърбан бе взето решение за създаването на Банка за развитие на групата. Основанието е убедително - според официални данни тогава (2013 г.) БВП на ЕС се равнява на $16,4 трлн., на САЩ $14,99 трилиона, следвани от страните БРИКС със сумарен БВП от $14,9 трилиона. Очертава се създаването на нов икономически полюс.

Година преди това пролетната прогноза на МВФ за тези страни обещаваше умерен климат без драстични температурни промени. Така се отвори добра възможност за създаване на новата банка на БРИКС. По този начин БРИКС пристъпи към прилагането на най-традиционния метод за постигане на влияние - финансирането.

По принцип създаването на БРИКС не се приема еднозначно. В него се търсят и политическите цели, и последиците от тях. Така например италианският в. "Кориере дела сера" посочва, че "китайците и другите членове на БРИКС са сигурни, 

че се превръщат в ядро на бъдещото устройство на света, 

което ще оглавят днешните бедни държави. Между петте страни-участнички все още има многобройни неуредени въпроси, но осъзнаването на факта, че всички те са големи възходящи икономики, укрепва единството им". Коментарът на британския "Таймс" пък е откровено враждебен като в него обединението БРИКС се оценява като "опасно", защото в организацията присъстват "лоши" държави, позволяващи си да се противопоставят на текущата политическа доктрина, например като налагат вето на резолюциите за Сирия в Съвета за сигурност на ООН. Според редактора на вестника Роджър Бойс, Русия е основният вдъхновител на БРИКС, затова той призовава да се стимулира "обвързаността на Москва с Европа" и да не се подкрепят неясните й идеи за "новия Интернационал" БРИКС - тоест да се осигури на Русия "алтернативно място в глобалната система като партньор на ЕС, признаващ европейските си корени и европейските ценности".

По повод 10-годишнината от появата на термина БРИКС авторът му Джим О'Нийл издаде новата си книга "Картата на растежа: икономическите възможности в държавите от БРИКС и извън тях". В нея той предлага страните от групата вече да не се наричат "развиващи се", а "нарастващи икономики" или "икономики на растеж". В тази връзка той посочва, че в държавите от групата живеят около 3 млрд. души (над 40% от цялото население на планетата), произвеждащи над 25% от БВП (по паритет на покупателната способност). Макар още преди 10 години О'Нийл да прогнозира, че те ще си извоюват по-голям дял от глобалната икономика, сега признава, че въобще не е предполагал толкова бурния им растеж: "Единственото, за което съжалявам във връзка с първия си анализ на държавите от БРИК през 2001 г., е, че не бяхме по-смели... Мащабът на случващото се в БРИКС надминава в пъти очакванията ми отпреди десет години."

Анализаторите от "Голдман Сакс" прогнозират, че през 2020 г. общата численост на "средната класа" в света ще достигне 3,85 млрд. души, като делът на тези от Г-7 ще падне до 21%, докато делът на държавите от БРИКС ще нарасне до 44%. През 2030 г. към "средната класа" ще принадлежат 5,2 млрд. души, над половината от които (52%) ще са от БРИКС, докато делът на Г-7 ще падне до 15 на сто.

На 15 юли 2014 г. държавните ръководители на БРИКС подписват рамково споразумение за създаване на пул с валутни резерви и Нова банка за развитие. Целта на пула е финансовата подкрепа в случай на рязко съкращаване на златно-валутните резерви, на който и да е от участниците. Обемът на пула е $100 млрд. и се образува от вноските на страните на БРИКС. От тях $41 млрд. дава Китай, по $18 млрд. долара дават Русия, Индия и Бразилия, а РЮА прави вноска от $5 млрд. долара. Обемът помощи, които могат да бъдат предоставяни, се лимитира от сумата на вноската. Ако някоя страна се сблъска с проблеми на изтичане на капитали и изпитва натиск на валутния пазар, тя може да получи до 30% от своя дял наведнъж. Останалата помощ може да й бъде предоставена съобразно конкретните обстоятелства.

Наред с пула Новата банка за развитие на БРИКС ще предоставя средства за инфраструктурни проекти. Страните на БРИКС ще вложат в стартовия капитал отначало по $2 млрд. в брой, а още $40 млрд. ще се внасят във вид на гаранции. Тези пари по-късно ще се използват за привличане на капитали на световните пазари. Централата на банката ще се намира в Шанхай.

Според експерти създаването на Новата банка за развитие и пула валутни резерви ще разшири възможностите на компании от БРИКС за привличане на капитали, което често пъти им отказват страните от Г-7. Страните на БРИКС неведнъж са сочели несправедливостта на разпределянето на квоти от политически ангажирания МВФ, който фактически е инструмент за влияние на САЩ. По тази причина решението на БРИКС за създаване на структури, аналогични на МВФ и Световната банка, изглежда напълно логично.

През годините се очертават три големи проблема 

пред групата БРИКС. Първият е икономически. Три от страните Бразилия, Русия и РЮА, изпитват икономически затруднения. Последните избори в Индия също станаха на фона на разочароващ икономически растеж, продължил няколко години. Само икономиката на Китай расте с над 7% годишно, като е съпровождан от трудни реформи. Общата динамика трябваше да бъде основата на БРИКС, но тя се загуби, поне в началото на второто десетилетие. 

Втората трудност е политическа. Когато страните от БРИКС процъфтяваха, естествено бе да се твърди, че и политическите им системи функционират добре. Когато някои от тях имат проблеми, политическите слабости, като корупцията, стават по-очевидни. 

Третият проблем е свързан с липсата на здрава връзка в групата. Въпреки че БРИКС се стреми да бъде гласът на незападния свят, страните-членки са твърде различни. Това, което се случва в Бразилия или Южна Африка, не хвърля светлина върху бъдещето на Китай - страна, която е толкова голяма и мощна, че сама по себе си е категория. Същевременно Русия е затънала в дълбока и единствена по рода си криза в отношенията си със Запада.

Може би тук следва да отбележим, че по тези и други причини няма точно формулиране какво представлява БРИКС - група, съюз, обединение, сдружение или нещо друго.

Може да се приеме, че всяка от петте държави е сред бързо развиващите се икономики благодарение главно на наличието на големи ресурси, които обобщено могат да бъдат формулирани така:

- Бразилия - богата селскостопанска продукция;

- Русия - най-големият в света износител на минерални ресурси;

- Индия - евтини интелектуални ресурси;

- Китай - притежател на евтини трудови ресурси;

- РЮА (член от 2010 г.) - природни ресурси.

За динамиката на развитието бихме могли данните от 2010 г. (посочени по-горе) да допълним и сравним с тези от 2018 г.: Бразилия, Русия, Индия, Китай и РЮА представляват 26% от територията на Земята, 42% от световното население и 30% по паритет на покупателна способност. Общият обем на търговията между страните в групата възлиза на $6,14 трилиона, или около 17% от глобалната търговия на петте страни се падат 11% от капиталовите инвестиции в световен мащаб. В тях са съсредоточени и 32% (0,5 млрд. ха) от обработваемата площ в света.

Макар и много различни, държавите от БРИКС имат немалко общи интереси, но най-важното е, че 

нямат стратегически противоречия 

или пък такива, които да ограничават сътрудничеството им, както се случва между Русия и западноевропейските държави.

Не са опитите да се прогнозира разпадането на БРИКС, да се търсят противоречия и центробежни сили сред тях. От друга страна, се смята, че при стабилизирането на групата не е изключено разширяването й, с включване на държави със стабилно и перспективно икономическо развитие. Към това обаче Москва се отнася предпазливо. Факт е обаче, че националните интереси на страните-членки са ориентирани към съхранението на БРИКС като обединение, а не към ликвидирането му, както и към задълбочаване на връзките между тях, преди да се мисли за разширяване.

* Авторът е дипломат от кариерата, дългогодишен посланик. 

БНБ не допуска отрицателни лихви по депозити на гражданите

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 220

Бизнесът очаква 10 на сто по-малко инвестиции

автор:Дума

visibility 145

/ брой: 220

Предлагат по-висок акциз за цигарите

автор:Дума

visibility 179

/ брой: 220

На свободния пазар токът за бита с 30% по-скъп

автор:Дума

visibility 159

/ брой: 220

Прага иска промени на договора за НАТО

автор:Дума

visibility 420

/ брой: 220

Ердоган към Тръмп: Готови сме за нова страница със САЩ

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 220

Примирие между Израел и палестинци

автор:Дума

visibility 160

/ брой: 220

Русия призна Анес за временен президент на Боливия

автор:Дума

visibility 168

/ брой: 220

Пицомани

автор:Евгени Гаврилов

visibility 304

/ брой: 220

Ако...

автор:Лозан Такев

visibility 257

/ брой: 220

Каракачанов иска, ГЕРБ и ВМРО не дават

visibility 465

/ брой: 220

Двама чужденци създават... най-българската картина

автор:Петра Ташева

visibility 232

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ